Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5568 ggr
m87
12/29/13, 12:12 PM

LCHF & "superfoods"

Jag kommer från ett 80/10/10 kosthold (vegetarian, baserat på carbs) & försöker lägga om till lchf. Nu är det så att jag har alltid inkluderat supermat, så som vetegräs, spirulina, gojibär, chia och hampafrön, acai, aloe vera m.m, och dessa vill jag absolut inte sluta med. Jo kanske hampa & gojibär kommer jag väl stryka. Men jag undrar om det finns någon mer här som äter superfoods & hur ni ev mixar till det? Jag levde ju på smoothies & äppeljuice som jag blandade ut pulver med, och det funkar väl inte helt bra med lchf:) Tar tabletter ibland men pulver skall ha bättre biotillgänglighet vad jag vet..

Annons:
jessirene
12/30/13, 5:02 AM
#1

Nässelpulver rör jag ut i ett glas vatten och dricker efter msm på morgonen.

Ingefära på maten (kålsallad) eller mixat i te ibland tillsammans med kokosolja.

Du kan säkert göra "sallad" med olivolja med dina "superfoods", eller en coleslaw.

m87
12/30/13, 7:13 AM
#2

Tack för svar! Ja smart, typ en vinägrett/pesto eller något med vetegräset. Hur smakar msm??

Zepp
12/30/13, 11:40 AM
#3

Jodå.. LCHF är baserat på superfoods, som ägg, kött, fisk, lever och grönsaker.. sen så äter man fett för energibehovet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

m87
12/31/13, 7:58 AM
#4

Nu är det så att jag tyvärr inte gillar rött kött eller lever, & kan inte äta så mkt fisk. Jag får bra resultat & mående av "superfoods" så jag hoppas de passar in i ett lchf ätande också. Chiafrön tex. innehåller ju massa omega 3 & och är perfekt om man inte äter så mkt fisk :) Tack för svar! :)

Orakletidelfi
12/31/13, 9:47 AM
#5

klart du kan inkludera det, det skadar väl inte iallafall! (Även om jag har svårt att se nyttan och tror inte på det där super-aktiga)

m87
12/31/13, 9:49 AM
#6

Spirulina & andra alger ær det forskat mycket på, så det är säkert nyttigt & inget hokus pokus. "Problemet" är bara att mycket superfoods innehåller carbs & smakar blä om man inte blandar ut det i smoothies osv;)

Annons:
Orakletidelfi
12/31/13, 9:59 AM
m87
12/31/13, 11:51 AM
#8

Førdelarna væger upp ev risk før biverkningar, tycker jag.

OlgaMaria
12/31/13, 12:19 PM
#9

Det går jättebra att göra smoothies med massa nyttigheter i. Det är bara att ta bort de stora kolhydratkällorna och fylla på med mer fett, som kokosmjölk, kokosolja, mejerier, nötsmör. För sötma kan man ha lite hallon eller blåbär t ex. Det blir inte lika low-carb som en omelett men det beror på hur strikt du vill vara.

Jag använder mycket vitlök, ingefära, citron, gurkmeja, kanel m.m. Även aloe vera och annat.

Jag tror inte  vi kan tillgodogöra oss så mycket omega 3 från chia, då upptaget från växtriket fungerar dåligt i människan. Själv äter jag vanliga omega 3-kapslar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

m87
12/31/13, 12:39 PM
#10

Åh perfekt! Tack før svar!

Jag undviker bær i børjan nu nær jag skall vara strikt, men framøver nångång så skall jag følja dina råd :) Upptaget av chia ær jag lite osæker på, men bløtlægger alltid frøna føratt maximera upptaget.

Zepp
12/31/13, 3:51 PM
#11

Så du undviker de främsta superfooden för att du inte gillar dem?

Jag trodde du var all in för superfood?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

jessirene
1/1/14, 8:22 AM
#12

#2 beskt. Minst sagt. Men min målsättning med maten är att det ska vara så enkla råvaror som möjligt och så "varvar" jag mellan lax, torsk, lever och nötkött. Olika sorters kål samt smör, cocosolja och oliv olja. Samt kosttillskott för att läka och reparera.

m87
1/2/14, 6:23 AM
#13

Skulle önska jag tyckte om lever, rött kött! Men kanske får börja vänja mig;) eftersom det är nyttigt & är en stor del av lchf. JessiIrene, exakt det är mitt mål också. Kosttillskott ska ju inte vara grunden utan bara tillskott i perioder då man behöver det. Försöker å ordna "grunden" först:)

Annons:
Upp till toppen
Annons: