Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Livsmedel

Sötmandlar

2013-12-25 00:11 #0 av: cityangel

Hej jag undrar om ni vet här om det är farligt att äta sötmandlar varje dag....Jag älskar dem och kan inte sluta äta dem hmmmmm....Men finns de ämnen i sötmandlar som skulle kunna vara skadligt för varje dag?

MVH: cityangel

Anmäl
2013-12-25 00:27 #1 av: RobinEH

Innehåller de aflatoxin så blir det ett stort problem. Annars är det inget att oroa sig för, såvida du inte är allergisk.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2013-12-25 01:05 #2 av: cityangel

Hek tack för svaret vad är aflatoxin? Hör på namnet att kanske är något giftigt? Hur vet man att sötmandlarna har detta ämne? Mvh

Anmäl
2013-12-25 01:38 #3 av: RobinEH

Aflatoxin är ett gift som produceras av mögelsvampar. 

Det är svårt att veta huruvida mandeln innehåller aflatoxin eller inte. Men skrumpna eller missfärgade nötter bör definitivt undvikas. Håller du dig till svenskförpackade sötmandlar så är risken mycket låg att du konsumerar en mandel med hög halt aflatoxin tack vara en ganska sträng lagstiftning. Har du otur så räcker det dock men en enda nöt för att levern skall få rejält med stryk. 

Men tänk såhär, risken finns att man blir påkörd när man går utanför dörren och inte sitter man väl hemma hela dagarna för det.Cool

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2013-12-25 09:33 #4 av: m87

Hej! Du ska blötlägga mandlarna i några h, över natten är perfekt, för att kroppen din skall kunna smälta nötterna & ta upp näringen lättare. Blötlägning är även bra föratt bli av med enzymhämmande grejer som finns i nötter & frö, kan skapa problem i matsmältningen. Googla mer på tex rawfood, blötläggning nötter. :)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.