Annons:
Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 3040 ggr
vardagskonst
2013-12-27 18:11

Fakir-soppor?

Hej! Kan inte ni ge mig era bästa tips på soppor med så få
kolhydrater som möjligt? :)

(Inser nu att det är fakir-soppor jag söker tips om
så jag ändrade i rubriken)

Annons:
Sindri
2013-12-27 18:18
#1

Min favvosoppa just nu är med avocado + ev. lite spenat, lite grönkål, en bit squash eller annan grönsak man har hemma.

Knäck ett ägg i en mixerbehållare. Koka upp vatten eller ännu hellre buljong. Skeda i 1 tsk kokosfett + ev. lite smör (beroende på hur fet du vill ha soppan). Lägg i avocadobitar + andra grönsaker. Häll på den varma vätskan och mixa samtidigt.

Salta och peppra efter smak. Jag brukar ibland steka bacon i långpanna i ugnen och sparar då alltid fettet som blir kvar. Passar utmärkt till t ex denna soppa istället för smör.

Har ej räknat ut några näringsvärden, men du kan själv kolla på Fineli
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11057&lang=sv

Det där med fakir kom efter mitt inlägg, men räkna och se om det passar.

VildaVittra
2013-12-27 18:24
#2

Vad är en fakirsoppa?

Bouillabaisse lär ju gå att göra LCHF i alla fall, bara att hoppa över potatisen och vinet (tex pressa yttepyttelite citron i istället).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vardagskonst
2013-12-27 18:34
#3

Om jag förstått det rätt så innebär fakir att man inte äter mejeriprodukter och/eller grönsaker. Inga kolhydrater :)

Tack Sindri, ska kolla upp det :)

Zepp
2013-12-27 19:14
#4

Gå till Willys och kika i deras frysdisk, där finns, (hos min iallafall) lamgrytbitar.. koka dessa till en soppa, (så gör jag), tillsätt en lök, en chilli och en persiljerot.. blir minimalt med kolisar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

vardagskonst
2013-12-27 20:25
#5

Zepp, du är en klippa! Precis, det jag letade efter, tack!

Upp till toppen
Annons: