Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Fudge - Någon har koll?

2013-12-19 13:43 #0 av: lisaflisan

Hej!

Jag vill baka choklad eller vaniljfudge idag.
Kan man baka det med Steviadroppar, eller måste jag ha Steva i "strösocker-form"?

Anmäl
2013-12-19 13:43 #1 av: lisaflisan

Någon som har något grymt recept?

Anmäl
2013-12-19 14:15 #2 av: Marianns LCHF Mat & bak

Bör funka fint med droppar iaf till mitt recept. Ler

Anmäl
2013-12-19 15:37 #3 av: hemul

Hur i hela friden får ni till fudge utan socker?

Anmäl
2013-12-19 18:26 #4 av: savonit

#3 Grädde, smör och sötning, ev smaksättning choklad, lakris eller naturell.

4 dl grädde
100 g smör
2 msk laktris
2 msk Erythritol + Stevia

Just ja småkoka i 30 minuter till 45 min gå på känsla.
Ner i form in i frysen, ät och njut.

Anmäl
2013-12-19 18:35 #5 av: hemul

Men det måste ju bli någon slags sås snarare än fudge. Är det därför den ska frysas?

Anmäl
2013-12-19 19:02 #6 av: savonit

Nja, den är ju som tjockare sås innan den fryses.
Men efter en stund i kylen blir det riktigt bra.

Skall jag vara helt ärlig bryr jag mig inte mycket om hur den skall vara i orginal eller att det inte är en riktig fudge eller att den inte är riktigt lika seg som en fugde, det blir en super god laktris godis mad lagom tuggmotstånd.

Iom att jag sällan äter godis och snask nu mera så.
Men samtidigt är det smidigt att ha något de stunderna då suget blir lite väl stort, det händer i alla fall mig.

Anmäl
2013-12-19 19:16 #7 av: hemul

Jaha, jag ska testa vid tillfälle. Låter ju gott om det blir tuggigt. tack för receptet! Du har möjligtvis inte lyckats göra knäck också?Skrattar

Anmäl
2013-12-19 20:17 #8 av: Orakletidelfi

Fudge ska väl inte vara seg alls? Kännetecknande för just fudge är att den är kort i konsistensen! Marianns fudge blir fast och relativt rätt konsistens! Tror den är relativt lik Savonits recept. Iallafall saffransfudgen som inte har choklad i sig och ändå blir fast. Se bild:

http://mariannslchf.se/tillverkningen-av-julgodis/

det är 2 dl grädde och 50 gram smör i fudgereceptet, alltså halv sats mot Savonits men samma proportioner.

Anmäl
2013-12-19 20:43 #9 av: savonit

#7 nja knäck blir nog knepigt.
om man inte vill ha diarre knäck.

Kola kanske
http://matutanallergener.blogspot.se/2013/09/lchf-kola.html

Anmäl
2013-12-20 08:09 #10 av: hemul

Fast Marianns är det en massa choklad i också. Det gör den väl fastare.

Diarréknäck lät ju jättegott! Skrattar

Anmäl
2013-12-20 10:19 #11 av: Orakletidelfi

Jo men som jag skrev kunde chokladen utbytas mot saffran, kolla bilden i länken jag la , saffransfudgen ser alldeles fast ut! 

Anmäl
2013-12-20 10:35 #12 av: savonit

#10 Den är lika fast både chokladen och laktris fudgen.

Anmäl
2013-12-20 21:36 #13 av: Orakletidelfi

Haha nu misslyckades jag med saffransfudgen! Kokade jättelänge men den ville inte tjockna, hällde upp ändå men den var helt flytande ännu efter 6 timmar och såg inte ut som den ville stelna alls. Så det fick bli till tryffel istället! Tyvärr tog chokladsmaken över så man känner inte nån saffranssmak... synn!

Men jag gjorde lakritsfudge med och den stelnade fint! 

Anmäl
2013-12-21 06:57 #14 av: hemul

#11 Det var det jag gjorde. Länken går till ett generellt inlägg om julgodis och där hittade jag en länk till chokladfudge.

Anmäl
2013-12-21 08:42 #15 av: Orakletidelfi

Jo men bilden visar saffransfudgen och det står i texten att chokladen bara är utbytt mot saffran!

Anmäl
2013-12-21 13:01 #16 av: hemul

Fattar! Fast saffransfudge låter rätt äckligt. Tystad

Anmäl
2013-12-21 23:40 #17 av: [bittek]

Jag har testat att göra bl a fudge i dag. Med blandat resultat.... Kolla in på min fb-sida om ni vill ha recepten: https://www.facebook.com/Stilochprofil

Och #16 hemul: saffransfudgen blev ljuvligt god ;-)

Anmäl
2013-12-30 10:11 #18 av: Marianns LCHF Mat & bak

saffransfudgen UTAN choklad är underbar... smör och saffran gifter sig fint Blinkar

Anmäl
2013-12-30 19:38 #19 av: Lchfman

Vanilj med mandel i är ljuvlig med!

Anmäl
2013-12-30 21:49 #20 av: Orakletidelfi

Men vad kan ha hänt när den, som min, inte stelnade alls? Kokat? Min induktionshäll är lite oregerlig ibland,  tvåan blir så lågt och trean kokar till med jämna mellanrum, om det kan ha varit det?

Anmäl
2014-01-02 08:00 #21 av: Marianns LCHF Mat & bak

Det är viktigt att den kokar, men inte stormkoka om man så säger, den ska tjockna i kastrullen och en tjockbottnad är nödvändigt.

ibland tjocknar det fort, man ser när den är lagom tjcok för då åker det med sleven runt, dvs man ser botten men det rinner tillbaka rätt fort. Är den inte tjock i grytan "stelnar" den inte till sedan heller.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.