Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 7376 ggr
MjauMu
12/26/13, 6:45 PM

Dricker ni julmust?

Dricker ni någon julmust under julen och är det isåfall vanlig eller lightversionen?

Annons:
Lurtz
12/26/13, 8:18 PM
#1

Runt 60 cl vanlig must drack jag. Det är ett avsteg jag alltid tillåter mig när det är jul, liksom färskpotatis till sillen under midsommar.

moln50
12/26/13, 8:32 PM
#2

Jag drack vanlig must

kaisakavat
12/26/13, 8:57 PM
#3

Jag har en årlig återkommande deal med mig själv gällande julmust. Köper 1 st 1,5 liters flaska Apotekarnas lightmust - den enda jag anser drickbar av lightversionerna, smakmässigt (innehåller aspartam). 

Dricker av den tills jag blir leds, är det nåt kvar åker det i slasken, och sen är det bra. Brukar vara riktigt leds efter ca en flaska. Förknippar bara must med julmat/jul och läsk i övrigt är fullkomligt ointressant. Alltså har jag lätt att hålla min deal, väldigt skönt.

Siggebus
12/26/13, 9:49 PM
#4

Nej - detta var första året jag INTE drack julmust och det är pga att jag inte tycker det är gott längre. Alldeles för sötsliskig.
Drack öl till maten. 🙂

annainorrland
12/26/13, 10:51 PM
#5

Ja en dag om året dricker jag julmust. Vanlig. Hellre socker än aspartam för mig.

konichiwa
12/26/13, 11:10 PM
#6

Jag ville inte ens smaka. Tänker att det är för äckligt sött. Duktiga jag 😇 Men en halv liten potatis till sillen unnade jag mig.

Annons:
goliath
12/27/13, 3:53 AM
#7

Pepsi Max är min svaghet gällande läskeblask och andra söta drycker.. Det är någonting med den kombinationen av ingredienser som verkligen triggar nått nice hos mig.. Men det är mycket sällan jag dricker det. Dricker aldrig läsk med socker..

redets
12/27/13, 8:34 AM
#8

Julmust light 😞.

#7 Håller med dig. Pepsi max är farlig för mig blir lätt för mycket.

SpurtAnne
12/27/13, 9:09 AM
#9

Nej, jag drack bubbelvatten

jessirene
12/27/13, 9:59 AM
#10

Till och med innan jag ens funderat på att äta enligt lchf så fick jag späda light musten med vatten för att kunna dricka den, för att det är så sött. Så nu är jag inte det minsta sugen. Och om jag blev det så skulle jag vänta tills det gick över.

KatNyb
12/27/13, 5:24 PM
#11

Jag unnar mig öl, Bright Brew med 50 % färre kolhydrater (Spendrup), till sill m m så här i juletider.

Mantissa
12/27/13, 6:19 PM
#12

Must innehåller typ bara 1/3 så mycket socker som vanlig läsk så det är lite bättre än cola till jul i alla fall (och mycket godare!) :)

citro
12/27/13, 6:28 PM
#13

Drack c:a 75 cl Apotekarnas Julmust light och vaknade följande

dag som om jag varit på en bättre fest.

Verkar inte tåla aspartam längre efter ett års uppehåll.

Annons:
Zepp
12/27/13, 7:17 PM
#14

Jaa.. jag drack julmust.. det var något av det äckligaste jag har fått i min mun.. så det lär inte bli så svårt att avstå från i framtiden!

Tillomed äckligare än Cocacola!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fetrik-Snubbe
12/28/13, 12:34 AM
#15

Jag har druckit 2 flaskor av Nygårdas lagrade julmust. Svingod. En kvar i skafferiet.

Lilli-Anne
12/28/13, 8:31 AM
#16

Ett glas bubbelvatten med en skvätt julmust för att få julsmaken utan den äckliga sötman. 😃

LUAL
12/28/13, 9:32 AM
#17

Vi köpte hem en julmust light till julfirandet men den har fått stå oöppnad. Jag känner inte för att dricka den utan fortsätter med mitt kaffe och bubbelvatten. Jag har fått tillräckligt med äckligt sött i och med att jag smakade på glöggen.

AilyAdams
12/28/13, 9:54 AM
#18

Om det är möjligt att överkonsumera julmust, så gör jag det. Det har både blivit light och sockrad. Jag älskar det. 😊

 **************************
Heter det De eller Dem?

[Estellan]
12/28/13, 10:36 AM
#19

Under mina sex år på lchf har jag smakat ett halvt glas cola zero och det var inte gott. Utöver det har jag inte smakat någon läsk alls. Vill inte och har inte alls något sug efter. 

Pasta ris och potatis har jag inte ätit alls. Provade äta en hamburgare med bröd för ett år sedan, men redan efter en tugga (som jag spottade ut) kände jag att nej det är inte gott. Däremot har det gått ner några vasa råg rut med kaviar sen jag började med lchf, med det är ett tag sedan sist.

Det jag egentligen blir sugen på och som jag trillar dit på är godis och chips och jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till det. Under julen har det blivit båda delarna och jag reagerar ju på det. Jag får hjärtklappning och blir vätskeplufsig.

Lilltilda
12/28/13, 9:23 PM
#20

Jag har druckit julmust light (nygårda) hela julen . Varje dag ihop med julmat. Får aldrig negativa reaktioner på lightläsk och dricker vanligtvis cola zero då och då med (ibland utspädd med kolsyrat vatten ifall jag upplever den lite för söt beroende på vad den dricks till).
Skulle däremot aldrig välja dryck med vanligt socker i. Väljer jag avsteg i form av socker så ska det vara i fast form (nån godisbit eller två) och inte som måltidsdryck. Ett personligt val jag gjort. Hade jag varit sockerberoende hade jag avstått alla söta smaker även i jultid.

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
kaisakavat
12/29/13, 6:15 PM
#21

#12 Det visste inte jag. Tack!

Häromdagen råkade jag av misstag ta fel glas från köksbänken - trodde det var min nyupphällda lightmust men den stod inte där. Istället var det dotterns vanliga must. Tog en klunk. Konstaterade direkt att sötman var betydligt mindre markant än i lightmusten, vilket förvånade mig. Onödigt brassande med aspartam alltså!

Men utifrån det du skriver: Must är alltså inte extremöversötad i normalfallet, om man nu ska välja mellan alternativ. Bra veta..

Mantissa
12/29/13, 6:17 PM
#22

Den innehåller 9% socker

kaisakavat
12/29/13, 6:27 PM
#23

Ok.. Ganska så sötad då! 😃

Mantissa
12/29/13, 6:31 PM
#24

Ja, jag hade för mig det var lägre, men det stod 9% på flaskan

Orakletidelfi
12/29/13, 6:32 PM
#25

Fast vanlig cola har 10,6 så att must skulle ha en tredjedel socker stämmer ju inte.

( två inlägg hann emellan såg bara fram till #22)

Upp till toppen
Annons: