Annons:
Etiketthälsa
Läst 6181 ggr
Agnez94
2014-01-03 09:20

Ryckningar i hela kroppen!

Hej! 

Jag har på senaste börjat få mer och mer ryckningar i kroppen. De förekommer inte när jag gör saker (tränar, gör skolarbete etc.) utan tex när jag ska ligga och somna (störs dock inte av det) eller tittar på TV. Grejen är det att jag är 19år och orolig. Det ska inte vara så här! Eller? Jag vet att min bror upplever det ibland också. Jag har börjat träna mycket på sista tiden. Totalt 80 min  + 120 min, där de 80 min är till och från gymmet 4 - 6ggr/vecka. Sen får jag det och jag suttit till mycket också ett tag (några dagar). Vad kan det vara? Jag tror inte att jag har någon nervsjukdom så…. Förslag? Tror ni det är något värt att kolla upp?

Annons:
OlgaMaria
2014-01-03 09:35
#1

Rycker det i hela kroppen eller bara på vissa ställen? Var isåfall?

Magnesium kan nog hjälpa bra. Det är ett väldigt bra tillskott att ta dagligen, speciellt om man tränar mycket. Det går åt mycket magnesium vid träning och under återhämtningen och det är lätt att få brist på det även om man inte tränar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Zepp
2014-01-03 12:23
#2

Jag tror det är träningen som är orsaken.. dvs det är övergående!

Kan även handla om elektrolyter, dvs främst kalcium/magnesium!

Kalcium gör att muskeln drar ihop sig, magnesium gör att den slappnar av.

Så ja.. testa lite magnesiumtillskott eller att dricka en kopp hemmagjord buljong om dagen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Agnez94
2014-01-03 16:36
#3

Mmmm, buljong lätt gott! Ska göras nu! Går det bra med köpe?

Rycker främst i armar och ben med även i axeln när jag ligger på mage ock ska somna.

Zepp
2014-01-03 18:28
#4

Mnja.. tveksamt, men testa!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Cina-y
2014-01-04 09:55
#5

Hade det förr, när jag var i 25-30-årsåldern och hade fått mina barn. Låg och sparkade/ryckte med benen när jag skulle somna. Anledningen, som jag fick höra, var att jag spänt musklerna under dagen och slappnade av "för fort" när jag somnade. "Medicinen" var stretchövningar/massage innan sänggående.

Det kan alltså bero på träningen. Stretchar du tillräckligt?

Agnez94
2014-01-04 11:35
#6

Stretchar normalt 30-40 min efter träningen (gillar att stretcha) så det är nog inte problemet.

Annons:
Wiff59
2014-01-04 11:52
#7

Ts: Jag har också ryck men de har blivit mkt bättre med stödstrumpor. Det finns fina nu i färg och inte bara apotekets. 

#2 Gör du en buljong som man brukar göra med fisk/kött och grönsaker som kokas ihop och silas?

Vänliga hälsningar: Wiff Sprakfåle


Upp till toppen
Annons: