Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Livsmedel

Grönsaker

2013-12-28 20:09 #0 av: Skymning

Jag har följt diverse dieter där grönsaker varit den viktigaste ingrediensen i all lagad mat. Det har alltid varit trögt för mig att äta då jag inte är så förtjust i grönsaker.

Men... Sedan jag började med LCHF för ett par år sedan har jag ätit mer grönsaker än någonsin. De smakar mycket godare nu tycker jag. Grytor med grönsaker känns mustigare, men förmodligen är det fettet som bidrar till detta.

Någon mer som upplevt samma sak? Förlägen

Anmäl
2013-12-28 22:38 #1 av: savonit

oh ja

Anmäl
2013-12-28 23:19 #2 av: kaisakavat

Oh ja! 

Grönsaker är perfekt i kombination med feta fina animalier. Det är då di båda kommer som bäst till sin rätt, när de kombineras. Kompletterar varandra i smak, konsistens/struktur samt estetik. Glad

Anmäl
2013-12-29 00:29 #3 av: Lurtz

Innan LCHF var mitt grönsaksintag begränsat till typ gurka, isbergssallad och tomat, (oftast på smörgås,) samt majs (vilket jag numera vet är spannmål och inte en grönsak, men det visste jag inte då) och paprika när det vankades tacos. Numera blir det mycket mer, och i alla möjliga former, både råa vid sidan av eller i gratänger, samt soppor/grytor.

Anmäl
2013-12-29 00:35 #4 av: jessirene

Ja! Smaken kommer mer till sin rätt när man använder naturliga råvaror, vilket man ju gör i högre grad nu.

Anmäl
2013-12-29 08:23 #5 av: Mooniq

Japp.. Äter mycket mera grönsaker numera Skrattar

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2013-12-29 09:34 #6 av: Siggebus

Jag äter ockå mycket mer grönsaker än innan lchf.
Tidigare kunde jag vara glad om det låg ett par förskrämda tomatskivor eller gurka på tallriken - ofta låg där inget alls.
När jag var fettskrämd var det sällan jag åt kokta grönsaker som broccoli, morötter, blomkål, gröna bönor, brysselkål etc etc - det var liksom inte gott tyckte jag.
Smält smör de kokta grönsakerna fick jag ibland när jag åt söndagsstek hos min gamla farmor men det var jag inte så förtjust i eftersom jag var så in i norden fettskrämd....men GOTT var det! Skrattar
Men som sagt - nu när när jag äter lchf så har jag ju bytt ut ris, potatis och pasta mot grönsaker och det är ju så in o bomben gott med smör till!
Smör och lite salt på kokta grönsaker... MMMMMMmmmmm!!!
Jag skulle kunna äta bara det Tummen upp

Anmäl
2013-12-29 11:58 #7 av: Biami1.

Konstaterade i somras, när jag tillbringade några veckor tillsammans med mina föräldrar, att jag åt mer grönsaker än jag någonsin gjort. Tycker det fattas något på tallriken om jag inte har någon grönsak, gärna sallad, förutom vitkål på tallriken. Har precis provat långbakad rotselleri som omväxling till vitkålen. Det var gott och enkelt, lätt att variera med kryddor.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.