Annons:
Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 8377 ggr
Ejvor
2014-01-04 17:34

Överbliven julost

Någon som har något bra tips på vad man kan göra med en sån där stor rund julost som blivit över?

Annons:
Tjeja
2014-01-04 17:36
#1

… Äta den? 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Moa-]
2014-01-04 17:36
#2

Riva, frysa in och ha i matlagning?

*Dandelion*
2014-01-04 17:54
#3

Lägg den på ett mörkt och svalt ställe. Vänd den med jämna mellanrum. Blir en lagrad goding så småningom.

Tjeja
2014-01-04 18:07
#4

#3 eller en stenhård torris!

Det blev min förra julost fast den aldrig blivit öppnad ur sin vaxförpackning när jag försökte lagra den. Blev som en torr gummiboll… inte gott eller "lagrad" som många ostar kan bli.

Så det beror på sorten.

Då är nog riva ner och frysa in ett säkrare förslag.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

*Dandelion*
2014-01-04 18:18
#5

Tjeja, det kan ha varit så att det har varit ett litet hål i vaxet, så att det inte varit helt lufttätt. För med den metoden kan man få den enklaste hushållsost att bli smakfull….och inte torr alls.

Jag brukar köpa julost när de är på rea nu i januari, sen får de ligga till nästa jul…….blir mumma smakrik ost!

Men då är det viktigt att det är riktigt lufttätt.

Ejvor
2014-01-05 13:33
#6

Tack för svar!

Lagra låter ju spännande. Hur mörkt och svalt måste det vara för att man ska lagra? Funkar längst ner längst in i skafferiet i ett normalvarmt kök? 

Annars kanske jag får riva och frysa. Ingen som har nåt bra recept på osträtter?

Annons:
Orakletidelfi
2014-01-05 14:23
#7

Behöver inte vara mörkt alls och inte svalt heller. Bästa hushållsosten som jag lagrat låg på det varmaste stället i köket, ovanpå ett fristående litet frysskåp på gallret där värmen gick ut.

Upp till toppen
Annons: