Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 6381 ggr
therese.b
12/17/13, 3:30 PM

Starkt i munnen av sötningsmedel

Någon som vet något sötningsmedel som går att köpa hyfsat enkelt som inte smakar så super starkt i munnen?

Alla vi i familjen tycker att både sötströ och surkin blir jättestarkt.

Annons:
Niklas
12/17/13, 3:47 PM
#1

Salvia? Beror det inte på hur mycket du tar också?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

lisaflisan
12/17/13, 3:59 PM
#2

Har du testat Steviadroppar? :)

Jag tycker dom är lätta att dosera och finns i flera goda smaker.
Min favorit är Vanilj Creme.

therese.b
12/17/13, 4:03 PM
#3

JO jag har steviadroppar i yoghurt och så men har inte tänkt på hur man i så fall använder det i bakning och så. Tror du det går?

Orakletidelfi
12/17/13, 4:19 PM
#4

#1 salvia? Tycker du det smakar sött?! 🤔

Niklas
12/17/13, 6:57 PM
#5

#4: Jag tänker som en kratta. Stevia menade jag förstås. Tack för påpekandet! :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[ZIZZIAS]
12/17/13, 10:20 PM
#6

#2 av lisaflisan

Kan man använda stevia-droppar vid bakning - istället för t ex ICA Sötströ?

Jag har använt ICA Sötströ, men upplever en bismak av det - rättare sagt en olustig känsla i mun/svalg av kyla, sveda och liknande - och söker därför sötningsalternativ.

Annons:
Orakletidelfi
12/17/13, 10:56 PM
#7

Du kan blanda ut det med lite stevia, finns bakery+ som består av sukrin och stevia, man kan blanda själv, nåt kryddmått per dl eller så. Då talar vi om ren stevia som är ca 300 ggr sötare än socker. Då slipper man bismaker för man kan ta mycket mindre av blandningen så att man inte känner den där isande känslan. Man tar då ca 2 msk istället för en dl t.ex.

Sindri
12/17/13, 11:20 PM
#8

Jag läste på en ICA sötströpåse häromdagen och har för mig att det stod att det var erytriol och stevia.
MEN - deras dosering är alldeles åt skogen. Det står att man skall använda lika mycket i dl av sötströ som socker. Helt galet! Jag använder sukrin ibland och tar mindre än hälften. Tänk på att som LCHF:are så vänjer man sig av med den söta smaken och upplever allt mycket sötare.

Jag gör t ex både glass, pannacotta och crème brulé så gott som utan sötning. Ingen har klagat över det.

När man bakar behövs ju sockret även som utfyllnad så man får experimentera lite med mängder.

Mitt ICA Maxi har både sötströ och sukrin. Sukrin finns annars på nästan alla hälsokostaffärer. Nu finns även sukrin gold som smakar lite åt råsockerhållet. Tycker det funkar jättebra t ex ihop med choklad och apelsin, i pajdeg till fruktpajer mm.

lisaflisan
12/18/13, 8:18 AM
#9

Jag har bara testat att baka chokladbollar med dropparna. Det är ju en tjockare massa, men det funkade faktiskt bra. Man får se till att blanda ordenligt bara. Smakar ju hemskt när man får för starkt. Haha! :)

Vad ska du baka? Om du testar, berätta gärma hur det gick! :)

asahars
12/18/13, 8:58 AM
#10

Lägg lite bär i din youghurt istället för sötningsmedel. Bär har en naturlig sötma.

Tripod
12/18/13, 12:09 PM
#11

Jag tycker blandningen sukrin/steviosa inte blir utan bismak, men det blir mindre bismak. Sedan kan man ju tycka att det är rent av bra. Som jag skrev i nån annan tråd så upplever jag att mina småkakor får en automatisk volymbegränsning i och med att den första smakar väldigt gott, den andra smakar nästan lika bra, men den tredje smakar pyton. Då kommer bismaken.

Jag försöker följa Marianns blandningsinstruktion på http://mariannslchf.se/omvandlingstabell/   

dvs  3 msk eryhtritol (sukrin) och 1/4 krm stevia. Vet inte om jag inte lyckats få proportionerna rätt eller om det inte går att få bättre.

Marianns LCHF Mat & bak
12/18/13, 1:21 PM
#12

#0 Du är känslig mot erytritol (sukrin, sötin, sötrix och ICA sötströ)
Överdoserar man dessa och ofta rör det sig om 0,5 dl eller mer då framkommer detta, ofta starkt och tom sveda i halsen och eller metallisk smak.

Det du kan göra är att köpa en ren och fin stevia (steviolglykosid) förslagsvis på steviavital.se och där köper du en som är runt 350 gånger sötare än socker. Den blandar du då med erytritolen i delarna
2-3 msk erytrtiol och 1/4-1/2 krm stevia.

När du tröttnat på att blanda kan jag rekommendera Bakery+, av den räcker det att ta 1-2 msk och du kommer aldrig uppleva bismak av erytritolen då det är för lite för att de ska ske.

Stevian i bakery+ är den allra bästa och renaste på marknaden, det har jag krävt. Denna sötblandning har jag provbakat mig fram till och alla som vågar prova är positivt överraskade.

therese.b
12/18/13, 1:38 PM
#13

Tack för allas tips och tankar!
Jag har inte tänkt ha det i mat utan när jag bakar. Gjorde tex kokostoppar häromdagen och dom gick ju inte att äta. Både sådär stark smak PLUS att jag tycker att det blir så hårt. Dom blev som knastriga nästan 1 cm in. Får nog testa ditt Bakery+ #12

Annons:
Marianns LCHF Mat & bak
12/18/13, 1:44 PM
#14

Gör så, jag vågar nästan lova att du blir nöjd och berätta gärna hur det smakade också 😃

therese.b
12/18/13, 1:46 PM
#15

Står det förresten på hur man byter ut det mängdmässigt?

Marianns LCHF Mat & bak
12/18/13, 1:51 PM
#16

jag har en omvandlingstabell på bloggen, det gör att man kan använda vilken sötning man vill 😃
http://mariannslchf.se/baka-med-lchf/102-2/omvandlingstabell-sotningar/

Upp till toppen
Annons: