Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Vilken specialkost beställer ni ?

2013-12-19 10:58 #0 av: PeggyD

Jag ska åka på två-dagars konferens på ett hotell och man kan anmäla specialkost. Men vad brukar ni i så fall anmäla ? Diabeteskost eller glutenfritt ? Eller försöker ni bara äta det som är ok för oss lchf-are ?

Anmäl
2013-12-19 11:11 #1 av: Lilltilda

Jag beställer ingen specialkost (då jag endast äter lchf för att hålla vikten och vet att jag inte blir sjuk av kolhydrater ifall jag får i mig såna). Jag äter det som verkar skonsamt att äta och kompletterar ibland med nötter, ölkorv, eget bröd eller liknande som är lätt att ha med i väskan. 

I MITT fall har jag väldigt svårt att motivera specialkost då lchf är ett eget val och jag inte blir sjuk av kolhydrater

Anmäl
2013-12-19 11:15 #2 av: PeggyD

Tack för ditt svar ! Det var väl egentligen så jag tänkte också men ville ändå höra hur andra gör när de är "ute på vift":)

Anmäl
2013-12-19 11:18 #3 av: lisaflisan

Jag brukar ta laktos- och glutenfritt när jag specialbeställer. Likaså vid flygresor. Brukar få godare mat än alla andra! :)

Anmäl
2013-12-19 11:30 #4 av: Lilltilda

#3 är du laktosintolerant? Glutenfritt är lömskt, då tillsätter de ofta majsstärkelse och andra glutenfria stärkelseprodukter som i många fall kan ställa till det i kroppen. Jag reagerar t.ex. värre på majsstärkelse än vetemjöl (som jag inte reagerar på alls)

Anmäl
2013-12-19 11:35 #5 av: PeggyD

Nej, jag äter bara LCHF för att jag mår "allmänt" bättre av det och för att hålla vikten så jag har inga laktosproblem. 

Anmäl
2013-12-19 11:52 #6 av: Mooniq

jag sållar när jag är ute på vift.. Inser att jag får i mig lite mer E-ämnen än vanligt men lägger ingen större vikt vid det.. tänker då främst på hotellens äggröra (som förvaras på dunk, efter vad jag har läst mig till), sen blir det pålägg, ägg i olika former, bacon..

ostskivor med skinka, leverpastej - som jag rullar ihop till rullar o äter, ibland blir det även en smörgåsgurksskiva inuti.. =) 

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2013-12-19 12:00 #7 av: Anders-S

Korta varianten är: gluten/stärkelse/a1-kasein/msg.

Långa varianten är:  Undviker gluten, socker/stärkelse, a1-kasein, omega-6-rika vegetabiliska oljor samt MSG och andra E-tillsatser.  Äter gärna vildfångad fet fisk från friska hav.

Jag brukar säga att jag äter anti-inflammatoriskt.  Då måste belackarna argumentera för varför de anser att man ska äta inflammatoriskt.

Tidigare trådar om samma sak:

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/504d52e3d4ebea11fa000d77-eventuella-matallergier

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/508c38dcd4ebea5ed001229c-laktosfritt-och-glutenfritt

Anmäl
2013-12-19 12:40 #8 av: Hanveden

Jag var på konferens för två år sedan och beställde LCHF och köket gjorde allt för mig. När andra fikade med kanelbullar åt jag bitar av ölkorv och ostbitar. En middag fick jag en jättegod fänkålsgratäng fet och krämig när de andra fick något med kolhydrater.

Köket tog det som en utmaning att serva mig och googla kan även kockar...

mLCHFh  B-) .

Anmäl
2013-12-19 12:43 #9 av: savonit

Glutenfritt.

Anmäl
2013-12-19 13:04 #10 av: lisaflisan

Man får ofta kött, sallad och exemelvis ris.
Så jag äter köttet och sallanden. Slipper gluten och sås baserad på mjölk och andra tillsatser.

Anmäl
2013-12-19 13:22 #11 av: Lilltilda

#10 min erfarenhet är att glutenfritt ofta innebär såser redda på t.ex. maizena eller grytor/ugnsgratänger med tillsatt maizena och det mår jag inte bra av, men mår som sagt hur bra som helst på saker med lite vetemjöl i. Så tur har inte andra så jag är bara tacksam att jag slipper hålla på och specialbeställa kost. 

Anmäl
2013-12-19 18:21 #12 av: savonit

#8 härligt bemötande.

Anmäl
2013-12-19 18:42 #13 av: lisaflisan

jag menar att dom gånger jag beställt laktosfritt OCH glutenfritt, så har jag inte fått någon sås alls på. vilket har varit toppen för mig.

lycka till!

Anmäl
2013-12-19 19:15 #14 av: nyttiga_jag

Jag brukar berätta vad jag faktiskt äter istället.

Protein (kyckling, fisk, kött, ägg,)

Fett ( smör, grädde, fet creme fraiche, fet naturell yoghurt)

Sallad, gurka, tomater, vitlök, blomkål

Alla kryddor i naturlig form

Till fika ost, korv, salami o skinkbitar

Jag har säkert glömt nåt, men tycker det faktiskt är bättre att tala om vad man faktiskt vill och kan äta istället för att tala om vad man inte äter för då glömmer man definitivt nåt :-)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.