Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6051 ggr
lisaflisan
12/19/13, 1:43 PM

Fudge - Någon har koll?

Hej!

Jag vill baka choklad eller vaniljfudge idag.
Kan man baka det med Steviadroppar, eller måste jag ha Steva i "strösocker-form"?

Annons:
lisaflisan
12/19/13, 1:43 PM
#1

Någon som har något grymt recept?

Marianns LCHF Mat & bak
12/19/13, 2:15 PM
#2

Bör funka fint med droppar iaf till mitt recept. 🙂

hemul
12/19/13, 3:37 PM
#3

Hur i hela friden får ni till fudge utan socker?

savonit
12/19/13, 6:26 PM
#4

#3 Grädde, smör och sötning, ev smaksättning choklad, lakris eller naturell.

4 dl grädde
100 g smör
2 msk laktris
2 msk Erythritol + Stevia

Just ja småkoka i 30 minuter till 45 min gå på känsla.
Ner i form in i frysen, ät och njut.

hemul
12/19/13, 6:35 PM
#5

Men det måste ju bli någon slags sås snarare än fudge. Är det därför den ska frysas?

savonit
12/19/13, 7:02 PM
#6

Nja, den är ju som tjockare sås innan den fryses.
Men efter en stund i kylen blir det riktigt bra.

Skall jag vara helt ärlig bryr jag mig inte mycket om hur den skall vara i orginal eller att det inte är en riktig fudge eller att den inte är riktigt lika seg som en fugde, det blir en super god laktris godis mad lagom tuggmotstånd.

Iom att jag sällan äter godis och snask nu mera så.
Men samtidigt är det smidigt att ha något de stunderna då suget blir lite väl stort, det händer i alla fall mig.

Annons:
hemul
12/19/13, 7:16 PM
#7

Jaha, jag ska testa vid tillfälle. Låter ju gott om det blir tuggigt. tack för receptet! Du har möjligtvis inte lyckats göra knäck också?😃

Orakletidelfi
12/19/13, 8:17 PM
#8

Fudge ska väl inte vara seg alls? Kännetecknande för just fudge är att den är kort i konsistensen! Marianns fudge blir fast och relativt rätt konsistens! Tror den är relativt lik Savonits recept. Iallafall saffransfudgen som inte har choklad i sig och ändå blir fast. Se bild:

http://mariannslchf.se/tillverkningen-av-julgodis/

det är 2 dl grädde och 50 gram smör i fudgereceptet, alltså halv sats mot Savonits men samma proportioner.

savonit
12/19/13, 8:43 PM
#9

#7 nja knäck blir nog knepigt.
om man inte vill ha diarre knäck.

Kola kanske
http://matutanallergener.blogspot.se/2013/09/lchf-kola.html

hemul
12/20/13, 8:09 AM
#10

Fast Marianns är det en massa choklad i också. Det gör den väl fastare.

Diarréknäck lät ju jättegott! 😃

Orakletidelfi
12/20/13, 10:19 AM
#11

Jo men som jag skrev kunde chokladen utbytas mot saffran, kolla bilden i länken jag la , saffransfudgen ser alldeles fast ut!

savonit
12/20/13, 10:35 AM
#12

#10 Den är lika fast både chokladen och laktris fudgen.

Orakletidelfi
12/20/13, 9:36 PM
#13

Haha nu misslyckades jag med saffransfudgen! Kokade jättelänge men den ville inte tjockna, hällde upp ändå men den var helt flytande ännu efter 6 timmar och såg inte ut som den ville stelna alls. Så det fick bli till tryffel istället! Tyvärr tog chokladsmaken över så man känner inte nån saffranssmak… synn!

Men jag gjorde lakritsfudge med och den stelnade fint!

Annons:
hemul
12/21/13, 6:57 AM
#14

#11 Det var det jag gjorde. Länken går till ett generellt inlägg om julgodis och där hittade jag en länk till chokladfudge.

Orakletidelfi
12/21/13, 8:42 AM
#15

Jo men bilden visar saffransfudgen och det står i texten att chokladen bara är utbytt mot saffran!

hemul
12/21/13, 1:01 PM
#16

Fattar! Fast saffransfudge låter rätt äckligt. 🤫

[bittek]
12/21/13, 11:40 PM
#17

Jag har testat att göra bl a fudge i dag. Med blandat resultat…. Kolla in på min fb-sida om ni vill ha recepten: https://www.facebook.com/Stilochprofil

Och #16 hemul: saffransfudgen blev ljuvligt god ;-)

Marianns LCHF Mat & bak
12/30/13, 10:11 AM
#18

saffransfudgen UTAN choklad är underbar… smör och saffran gifter sig fint 😉

Lchfman
12/30/13, 7:38 PM
#19

Vanilj med mandel i är ljuvlig med!

Orakletidelfi
12/30/13, 9:49 PM
#20

Men vad kan ha hänt när den, som min, inte stelnade alls? Kokat? Min induktionshäll är lite oregerlig ibland,  tvåan blir så lågt och trean kokar till med jämna mellanrum, om det kan ha varit det?

Annons:
Marianns LCHF Mat & bak
#21

Det är viktigt att den kokar, men inte stormkoka om man så säger, den ska tjockna i kastrullen och en tjockbottnad är nödvändigt.

ibland tjocknar det fort, man ser när den är lagom tjcok för då åker det med sleven runt, dvs man ser botten men det rinner tillbaka rätt fort. Är den inte tjock i grytan "stelnar" den inte till sedan heller.

Orakletidelfi
1/2/14, 9:24 AM
#22

Kanske mina nya IKEA-billiga kastruller är för tunnbottnade, ska köra med min gjutjärnsgryta nästa gång! Fast jag kokade ju den andra fudgen (lakrits annars samma) i samma kastrull och den blev bra så det  stämmer ju inte riktigt kom jag på… 😮

Upp till toppen
Annons: