Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 3637 ggr
AilyAdams
2013-12-28 20:09

Grönsaker

Jag har följt diverse dieter där grönsaker varit den viktigaste ingrediensen i all lagad mat. Det har alltid varit trögt för mig att äta då jag inte är så förtjust i grönsaker.

Men… Sedan jag började med LCHF för ett par år sedan har jag ätit mer grönsaker än någonsin. De smakar mycket godare nu tycker jag. Grytor med grönsaker känns mustigare, men förmodligen är det fettet som bidrar till detta.

Någon mer som upplevt samma sak? 😊

 **************************
Heter det De eller Dem?

Annons:
savonit
2013-12-28 22:38
#1

oh ja

kaisakavat
2013-12-28 23:19
#2

Oh ja! 

Grönsaker är perfekt i kombination med feta fina animalier. Det är då di båda kommer som bäst till sin rätt, när de kombineras. Kompletterar varandra i smak, konsistens/struktur samt estetik. 🙂

Lurtz
2013-12-29 00:29
#3

Innan LCHF var mitt grönsaksintag begränsat till typ gurka, isbergssallad och tomat, (oftast på smörgås,) samt majs (vilket jag numera vet är spannmål och inte en grönsak, men det visste jag inte då) och paprika när det vankades tacos. Numera blir det mycket mer, och i alla möjliga former, både råa vid sidan av eller i gratänger, samt soppor/grytor.

jessirene
2013-12-29 00:35
#4

Ja! Smaken kommer mer till sin rätt när man använder naturliga råvaror, vilket man ju gör i högre grad nu.

Mooniq
2013-12-29 08:23
#5

Japp.. Äter mycket mera grönsaker numera 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Siggebus
2013-12-29 09:34
#6

Jag äter ockå mycket mer grönsaker än innan lchf.
Tidigare kunde jag vara glad om det låg ett par förskrämda tomatskivor eller gurka på tallriken - ofta låg där inget alls.
När jag var fettskrämd var det sällan jag åt kokta grönsaker som broccoli, morötter, blomkål, gröna bönor, brysselkål etc etc - det var liksom inte gott tyckte jag.
Smält smör på de kokta grönsakerna fick jag ibland när jag åt söndagsstek hos min gamla farmor men det var jag inte så förtjust i eftersom jag var så in i norden fettskrämd….men GOTT var det! 😃
Men som sagt - nu när när jag äter lchf så har jag ju bytt ut ris, potatis och pasta mot grönsaker och det är ju så in o bomben gott med smör till!
Smör och lite salt på kokta grönsaker… MMMMMMmmmmm!!!
Jag skulle kunna äta bara det Tummen upp

Annons:
Biami1.
2013-12-29 11:58
#7

Konstaterade i somras, när jag tillbringade några veckor tillsammans med mina föräldrar, att jag åt mer grönsaker än jag någonsin gjort. Tycker det fattas något på tallriken om jag inte har någon grönsak, gärna sallad, förutom vitkål på tallriken. Har precis provat långbakad rotselleri som omväxling till vitkålen. Det var gott och enkelt, lätt att variera med kryddor.

Effie
2013-12-29 13:52
#8

Jag har lärt mig någonstans att man tar bättre upp nyttigheterna i grönsakerna med hjälp av fett. Och jag som förr då försökte undvika allt fett som fanns..ja, det gick ju inte riktigt ihop. Avskydde (och avskyr) dessutom sallad/tomat/gurka och hade dålig fantasi för övrigt, så det blev väl mest färdiga djupfrysta blandningar. 

Och nu - ja, det räcker ju med att steka lite vitkål; gott. Och blomkål, zucchini, paprika, purjolök; enkelt att få till något. Tryter fantasin har jag en vegetarisk kokbok (lchf) att få inspiration ur.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Upp till toppen
Annons: