Annons:
Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 11137 ggr
vardagskonst
12/26/13, 3:07 AM

Omelett i vattenbad?

På Zink Grill här i Stockholm har de en fantastisk omelett,
jag tror den är gjord i vattenbad i ugn, men är inte säker.
Den serverades i ett glas och så var där ost i den minns jag,
är det någon som vet vad för rätt jag pratar om, och/eller
hur man går till väga för att skapa något sådant?

Annons:
VildaVittra
12/26/13, 3:11 AM
#1

Kikade in på deras meny och det är getost, parmaskinka och paprika i den om det låter bekant?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vardagskonst
12/26/13, 3:12 AM
#2

Ja det är precis den jag menar :)

VildaVittra
12/26/13, 3:16 AM
#3

Var den väldigt krämig så skulle jag gissa på grädde som vätska.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vardagskonst
12/26/13, 3:17 AM
#4

Den var extremt krämig…nästan som en blandning av gröt liksom.
Fast mer fast i konsistensen.

VildaVittra
12/26/13, 3:21 AM
#5

Brylépudding är ju gjort på ägg och grädde, även om vispningen gör den helt slät, så har du ätit riktig sådan så kan du ju jämföra med hur fast den var.

Grynigheten kommer nog både av att man inte vispar den slät, samt från tex skorpan på getosten om de använt chevre. 

Vattenbad är definitivt inte omöjligt, det är mer praktiskt i ett restaurangkök.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vardagskonst
12/26/13, 3:25 AM
#6

Jaa men där sa du det! Det är ju klart att det är receptet till brylé jag
ska använda som grund, fast plocka bort sockret och tillsätta
ost, tack snälla för det här!

Annons:
VildaVittra
12/26/13, 3:28 AM
#7

Märks det att jag älskar att laga mat? Och onyttig sådan. 😊

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vardagskonst
12/26/13, 3:34 AM
#8

Haha onyttig är en definitionsfråga idag, och jag är väldigt tacksam över att dina matkunskaper, jag har tänkt på det här i snart två veckor :)

Orakletidelfi
12/26/13, 9:04 AM
#9

Vanlig omelett i ugn brukar väl bli rätt krämig, har inte nåt minne av vattenbad, mamma gjorde sån jämt förr i tiden!

Orakletidelfi
12/26/13, 9:12 AM
#11

Här står om vattenbad, om ugnens värme är ojämn kan det vara idé!

http://www.svd.se/mat-och-vin/matexperten/maste-man-anvanda-vattenbad_5893523.svd

hemul
12/26/13, 12:27 PM
#12

Tycker det låter mer som äggstanning än som omelett. Äggstanning blir väldigt lent.

Nu kan ju ordet användas för "äggröra" som slås på som fyllning i an paj eller liknande, men som enskild rätt är det alltså ägg hopvispat med mjölk eller grädde som får stelna i vattenbad, antingen i en kastrull på spisen eller i ugnen på låg värme.

vardagskonst
12/27/13, 6:35 PM
#13

Jag ska prova imorgon så får vi se vart det landar! Tack hörrni! =)

Annons:
Upp till toppen
Annons: