Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Motion & träning

Måste man äta innan träning?

2013-12-30 10:42 #0 av: Agnez94

Hej!

Jag har precis börjat styrketräna och löpträna och kommer inom en snar framtid börja läsa en kurs på universitetet. Jag har då oftast eftermiddagsföreläsningar och tänkte då lägga träningen på morgonen så det inte krockar. Problemet är då att jag inte alltid är hungrig på morgonen och vill inte äta (eftersom man inte ska äta när man inte är hungrig). Ni tror inte kroppen tar stryk av det?

Kan man göra en uppskjutning av matcyklen också dvs om man inte äter på morgonen så kanske man äter ett mål kl. 20 (jag brukar bli hungrig då) 

Anmäl
2013-12-30 11:11 #1 av: Mojsi

Egentligen är det bäst att äta minst 3 mål om dagen. :/
Du kommer inte bli starkare av din träning om du inte äter. :(
Om du inte äter innan träningen måste du äta direkt efter. Om du tränar på gym får du antingen äta något på ett café eller restaurang. Tränar du hemma är det nästan bäst att du äter något litet innan du duschar.

Försök åtminstone att äta en smörgås eller en frukt efter att du har tränat. Annars bygger du inga muskler :(

Anmäl
2013-12-30 11:31 #2 av: Stephanie

Testa och se vad som händer. Jag hade nog blivit väldigt yr av att träna utan att ha fått i mig något innan. Glad

Anmäl
2013-12-30 11:32 #3 av: Agnez94

Smörgås, frukt? Har jag lagt i fel forum eller? Jag äter LCHF...
Hade naturligtvis tänkt äta efter (ett större mål mat)

Anmäl
2013-12-30 11:35 #4 av: [fass]

Om du kör Periodisk fasta som jag, 16:8, kan du träna på fastande mage utan problem. Däremot är det viktigt, som mojsi skriver, att fylla på med näring efter styrketräningen. Om smörgås är ett bra alternativ kan man ju ha delade åsikter om däremot :).

Anmäl
2013-12-30 11:45 #5 av: LUAL

Hur länge har du kört LCHF? Om du är van vid fettdrift kan du testa periodisk fasta.

Det är många inom träningsvärlden som kör periodisk fasta, vilket ofta innebär att man hoppar över just frukosten och avbryter fastan med främst styrketräning. Det du beskriver hur du skulle vilja äta verkar vara just det. Du kan läsa mer på http://www.jonasbergqvist.se/sidor/periodisk-fasta/. För att inte bryta ner muskler används också BCAA före och efter träning och då på fastande mage. Jag själv löptränar utan riktig frukost men har då kört med kaffe med kokosfett. Har svårt att dricka kaffe helt svart. Lite kokosfett i verkar vara bättre för min mage.

Anmäl
2013-12-30 11:50 #6 av: Agnez94

Lchf har jag ätit i snart 4 år (startade feb 2010). Så det är inget problem. Och som sagt hade jag tänkt äta efteråt det är bara det att jag blir lätt illamående om jag äter på morgonen och inte är hungrig + att jag vill gå ner i vikt. 

Anmäl
2013-12-30 11:53 #7 av: Mojsi

OJ förlåt mig!
Jag kollade inte var du hade lagt in forumet, tänkte att du la in det på träning. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt! :(

Anmäl
2013-12-30 11:57 #8 av: Agnez94

Det gör inget Mojsi! Blev bara lite paff! Gapskrattar

Anmäl
2013-12-30 19:37 #9 av: Lchfman

Alla är olika, men talar man generellt, vilket är det enda sättet man egentligen kan göra när man inte har all specifik fakta, så är det jobbigare att träna hårt utan kolisar.

Jag har kört strikt LCHF i snart ett år, och kommer aldrig längre än 50-60% i intensitet vid löpning, och styrketräning är också ganska segt och utan det där lilla extra.

Har nu börjat experimentera med små mängder kolisar såsom havregryn eller frukt, och det blir väldigt mycket trevligare att träna. Förr var det en pärs på bara fett.

Jag kommer nog fortsätta med detta och hoppas det funkar i längden.

Anmäl
2013-12-30 22:06 #10 av: Agnez94

Styrketräningen är inget problem och jag började förra veckan med couch to 5k. Men för tusan jag har sprungit intervaller på LCHF! Jag har löptränat under fakir! Jag vet hur det är att träna på LCHF frågan är bara om det är skadligt (bygger man inte lika mycket muskler som om man skulle äta innan?). Det är det som är frågan här! 

Anmäl
2013-12-30 22:33 #11 av: savonit

Det eg viktigaste är att äta efter träning.
Eg påverka/aktivera proteinsyntesen så att proteinbalansen blir positiv och inte negativ.

När man tränar börnar proteinnedbrytningen/muskel nedbrytning äter man då inte alt påverkar proteinsyntesen så kommer resultatet utebli eller kommer resultatet bil sämre prestation.

Mycket förenkllat förklarat.
Men energiöverskott och en positiv proteinbalans. Nej du behöver inte äta innan träning, helst efter.

Anmäl
2013-12-30 23:55 #12 av: RobinEH

Påverkar det inte din prestation negativt så är det inga problem. Du bör dock försöka få i dig något inom två timmar efter passet.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2014-02-07 22:28 #13 av: Hausswolff

Jag kör också 16:8 och tränar i regel på tom mage (ca 7 timmar efter intag av dagens första måltid). Det går utmärkt. Sedan äter jag dagens andra och sista mål efter träning. Jag kan träna utan lunch också, men då får jag inte i mig allt jag behöver på bara ett mål = jag tappar vikt (vilket jag inte vill).

Jag tränar hårt, både kondition och styrka, på rätt strikt LCHF.

Anmäl
2014-02-07 22:42 #14 av: Zepp

Jag säger som LCHFman och Robin.. testa hur det funkar så vet du.. näe skadligt är det inte att träna på motionsnivå.. med eller utan frukost!

Det är främst eliten som behöver vara noggranna med sin mat.. för att hålla sig i eliten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.