Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1886 ggr
Individuell
12/19/13, 9:33 PM

Vänta tills efter julen?

Hej. 

Jag har hållt på med lchf förr och det gick jättebra, började om för ca 1 och en halv månad sedan och det har gått sådär - mest för att det snart är jul. Det kanske är en dålig ursäkt, men det har varit julbord, julgodis, fester, vänner som fyllt år, dålig ekonomi, en enorm skolstress och vissa andra personliga problem som gjort det väldigt svårt att hålla kosten. Gjort det svårt att planera och att det lättare har blivit en macka till lunch på skolan eller en banan som räddning. 

Jag har nu i veckan ätit nästan vad som helst, skitit i dieten helt kort sagt. Jag känner att jag inte mår bra av att fokusera så mycket på kosten just nu, och sedan allt innan jul. Gör jag rätt i att nystarta efter jul? För senaste veckorna har det sett ut så att halva veckan har jag kört lchf, nästa halva har jag inte orkat bry mig, och det kan ju inte vara bra att hoppa så mycket. Eller så har jag trott att jag ätit för mycket lchf-desserter (typ Chokladmousse och bär med grädde) så att det känns som att jag fuskat.

Både igår och idag har jag till exempel ätit en chokladkaka. Jag har hela tiden tänkt att jag ska skita i dieten just på julafton och kring dagarna emellan för att jag vill kunna njuta av allt det goda då. Nu är vi i princip där och jag vet inte om det ger något att jag äter strikt fram till julafton då jag inte äter strikt igen… Därför, har jag ätit chokladkakorna för att jag känner att "vad ger det nu innan jul"?

Jag jojo(ar) alltså väldigt mycket just nu och jag insåg att det kanske inte var bästa tiden att börja lägga om sin kost såhär innan jul. Låter kanske som en dålig ursäkt, men vid andra tider på året finns det ju inte lika mycket frestelser, bjudningar etc.

Någon som är i min sits? Som känner att det går åt h-vete som jag och har något tips? Vill verkligen köra på kosten och mår dåligt över hur jag ser ut, trots att jag bara har ca 5 kgs övervikt. Jag tror att jag kommer orka planera bättre efter jul och kunna säga nej bättre. Samtidigt känner jag mig så besviken över mig själv, att jag bara inte kunde hålla det i alla fall fram till jul.

Annons:
ramm5tein_
12/19/13, 9:48 PM
#1

Jag är också lite i det läget nu och har inte heller ätit enligt lchf så länge. Har också haft skitmycket och har helt kommit ifrån att fokusera på det. Så tja, antar att jag också behöver en rejäl spark i rumpan eller ett råd i alla fall. 🤔

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

AndersAA
12/20/13, 8:15 AM
#2

Nu till jul är ju perfekt att köra LCHF. Massor med god, fet mat. Syltor o pastejer, sillar och laxar, brunkål grönkål rödkål, skinkor, korvar och köttbullar. Sen har jag köpt en hel del vilt; älgkött, vildsvin, ren, kalkon… mmmmm :-) Man kan äta sig rejält mätt med ett minimum av kolhydrater! Vill man synda kan man unna sig en julöl ;-)

Viktinfo
12/20/13, 10:01 AM
#3

Strunt i det dåliga samvetet o skuldbelägg dig inte! Samtidigt som du skriver att du inte orkar lägga om din kost så tänker du dig att det är en diet bland många andra! Jag tror inte riktigt att man ska tänka så. Jag har testat Viktväktarna, pulver m.m men alltid tröttnat o inte mått tillräckligt bra. Jag är därför inne på attlägga om min kost för att må bättre. Har aldrig tidigare testat LCHF o har väldigt stor övervikt (60 kg). Oavsett antal kilo tror jag att förändringen bör sitta i huvudet o precis som någon annan sa så är det perfekt tid att köra igång nu med massor av bra lchf-vänlig kost under julen. För min del är jag sjukskriven o har inte orken att dra igång något helt o fullt men provar, när jag orkar, olika nya lchf-recept! Både mat o godis. Se det som en möjlighet att testa istället för ett hinder att inte få äta den andra kosten. Det är spännande och jag känner att jag faktiskt mår bättre o försöker att inte få dåligt samvet. Lycka till! Lotta (www.viktinfo.wordpress.com)

Biami1.
12/20/13, 10:53 AM
#4

Jag tror du har svaret inom dig! Vad tror du själv skulle fungera bäst? Det viktigaste är att du fattar ett beslut och står för det utan dåligt samvete eller stress. Sedan, om det visar sig att beslutet var fel, är det inte värre än att du kan fatta ett nytt beslut. Lycka till & God Jul!

Individuell
12/20/13, 3:04 PM
#5

Tack för pepp och tips! Som du skriver #4 , jag vet att jag har svaret inom mig. Jag vill köra på lchf och jag trivs bra med det. Men pga dålig planering, annan stress och dylikt har det varit mycket enklare att köpa, göra annat då utbudet såklart inte är väldigt lchf-anpassat än. Är mest där skon har klämt. Har inte handlat om att jag inte gillar lchf-anpassad mat. Jag menar, vem gör inte det?!

Ni har rätt om att det ju faktiskt funkar helt perfekt att äta enligt lchf på ett julbord, så det kommer jag göra :) Gillar ändå inte potatis speciellt mycket, och det är väl egentligen bara det jag skulle ha ätit till annars. Sen vet jag inte exakt vad som kommer finnas i alla såser eller röror, men så noga tänker jag nog aldrig ha lust att va. I värsta fall finns det lite socker eller mjöl i. Inget jag dör av eller som förstör en viktnedgång på sikt.

I matväg har jag egentligen inte brutit mina vanor sen jag började, det är när det gäller godsaker! Jag har till exempel inte ätit pasta eller ljust bröd (mörk macka i cafeterian kanske två gånger) på flera månader, inte potatis heller. Min mormor kom med pannkaka och kunde inte motstå att äta upp den, har informerat om min kost men hon glömde nog. Sen har den blivit någon chokladkaka på skolan för att jag jobbat ihjäl mig och såklart inte planerat att ta med mig eget mellanmål. Och det är det jag känner inför julen också, det är julgodiset eller chokladaskar som kommer vara svårt att motstå, om jag ens ska motstå det. Bestämde mig ju tidigt för att äta lite vad jag vill just då.

Här uppe i norr hos oss har vi aldrig kört på olika kåler på julbordet, nu känns det lite sent att dra till med det som förslag. Men finns ju så mycket annat 🙂

Upp till toppen
Annons: