Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Ny på lchf - ketos

2013-12-25 06:24 #0 av: m87

På förhand, förlååt för kanske lite dumma frågor...;)

Jag tänker "fettbomba" min kropp & starta viktnedgången med å försöka komma i ketosis. Vet dock inte om jag fattat det rätt...man behöver inte bry sig om mängd/kalorier i starten? Utan det är bara att kötta massa fett? Läste Martina Johanssons bok fettfrälst & där fick jag upp ögonen för fettkaffe & ketobollar. Sen är jag orolig för proteinerna..vill väga 55kg (väger ca 65 nu) & då skall jag äta ca 55g/dag? Det är ju ingenting typ...jag som ofta äter både ägg, kyckling, tonfisk, kvarg osv. Har också förstått det sån att mejeriprodukter är bra föratt uppnå ketos, men inte efteråt när man skall gå ner i vikt.. *förvirrad*

Jättejätte tacksam för råd, eller ännu bättre, kostschema tips men det kanske är för mkt begärt ;) Men helt seriöst, hur äter man ca på 1 dag? För att komma i ketos & sedan efteråt.

Stor julkram till er

Anmäl
2013-12-25 07:55 #1 av: Orakletidelfi

Nu vet jag inte om det är specifikt för den där fettbombningen, som jag inte känner till riktigt, men NORMALT sett är proteinintaget MINIMUMsiffror! Har du stor övervikt?  Då är det ca 1 gram per kilonuvarande vikt och upp till två gram önskad vikt. Ketos hamnar du ju i om du äter under ca 100 gram kolhydrater per dag, men sen talar vissa om OPTIMAL ketos och att man då ska undvika protein på morgonen tror jag. Men ca 110 gram kött fisk fågel ägg per dag låter lite i mina öron med och jag tror att du lugnt kan öka på det. Som sagt det är MINST ett gram per önskad kroppsvikt.

Anmäl
2013-12-25 09:27 #2 av: m87

Tusen tack för svar. Nej har inte stor övervikt, bmi på 23, men är 10kg över min trivselvikt. Som jag förstått det så är det även proteiner som skapar problem..& man därför skall vara försiktig med intaget? Men det är väl antagligen bara att pröva sig fram & ha tålamod :) men jag undrar fortf hur en "ketosdiet" dag kan se ut, och hur mycket man egentligen kan äta? Är det fritt fram för å äta när man är hungrig & tills man blir mätt, och sedan utesluta mejeriprodukter för optimal viktnedgång? Och fasta 16h efter senaste måltid - är det att rekommendera?

Jag vill gärna äta lchf, inte bara för viktnedgång, men också för mina magproblem. Har märkt att för mkt frukt, bröd & mjölkprotein/mjölksocker ger problemer. Så då vet jag inte riktigt hur jag ska sätta ihop en "matsedel", med tanke på att jag inte äter rött kött, har problem med stort intag av mjölkprodukter, och gärna äter grönsaker/rotfrukter som tillbehör - men det är ju kolhydrater i det?

Nu bara slänger jag ut funderingar...det är dels för att jag är nyfiken..och dels för att jag är lite lat, om jag ska pröva ut alla olika metoder & vinklar på mig själv så tar det nog år å dagar innan jag får till det..

Anmäl
2013-12-25 09:50 #3 av: Orakletidelfi

Alltså, ketos är man ju som sagt i om man håller ner kh. Kolla i en näringstabell vilka grönsaker och rotfrukter som är låga i kh. (finns många under länkar ovan) välj fullfeta proteinkällor, lägg till mer fett (om du trots allt väljer magra) som smör eller kokosfett. Oliv- och rapsolja går bra också.   I en LCHF-kost har normalt inte frukt någon plats och inte bröd heller. Stärkelse, socker, spannmål väljer man  bort.Titta lite bland artiklarna, det finns t.ex. en tråd där allt är samlat för nybörjare.  Det finns MASSOR härinne, sök gärna på sajten, (knapp ovan) skriv in sökord på det du vill veta så kommer det upp info om det mesta!

Anmäl
2013-12-25 09:52 #4 av: Orakletidelfi

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4e538099d4ebea7f2f0110fa-13-artiklar-jag-som-nyborjare-har-stor-nytta-av

Anmäl
2013-12-25 10:24 #5 av: Framåt

Om du tänker räkna protein så är det inte vikten på själva livsmedlet t.ex. kött utan hur många % av köttbiten som är protein. Själv har jag aldrig räknat!

Anmäl
2013-12-25 10:30 #6 av: Orakletidelfi

Jo det är som jag skrev ovan: 55 gram protein blir ca 110 gram kött/fisk/fågel/ägg.


Eller räknar jag galet?  ja det blir nog ca 250, har mossa på roten! Är mer van att räkna tvärtom, hur mycket protein det är i si och så mycket kött Blinkar

Anmäl
2013-12-25 10:54 #7 av: Zepp

Räkna 20% protein i kött/fisk/fågel/ägg/ost i en blandad diet.. i snitt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-12-25 16:01 #8 av: Effie

Jag skulle nog råda: ta det lugnt, och krångla inte till det i början med alla råd du hört, som varit riktade till människor som hållit på länge utan resultat. Det är inte säkert att du behöver dem. När du hållit på ett tag kan du börja fundera över ev förändringar som behövs.

Börja med att äta riktig mat (kött/fisk/ägg, grönsaker efter behag, lite fet sås, beroende på hur fett köttet är), känn efter hur mycket du vill äta (det kan bli mycket i början, men det lugnar ner sig när kroppen vant sig). Och så äter du när du är hungrig igen. 

Och läs den där länken med nybörjarråd som du fick i #4, den innehåller en del praktiska tips, 

___________________________________________________

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2013-12-25 20:51 #9 av: dufva

En bra målsättning med kosten för dig tycker jag är att se till att få en mage som mår bra igen Ler

Du kommer knappast att rasa i vikt eftersom du redan är i normalspannet men du kommer att må superbra i kroppen av maten

Därför tycker jag inte heller att du behöver fundera alls på ketos eller att räkna speciellt


Ta bara bort det som säkert "messar upp" din mage (spannmål socker mejerier) och ersätt det med bra människomat Skrattar

Anmäl
2013-12-26 04:20 #10 av: m87

Tack så jättemycket för era svar! Enig i att mitt största fokus borde ligga i att få en fungerande mage. Så borde väl viktnedgången komma efteråt..har egentligen ingen lust att räkna, lixom räkna proteiner, kolhydrater eller kalorier hit eller dit, så skall försöka göra det enkelt. Hur länge tog det för er ev att komma i ketos k& hur länge tog det för er att se skillnad på era kroppar med lchf??

Anmäl
2013-12-26 08:52 #11 av: Orakletidelfi

Man är i ketos varje morgon, om man hållit upp med att äta under natten, och fortsätter man utan att äta mer kolhydrater än ca 100 så är man i ketos per definiton! Det tar inte längre tid. Men menar du nåt annat kanske? Menar du omställning på fettdrift? För DET kan ta olika lång tid. Men det är nog svårt att veta.


Jag går inte ner, har ätit LCHF i sex år, men har väldigt svårt att gå ner, och jag har mycket övervikt. Jag har nu i höst börjat kombinera med 5:2 vilket har medfört nåt kilo ner i månaden.

Anmäl
2013-12-26 10:08 #12 av: m87

Ja jag menade väl egentligen hur lång tid det tar innan man gör över till fettdrift..blandar ihop sakerna:)

lycka till med din viktnedgång!

Anmäl
2013-12-26 10:56 #13 av: Margareta

Så lätt (#11) är det inte att komma i ketos för alla även om det verkar fungera för en del, det är inget vi kan lova så där generellt.

Jag håller med om alla råd som innebär att börja den enklaste vägen, dvs dra ner rejält på kolhydraterna och öka fettmängden som kompensation.

Det kan ta upp till tre månader att byta till fettdrift, för andra går det fortare. Vilken grupp man tillhör får man testa fram. Vi är alla individer med olika bakgrund och det är oerhört många parametrar som påverkar.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2013-12-26 16:56 #14 av: Orakletidelfi

Jo i ketos kommer man så lätt men det du talar om (och som är mycket omdiskuterat) är optimal ketos. 

Anmäl
2013-12-26 17:51 #15 av: Margareta

#14 hur definierar du i så fall ketos?

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2013-12-26 21:20 #16 av: Orakletidelfi

Jag har hämtat detta från vad t.ex. Zepp säger i denna tråd (och det har jag läst massor med andra som sagt exakt det samma 


http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/5246ae638e0e742fca000cfc-hur-hamnar-jag-i-ketos

"Det är väldigt enkelt.. ät väldigt lite kolhydrater så hamnar du automatiskt i ketos!

Äter man under 100 gram kolhydrater per dag eller mindre så äter man per definition en ketogen diet.. ju mindre kolisar, dessto mer ketos!"

Anmäl
2013-12-27 00:10 #17 av: Margareta

För mig innebär ketos att man kan påvisa ketoner i blodet. Kan man det är man i ketos. Mängden avgör hur djup ketos. Vad som är optimalt eller ej är en annan betydligt mer komplicerad fråga.

Jag trodde jag var i ketos fram till att jag 2012 började mäta ketoner i blodet och då pratar vi om många års (jag började 2005) strikt LCHF (under 20g kolhydrater per dygn). Jag nådde inte ens mätbara värden av ketoner på den kosten och då kallar jag det inte ketos. Hur kan det vara det?

Får man kosten att fungera med de syften och mål man har utan mätningar och med liberal lågkolhydratkost, så är det så klart den bästa vägen att gå. Det är vad vi bör rekommendera nybörjare.

Fungerar det inte, som för många med mig, får man börja fundera vad som är fel och då är ketonmätning ett pålitligt verktyg. Minska kolhydraterna ytterligare (mot noll) är inte alltid den optimala lösningen. Man kan behöva titta på andra fördelningar också.

Jag har sen maj och utan kalorirestriktion gått ner 12 kg efter många års platå, så jag tror jag vet vad som fungerar och inte fungerar för mig. Jag tror inte att jag är så ensam om att fungera så heller. Någon ketos på den kolhydratnivån som nämns här når jag inte. Runt 20g är förmodligen optimalt, men jag vet inte exakt eftersom jag varken mäter eller väger maten. Över 20g blir det i alla fall inte.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.