Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 5118 ggr
cityangel
12/25/13, 12:11 AM

Sötmandlar

Hej jag undrar om ni vet här om det är farligt att äta sötmandlar varje dag….Jag älskar dem och kan inte sluta äta dem hmmmmm….Men finns de ämnen i sötmandlar som skulle kunna vara skadligt för varje dag?

MVH: cityangel

Annons:
RobinEH
12/25/13, 12:27 AM
#1

Innehåller de aflatoxin så blir det ett stort problem. Annars är det inget att oroa sig för, såvida du inte är allergisk.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

cityangel
12/25/13, 1:05 AM
#2

Hek tack för svaret vad är aflatoxin? Hör på namnet att kanske är något giftigt? Hur vet man att sötmandlarna har detta ämne? Mvh

RobinEH
12/25/13, 1:38 AM
#3

Aflatoxin är ett gift som produceras av mögelsvampar. 

Det är svårt att veta huruvida mandeln innehåller aflatoxin eller inte. Men skrumpna eller missfärgade nötter bör definitivt undvikas. Håller du dig till svenskförpackade sötmandlar så är risken mycket låg att du konsumerar en mandel med hög halt aflatoxin tack vara en ganska sträng lagstiftning. Har du otur så räcker det dock men en enda nöt för att levern skall få rejält med stryk. 

Men tänk såhär, risken finns att man blir påkörd när man går utanför dörren och inte sitter man väl hemma hela dagarna för det.😎

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

m87
12/25/13, 9:33 AM
#4

Hej! Du ska blötlägga mandlarna i några h, över natten är perfekt, för att kroppen din skall kunna smälta nötterna & ta upp näringen lättare. Blötlägning är även bra föratt bli av med enzymhämmande grejer som finns i nötter & frö, kan skapa problem i matsmältningen. Googla mer på tex rawfood, blötläggning nötter. :)

Upp till toppen
Annons: