Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 10511 ggr
sofia_a92
2013-12-31 01:21

Fettrik mat

Hej! Jag har förstått att jag behöver få i mig mer fett för att gå ner i vilt, då det nu har stannat upp lite. Har någon tips på hur man får i sig mycket fett utan att äta rent smör och olja? (Används självklart i tillagning, dressing osv) Jag har en tendens att få i mig för mycket hårdost som strular till det i magen, så nej till det. Annars är allt välkommet! Tack på förhand!

Annons:
Lchfman
2013-12-31 11:03
#1

Div fett Fläskkött, bacon, ägg, kokosfett, grädde, rysk yoghurt.

Orakletidelfi
2013-12-31 12:04
#2

Fet fisk som lax, makrill, sill.

OlgaMaria
2013-12-31 12:23
#3

Majonäs, gärna hemmagjord! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Inkanyezi
2013-12-31 12:56
#4

Lammkött är väldigt fett, och även om det kommer från andra sidan klotet, Nya Zeeland, Australien, Anderna i Chile eller Patagonien, så är det nästan alltid gräsbetat naturkött. Om man gillar får i kål, så är det lite kolhydrater och mycket fett.

sofia_a92
2013-12-31 13:43
#5

Tack för alla svar! Tips på feta röror, såser eller andra tillbehör? Helst som man kan göra lätt själv (gillar inte konsistensen på de färdigköpta)?

Sindri
2013-12-31 14:15
#6

Fortsätt gärna äta fet ost om du gillar det och det inte stannar av viktnedgången. Du bör då balansera ditt höga intag av kalcium med extra magnesium (du bör läsa på ordentligt om olika sorters magnesium), vilket då också automatiskt sätter fart på magen igen.

Som sagt, tål du mycket mejerivaror så gör såser av crème fraiche med örter och andra kryddor du gillar. Rivet lime- eller citronskal är t ex jättegott till fisk, kyckling och fläsk.

Aromsmör är mer "säkert"; blanda i pressad vitlök och/eller persilja, chili, paprikapulver, lökpulver, tomatpuré, spiskummin, peppar av olika slag, gräslök, lite konjak, olika sorts salt…. ja bara fantasin och smaken sätter gränser.

Annons:
Orakletidelfi
2013-12-31 16:19
#7

Till vår kvällssupé med skaldjur har jag gjort två majonnäser. En med citronpeppar (skulle köpt en citron men glömde) och en med vitlök. Lägger ett helt ägg tillsammans med ca en msk vitvinsvinäger (alt pressad citron) , 1 msk dijonsenap och salt peppar (om man inte har citronpeppar då) i en hög skål. Häller på rapsolja (inte kallpressad)sätter stavmixern ner mot ägget och kör igång, när det blir vitt nertill så börjar jag hrm jucka med mixern. Och sen är det klart! Easy peasy. Mindre olja så blir det mer såsigt (lustigt nog) tjockare ju mer man mixar i… eller nån gräns måste det väl finnas där det blir lösare igen men dit har inte jag kommit än.

hemul
2014-01-01 01:49
#8

Har du City Gross där du bor? De har alltid oxbringa till bra pris (runt 65 spänn om jag minns rätt). Det är som kossans sidfläsk och är supergott. Man kan göra mycket mer på det än koka och äta med rotmos. Blir jättebra att bryna i bitar och göra grytor på, långkok är nödvändigt dock. Finfin buljong kan man koka på benen också.

sofia_a92
2014-01-02 14:13
#9

#6 Jag har aldrig hört det här med magnesium innan, men när jag läst runt lite förstår jag att bristen på detta kanske är boven för magen. Hittade Great Earth som många rekommenderade, och som verkar stämma överens med vad Anna Hallén skriver är bra. Så en sådan är snart på väg! Tack för tipset! 

#7 Äter ganska rikligt med majonnäs (Hellman's) men ska prova på min egen. Tack för förslaget! :)

#8 Åker tillbaka till min studentstad på lördag, och där finns City Gross, så jag ska kolla in detta! Tack :)

Orakletidelfi
2014-01-02 15:44
#10

Ta förresten mindre dijon först, en msk kan vara för mycket för somliga!

Mabrotnosh
2014-01-03 00:23
#11

Gör sås på cremefraiche, riv skalet på en citron, pressa i en halva citron, fiskbujong tärning och svart peppar ev salt och en skvättgrädde. Kanon gott till lax.

Praefatio
2014-01-03 12:15
#12

Världens bästa fettiga mellanmål, enligt mig, är olika fiskröror. Eller mellanmål, jag äter et som frukost, mellanmål, lunch och middag ibland 😃 Går på nolltid att göra.

Blanda i proportioner som passar dig:

Räkor eller kräftstjärtar eller tonfisk i olja… eller alltihop!
Majonnäs
C-F
Citron (eller lime!)
Lite finhackad lök
ev. vitlök
Rikligt med antingen dill eller tandooripulver (!)
Salt
Peppar

Jag som inte äter så strikt slänger i lite ärtor också!

Äts som det är, med lite haricots verts eller klickat på skink- eller ostskiva. Kör man med skaldjur kan man såklart äta fisk till. Mmm. Jag brukar ha en bunke ståendes i kylen, perfekt när man blir lite hungrig.

Praefatio
2014-01-03 23:01
#13

Åh! Åh! Glömde säga: Man kan självklart ha i ett kokt ägg eller två också, det är jättegott! För såna som jag, som har väldigt svårt för kokt ägg i ren form, är detta ett perfekt sätt att få i sig nyttiga ägg.

Vill man lyxa till det byter man skaldjur och tonfisk mot rökt fisk. Makrillröra på detta vis är smärtsamt gott. Till makrill är det väldigt gott att ha i lite hackas kapris också. Man kan även ha pepparrot!

Ni hör själva. Världens bästa mat för såna som älskar fisk! 😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: