Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Hjälp! Yrsel och hjärtklappning efter träning

2013-12-28 21:49 #0 av: Lunatone

Jag har ätit LCHF i några veckor nu, men åt hyfsat low carb även tidigare, men med mindre fett, mer protein och mer liberalt med rotfrukter och annat.

Idag styrketränade jag efter ett uppehåll på ca en månad och efteråt blev jag yr, såg suddigt och fick hjärtklappning. Nu undrar jag vad detta kan bero på och framförallt vad jag kan göra åt det? Jag vet inte om det är relevant alls, men jag är normalviktig, ca 58 kilo och 1.70 lång och hyfsat vältränad.

Mina egna gissningar är:
* Blodtrycksfall - Jag har tidigare haft problem med vad jag tror är blodtrycksfall då jag blivit väldigt yr och till och med svimmat vid ett tillfälle. Detta var dock mer för ca 5-6 år sedan och har inte haft problem med det sedan dess. Därför känns det som en mindre trolig förklaring och när mitt blodtryck har mätts har det varit normalt.

* Nu sedan jag börjat med LCHF har jag behövt kissa oftare och bar därför kompenserat med att dricka extra mycket vatten. Kan det ha med saken att göra? Saltbrist eller dylikt? Jag äter ju dock salt i maten.

Snälla hjälp mig, jag vill absolut inte sluta äta LCHF.

Anmäl
2013-12-28 22:30 #1 av: Anders-S

Tar du smärtstillande p.g.a. någon skada?  Du skriver "ett uppehåll på ca en månad"?  Tramadol och tradolan kan vara livsfarligt om man lever ketogent. Gäller även de som tar GHB.  BHB och GHB har samma kemiska formel men olika struktur (beta/gamma).

"Drick vatten! Drick vatten! Drick vatten!" om du tappar puls och blodtryck", har jag fått som råd från en 1177-ssk när jag för länge sedan råkade ut för något liknande.

Viktigt att inte bli uttorkad.  Ha en vattenflaska med dig.

Anmäl
2013-12-28 23:07 #2 av: Lunatone

Nej, jag tar inga mediciner eller smärtstillande. Anledningen till mitt träningsuppehåll är brist på ork och motivation på grund av heltidsjobb och halvtidspendling. Jag är mig veterligen frisk som en nötkärna :)

Brist på vatten är det ingen risk att det är. Jag har alltid en vattenflaska med mig, till och med bredvid sängen. De senaste dagarna har jag dock druckit extra mycket (igår 3,5 liter) och jag tänkte att den höga mängden kanske kunde bidra till min obehagliga upplevelse på något sätt.

Har du några fler idéer eller är det någon annan som varit med om något liknande?

Anmäl
2013-12-29 00:35 #3 av: Lurtz

Har du ökat ditt mejeriintag när du gått från lowcarb till LCHF? Magnesium sägs vara bra mot hjärtklappning och om man har ett för högt kalciumintag i förhållande till magnesiumintag (inte helt ovanligt om man äter mycket ost, yoghurt eller mjölk när man äter LCHF) får kroppen svårare att ta upp magnesium, vilket kan leda till brist.

Anmäl
2013-12-29 00:53 #4 av: Lunatone

Jag äter en del mejerier nu, men troligen inte mer än förut då jag var en högkonsument av kvarg och även drack mycket mjölk. Så jag tror i alla fall inte att jag konsumerar mer mejerier än förut. Jag har hur som helst en burk magnesium på väg hem från iherb för att försöka få bukt med mina restless legs så jag testar det i alla fall :)

Ni tror inte att själva kosten i sig kan orsaka detta? Logiskt sett tror jag inte det, men vågar inte vara helt säker utan att fråga :)

Anmäl
2013-12-29 02:58 #5 av: Zepp

Vatten utan salt spär ut elektrolyterna.. det var urspungligen därför sportdrycker uppfanns.. det var salter och glukos, smakade bäver gjorde de till skillnad mot dagens som i stort sett är läsk utan kolsyra.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-12-29 11:13 #6 av: goliath

Varför är Tramadol tillsammans med lchf börbundet med livsfara?

Anmäl
2013-12-29 13:03 #7 av: jessirene

Mitt blodtryck har sjunkit på lchf och det kanske ditt också gjort. Det kan ju förklara yrseln. Om det har någon koppling till hjärtklappning vet jag inte.
En gång när jag verkligen pressade mej i slutet på "milen" fick jag en hjärtklappning som inte kändes behaglig. Kopplingen till lchf skulle för mej kunna vara att förut hade jag tagit slut tidigare pga mjölksyra e dyl. Så när kroppen blivit uthålligare och starkare kanske hjärtat får mer press. Dessutom lite mer fritt blås i blodomloppet. Inte bara lchf, jag har ju samtidigt tränat bålen, så det hjälper ju för löpningen att inte bli trött i kroppen. Inte vetenskapligt men en tangerande erfarenhet.

Anmäl
2013-12-29 18:29 #8 av: Lunatone

Tack för era svar :) Jag får helt enkelt se om det blir samma sak nästa gång jag tränar, jag vet inte riktigt vad jag kan göra annars. Idag har jag druckit mindre, men jag upplever att urinen är gulare sedan jag började med LCHF (ursäkta för informationen). Det känns som att jag får anstränga mig mer för att uppnå en ljusare färg än jag behövde förut. Kan det ligga något i det eller är det inbillning?

Anmäl
2013-12-29 18:32 #9 av: Zepp

Lägre tryck ger högre puls som ett sätt att upprätthålla konstant blodflöde!

Anmäl
2013-12-29 19:27 #10 av: Kajak11

Vatten och salt är mycket viktig när du tränar och svettas. Om det för lite vätske eller salt i kroppen då kan det känns mycket obehagligt. Yrselhet...kvalm och sndra konstigheter men om det kombineras med lågt blodtryck då kan man bli mycket yr...bara att förlora få procent vätske i kroppen kan gi dom yrsels känningar du nämnar.
Det är samma sak om man typ resar till varma ländar och svettas mycket. Därför rekomanderer dom ofta att man kan ta elektrolyt pulver men då är det ju socker och det behövs nog inte.
Bara erfarenheter båda vid träning. ..LCHF och resar till typ varma ländar.

Anmäl
2013-12-29 20:37 #11 av: Anders-S

Re: #6

Andningsdepression, puls- och blodtrycksfall.

Anmäl
2013-12-30 11:56 #12 av: goliath

Andningsdepression är ju en känd biverkning för alla opiater. Tar du tillräckligt mycket så dör du av respirationssvikt, oavsett om du är på lchf eller inte..

Varför skulle dessa biverkningarna bli värre om man är på lchf och till och med vara förbundet med livsfara vid normala doseringar som jag utgår ifrån att du menar?

Anmäl
2013-12-30 13:10 #13 av: Anders-S

Re: #12

Skrev "lever ketogent" inte LCHF.  Min källa är muntlig info från läkemedelsverket för några år sedan. Tänker du testa så var inte ensam. Effekten av tramadol kan enligt uppgift komma upp till 8 timmar efter intag.  

Generellt gäller att nästan inga läkemedel är uttestade på personer som lever ketogent.

Anmäl
2013-12-30 14:05 #14 av: goliath

Lever inte en de flesta LCHF´are ketogent längre?

Nåväl.. Jag tror inte man behöver lägga så mycket vikt vid denna anställda på läkemedelsverket som tydligen gick solo... För det står ingenting om varken LCHF eller ketogen diet under varken "varningar och försiktighet" eller "övriga interaktioner" på Läkemedelsverkets produktresume om Tramadol..

http://www.lakemedelsverket.se/LMF/Lakemedelsinformation/?nplid=20020701000059&type=product

Han sa inget om varför det skulle vara livsfarligt? mekanismer?

Anmäl
2013-12-30 14:49 #15 av: Beate

Varför lchf (mindre än 50 g kolh/dag) när du är frisk, normalviktig och tränar? Kanske helt enkelt passar dig bättre att äta lågkolhydratkost.

Anmäl
2013-12-30 15:07 #16 av: goliath

PS.

"Effekten av tramadol kan enligt uppgift komma upp till 8 timmar efter intag." 

Enligt samma kille du pratade med?

Enligt FASS kommer varar effekten efter ca 30 min och varar i 4-8 timmar. halveringstiden är 6 timmar..

Anmäl
2013-12-30 17:40 #17 av: Anders-S

Re: #16

Föreslår att du testar själv irl så du får praktisk erfarenhet. Har du varit i ketos någon gång ännu?

Anmäl
2013-12-30 18:16 #18 av: Lunatone

Nu börjar jag bli lite orolig. Jag var nere i källaren och när jag hade gått upp igen (3 våningar) hade jag en riktigt hög puls, kanske två slag per sekund. Visst har jag varit ledig i 1,5 vecka och har inte rört mig speciellt mycket, men jag kan väl knappast ha tappat såpass mycket kondition?

Jag har aldrig känt av sådant här förut. Vad kan det bero på?

Anmäl
2013-12-30 18:28 #19 av: Zepp

Den så kallade riddarrustningeffekten.. mest troligt?

Speciellt när man går i trappor känns det som man bär på en hel riddarrustning!

Kortfattat.. det glukos du har är nu reserverat för delar av hjärnan, delar av njuren samt röda blodkroppar.

Musklerna blir därmed beroende av fett och ketonkroppar för arbete.. främst fett.. och det kan bara förbrännas aeorobt.. dvs med hjälp av syre.. så du framställer inte mer ATP än vad som syretillförseln tillåter.

Glukos kan förbrännas anaerobt.. dvs vid syreunderskott.. då uppstår visserligen laktat som en biprodukt men det förbränns senare i lite andra processer.

Så även om musklerna kan använda ketonkroppar så har de inte speciellt mycket ensymer för ketolys.

Såå joo.. det kan fortfarande handla om omställningsbesvär.. det brukar gå över på några månader!

Hjärnan och hjärtat har betydligt mer ensymer för ketolys.. och hjärtat verkar tillomed föredra ketonkroppar före glukos!

Anmäl
2013-12-30 19:18 #20 av: Lunatone

Tack för svaret :) Jag förstod inte allt, men tror att jag förstod helheten i alla fall. Så du tycker inte att jag behöver oroa mig? Vågar jag träna och så utan att tänka mig för? Jag tänkte gått till VC och kollat i morgon, men det kanske inte behövs då? Är det bara att gilla läget i vetskap om att hjärtklappningen och yrseln inte är något farligt?

Ursäkta för det stora antalet frågor :D

Anmäl
2013-12-30 20:07 #21 av: Zepp

När det gäller träning under omställningen skall du inte anstränga dig mer än vad din kropp orkar med för tillfället!

Man skall alldrig träna utan att tänka sig för, nu fick du ytterligare en sak att tänka på och ta hänsyn till.

Och om dina problem går över snabbt och är helt relaterade till muskelansträgning så är det troligtvis riddarrustningen du bär på.

Man kan se det på två olika sätt;

1, ush så här kan man ju inte ha det.. lika bra att sluta med LCHF!

2, fundera lite på hur beroende dina muskler har varit av glukos för sitt arbete, vill du ha det så i långa loppet?

Grejen är att det är som när man har dålig kondition.. det e svinjobbigt i början när man sätter igång och träna.

Anmäl
2013-12-30 20:18 #22 av: Lunatone

Nej, det klart att man måste tänka sig för. Det jag menar är att jag inte behöver gå runt och oroa mig för att det är farligt för mig att anstränga mig eller så.

Sist kände jag ju inget innan passet var slut. Det klart att det var jobbigt innan också, men det ska det ju vara när man tränar så det kan vara svårt tycker jag. Men börjar jag bli yr och få alltför mycket hjärtklappning slutar jag naturligtvis, det är ju inte som det ska,

Jag vill inget annat än att fortsätta äta LCHF, det finns inget alternativ som jag ser det. Däremot hoppas jag verkligen att det bara är omställningsbesvär och inget annat.

Anmäl
2013-12-31 00:25 #23 av: goliath

Ja, jag har varit i ketos. Hur så?

Anmäl
2013-12-31 09:50 #24 av: Anders-S

Du skriver i en annan tråd:

2013-12-14 20:09
Jag är x lång och väger (vägde) x kg. Detta är stort sett muskelmassa och lite fett.

Nu har jag börjat på strikt lchf

2013-12-14 20:30
Jag ligger runt omkring 40-50..

Klart det blir lite fel ibland men saknar du helt ryggrad och skelett?  ;)

40-50 gram är inte heller strikt lchf. Du får minska till en bråkdel.

Har du testat med blodprov eller ketossticka att du varit i ketos?

Jag hävdar att det knappast finns något läkemedel i FASS som är uttestat på personer i ketos.  Vore mycket intressant om du kunde dokumentera något där man gjort det. Hittar du dessutom studier där man även testat på kvinnor och äldre vore det fantastiskt.

Exempel på en annan confounding factor hittar du i alla studier av mejeriprodukter och mättat fett där man inte brytt sig om det är a2- eller a1-kasein i mjölken.

Vad jag vill komma fram till är att det inte alltid räcker med att vara kalenderbitare om man inte har egen erfarenhet.  Vetenskap bygger på det man inte kunnat falsifiera, motbevisa, ännu.  Någon sanning finns inte. Man får ta allt man läser med en nypa salt.

Tillbaka till trådens ämne.  Hårda hjärtslag är inte farligt. Blir man yr och får synrubbningar bör man dock ta det försiktigt så man inte trillar och får fallskador. Man bör inte heller vara ensam utan be någon ha lite extra koll. Man bör undvika att bli uttorkad men inte heller bälga i sig flera liter vatten.

Anmäl
2013-12-31 10:46 #25 av: goliath

Och i samma tråd som du refererar till utdjupar jag att det är "strikt för att vara mig".

Jag har både ketostix och blodketonmätare..

Detta är heller inte första gången jag käkar lchf.

MEN, jag ser inte helt vad mina lchf erfarenheter har för relevans för interaktionerna mellan tramadol och ketodiet.

Tillbaka till ämnet,

Jag håller med om att det säkert inte finns många studier på läkemedel gjorda på folk i ketos.

Konfunderande faktorer blir väl en helt annan story.. För det första måste det ju finnas studier om det ska finnas konfunderande faktorer att ta upp. Och det finns det ju antagligen inte på tramadol och ketos.

Min poäng är att sålänge det inte finns vetenskap och studier kan man varken säga bu eller bä. Att säga att något är farligt bara för att man inte har studier som bevisar att det är ofarligt blir helt fel i mina öron. Blir precis som att säga att varna för lchf eller mättat fett för att vi inte har tillräckligt långa studier som bevisar att det är ofarligt. Var är alla morotsstudierna som bevisar morotens oskuld? De finns inte. Borde vi undgå morötter?

Och precis alt skulle kunna vara farligt i kombo med ketogen diet sålänge det inte har forskats på och bevisats oskyldigt.. 

Nej, ska man varna för att något är livsfarligt så ska det finnas grundlag för det. Annars får man hellre låta bli helt enkelt.

Anmäl
2013-12-31 11:55 #26 av: goliath

PS. och i detta fallet finns det inte ens en föreslagen fysiologisk mekanism som förklarar farligheten! Det finns totalt, absolut, ingenting.

Anmäl
2014-01-01 00:57 #27 av: Anders-S

Re #25, 26 m.fl.

Konstaterar bara att bokstavstroende dietister kan vara livsfarliga och hinner vare sig utveckla vad jag menar eller fortsätta med fler kommentarer.  Här är två länkar istället som berör samma problem.

http://antropocene.se/2013/december/kan-man-lita-pa-en-professor.html

http://www.wiktzac.com/2007/03/iofs-kan-jag-inte-pst-att-jag-r-frvnad.html

God fortsättning på nya året!

Anmäl
2014-01-01 01:05 #28 av: goliath

Håller med om att det finns gott om dietister som svär till utdaterade kostråd. Men ser fortfarande inte att det har någonting med påståndet om att opiater och ketogena dieter skulle innebära livsfara (och den skrikande avsaknade av vetenskap, anektdoter eller ens en teori om varför det skulle vara så)..

God fortsättning ja!  :)

Anmäl
2014-01-01 02:10 #29 av: kaisakavat

Förlåt förlåt förlåt TS - oss som är off topic här.

Men Goliath och AndersS:

Låtom mig kasta bensin på elden.. 

Jag har provat Tramadol när jag varit i ketos - fick dem utskrivna på akuten efter en totalkrasch med cykel i asfalt för tre år sen, blixthalka. Jag överlevde cykelvurpan, men kunde ha dött av pillren, indirekt. Svimmade plötsligt, återkommande, och föll ena gången handlöst med skallen ruskigt nära möbelhörn. Föll på mina skadade kroppsdelar, vilket inte var någon lek.. Hög som ett hus och vansinnigt yr. Mardrömmar som var HELT SJUKA. Vaknade och hallucinerade. 

Allt detta trots en försiktig dos.

Också förvånande: De hjälpte inte ett dugg mot smärtan. Det gjorde lika jävla ont i mina halvt mosade ac-led+knä (tog 1,5 år innan de blev bra) men jag var skyhög och helknäpp och brydde mig på nåt konstigt sätt inte. Gjorde en massa irrationella saker.. INTE bra. 

Hann ta två piller med ordentligt antal timmar emellan innan jag insåg att 'de här går ju f*n inte äta'. Sen tog det mååånga timmar ytterligare innan jag slutade känna av dem (oavsett vad som står skrivet på nåt annat ställe). 

Ingen vet vad det berodde på. 

Visst är det kul med anekdoter?! 

Anmäl
2014-01-01 08:24 #30 av: goliath

Ja, nu har vi iallafall en anekdot att basera oss på! :)

Men det vi inte vet är ju att du inte hade fått exakt samma reaktion utan lchf?

Anmäl
2014-01-01 14:06 #31 av: kaisakavat

Vi vet: Att det berodde ju på Tramadolen..  och häftigheten i reaktionerna var 'onormalt stor'. Men vi vet inte varför. 

Samtidigt: Flera personer i min nära omgivning har testat dem - tror läkarna i stan varit på bjudkonferens med det bolaget, för skiten skrivs ut i parti och minut så fort nån har ont nånstans - och inte alls reagerat som jag. Ingen av dem käkar low carb och än mindre LCHF. 

Naturligtvis ska vi inte basera utsagor på anekdoter. Håller helt med. Vad vi möjligen kan, är att formulera en 'tes' byggd på anekdoter, ifall de blir många. Ställa frågor, vara uppmärksamma.

Och som Anders-S gör: uppmana till viss försiktighet.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.