Annons:
Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 8200 ggr
lenmor
12/31/13, 1:09 PM

Kokosfett

Jag läste på en sida på Facebook att kokosfett (silverpaketet) är direkt giftigt för kroppen att få i sig. Jag har använt det mycket och blir nu orolig för vad det kan ha ställt till. Är det någon som har mycket kunskaper om kokosfett som vet hur pass farligt eller ofarligt det är. Kokosfettet som man köper i hälsokosten är ju svindyrt och jag använder mycket så jag blev jättebesviken när jag läste om hur farligt det är.

Annons:
Orakletidelfi
12/31/13, 1:34 PM
#1

Det är inte giftigt. Oroa dig inte! En liten del av fetterna är härdade. Resten är naturligt stabila fetter. Det är inte det bästa kokosfettet men giftigt är det inte.

OlgaMaria
12/31/13, 1:35 PM
#2

Här kan du läsa om vad skillnaden är http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=1745

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Tripod
1/1/14, 6:29 AM
#3

"Det är verkligen förfärligt att Unilever´s kokosfett får säljas!" står det i länken. 

Jaså. Varför? Mig säger inte texten mycket. Att det är fullhärdat kan jag läsa. Men vad betyder det för mig då? 

Det verkar som om den där texten förutsätter en massa kunskap som garanterat inte alla har.

OlgaMaria
1/1/14, 10:20 AM
#4

#3 Jag känner att produkten inte är naturlig då den fullhärdats samt att så många starka ämnen använts i raffineringen. Jag ser silverpaketet vs. naturlig kokosolja ungefär som margarin vs. smör.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

lenmor
1/2/14, 11:56 AM
#5

Det är det som är det stora problemet för mig d.v.s att jag har gått på att en del som "känner" och tror att det är på det ena eller det andra viset framställer det som att det ÄR på det viset. Jag är så osäker själv så jag hat litat på folk som låter tvärsäkra. Jag har lärt mig en nyttig läxa och från och med nu ska jag själv försöka läsa nig till det jag är intresserad av och inte ta för givet att folk kan sin sak bara för att det låter så. En annan info som jag fick i samma tråd på den sidan var att Rapsolja är farligt och förgiftar kroppen! Stackars mig som använt mig så mycket av rapsolja. Ja nu har jag tydligen en hel del att försöka sätta mig in i och kanske ändra uppfattning om.

Beate
1/2/14, 12:09 PM
#6

Jag tycker det är ganska olika priser på kokosfettet även i hälsokostbutiker beroende på vilken kvalité det är. Jag brukar köpa en byta som är ganska billig som vi steker i och sen en dyr kallpressad variant som jag har till sånt som inte värms (typ som kosttillskott, i chokladbollar, i te osv).

Annons:
Sindri
1/2/14, 2:38 PM
#7

I både ICA och Coop hittar man ofta Biofoods ekologiska kokosfett som inte är svindyrt. Dryga femtilappen för 400 gram. Jag använder den till allt. Smakar inte kokos.

Har du nära till ett City-Gross så säljer de kokosfett i silverpaket som är från Alba-Dalby och det är inte härdat såvitt framkommit än så länge.

Härdningens nackdelar är också att det förstör en del av det som är nyttigt med kokosfett, så då kan du lika gärna använda smör.

Jag använder ytterst sparsamt med rapsolja nuförtiden. Tycker inte det är så gott, men i t ex gravlaxsås kan man ju inte ha olivolja.
Raps i sig är giftigt, och jag tror att den som skrivit att oljan är det har haft i åtanke att för att för att kunna äta oljan så måste man processa den en hel del och det känns ju inte så vidare nyttigt.
En tanke med LCHF är att äta så ren och oprocessad mat som möjligt, så att kroppen kan tillgodogöra sig de näringsämnen som finns, och så att slippa tillsatser och rester av reningsämnen.

citro
1/2/14, 2:54 PM
#8

Här står det lite mer om rapsolja och annat fett som

kan vara läsvärt.

http://www.shenet.se/ravaror/margarin.html

Orakletidelfi
1/2/14, 2:56 PM
#9

# 7 Det stämmer inte att de processar rapsen för att ta bort giftet.

Från wiki: Rapsodlare har förädlat växten så att modern raps har en utmärkt fettsyresammansättning med hög andel enkelomättat fett och saknar den giftiga erukasyra som tidigare gjorde raps olämpligt som livsmedel.

citro
1/2/14, 3:01 PM
#10

Det var den här snutten som jag hängde upp mej på.

• I Sverige härdas framför varmpressad rapsolja till margarin; den duger inte till annat. Enligt margarintillverkaren Carlshamn är konventionellt odlad raps så hårt besprutad att den är för giftig för att kunna kallpressas.

savonit
1/2/14, 3:26 PM
#11

Finns det någon källa till påståendet?
Annars bry dig inte.

Finns en källa, kontrollera den och bedöm själv om det är en bra eller dålig källa.

Är det en dålig källa skit i påståendet.
Är det en bra källa fundera på om det kanske är värt att göra handling.

Mycket skit sprids på FB, mycket bra med men folk är i regel usla på att ange källor och blir ibland arga när man kräver källa, trams. Har man inte belägg skall man inte påstå något.

Lisabet
1/2/14, 4:55 PM
#12

#11 Menar du att konventionellt odlad rapsolja (eller något annat konventionellt odlat) inte är hårt besprutat?

Vilken källa har du på det? Och om det nu är besprutat, att det inte påverkar oljan (eller det odlade)?

Tester (enligt tidningarna) gjorda på frukt och grönsaker visade att bekämpningsmedel finns i produkterna, och att barn och gravida borde äta ekologiskt odlat.

Nu är jag för egen del inte speciellt orolig. Det som jag har ätit går inte att göra något åt, det blir som det blir med det.

Och just rapsolja, det är ändå inte gott ;) inte den ekologiska i alla fall, och "vanlig" vill jag inte ha.

Upp till toppen
Annons: