Annons:
Etiketthälsa
Läst 6812 ggr
tlundegard
12/17/13, 9:52 AM

blackout

I våras hände något som jag är lite fundersam över..
Jag hade ätit lchf i några veckor och var på kurs med jobbet, det bjöds på fika och jag tänkte att jag kanske kunde skippa lchf en dag iallafall. Jag fikade och åt vanlig mat och kände ingenting.

Senare när jag kom hem så hände något konstigt, när jag låg och halvt kollade på film i soffan på kvällen så tuppade jag plötsligt av.
Det var som att jag sov och drömde massor, men vaknade upp ibland och trodde drömmarna var verklighet (de var inte speciellt orealistiska utan handlade om saker jag gjorde medan jag låg i soffan - tittade på film, gick in på datorn och kollade bloggar m.m.).
Jag vaknade inte upp plötsligt utan blev mer och mer vid medvetande och kunde till slut förstå när jag var vaken på riktigt, när jag blev klar i huvudet så hade jag panik. Panik över att jag trodde jag hade gjort saker som jag inte hade någon kontroll över.
Man kan nog säga att det kändes som att jag blev drogat (vilket var en omöjlighet).

Nu funderar jag lite på om mitt blodsocker blev galet högt av att jag inte hade ätit lchf på ett tag och om det kan vara anledningen till att det blev som det blev. Mitt insulin kanske inte hängde med på omställningen?
Är det någon som har varit med om något liknande? Jag blev ganska ordentligt orolig..

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Annons:
maria6
12/17/13, 10:24 AM
#1

Kan ha varit en sömnparalys.

http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnparalys

dufva
12/17/13, 11:12 AM
#2

Kanske opioiderna i mjölmaten som slog till med full kraft när du varit avhållsam från dessa ett tag

tlundegard
12/17/13, 4:21 PM
#3

#1 nja, sömnparalys lät det inte som. Det här pågick i några timmar har jag för mig.

#2 vad är opioider och hur påverkar de oss?

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Kvothe
12/18/13, 9:19 AM
#4

Hej har själv liknande både på lchf och före. Mer på lchf dock. Därtill går jag i sömnen halvt vaken och tror ofta att nån är i lägenheten, går in i ett annat rum and poof they are gone. Spooky.

crikarlshamn
12/18/13, 11:06 AM
#5

Opioider:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Opioid

är det nàgon av er som tar sömn eller insommnings medel?

http://www.mydr.com.au/medicines/cmis/stilnox-tablets
Consumer Medicine Information

WARNING: ZOLPIDEM MAY BE ASSOCIATED WITH UNUSUAL AND POTENTIALLY DANGEROUS BEHAVIOURS WHILST APPARENTLY ASLEEP. THESE HAVE INCLUDED SLEEP WALKING, DRIVING MOTOR VEHICLES AND OTHER BIZARRE BEHAVIOURS. SOME MEDICINES MAY INTERACT WITH ZOLPIDEM AND PARTICULAR CAUTION IS NEEDED WITH OTHER DRUGS THAT MAY ALSO ACT ON THE BRAIN; BEFORE YOU TAKE ZOLPIDEM REFER TO THE "TAKING OTHER MEDICINES" SECTION BELOW OR ASK YOUR DOCTOR OR PHARMACIST. YOU MUST NOT DRINK ALCOHOL WHEN YOU TAKE ZOLPIDEM. DO NOT TAKE ZOLPIDEM FOR MORE THAN 4 WEEKS. IF YOUR SLEEP PROBLEMS CONTINUE, CONSULT YOUR DOCTOR.

tlundegard
12/18/13, 11:55 AM
#6

#5 nej jag tar inga sömntabletter.
#4 jag har också gått i sömnen mycket till och från, kanske var det bara det jag gjorde. Men jag har aldrig tidigare varit medveten men ändå omedveten om att jag sov. Jag brukar veta på en gång när jag går i sömnen och vara säker på när jag sover och när jag är vaken.

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Annons:
goliath
12/18/13, 3:53 PM
#7

Jag har ätit mycket bröd i mitt liv men har aldrig blivit jonkad av det! Är ganska säker på att TS problem inte orsakades av opioider i bröd! Eller skojade du, Dufva? :)

Kvothe
12/18/13, 11:24 PM
#8

#5 ingen sömnmedicin här heller. eller annan medikation för den delen heller. Då jag går i sömnen, så är det oftast omedvetet. . för bort täcken och går och lägger mig på soffan.. Men har även varit ut på väg genom balkongdörrar och försökt slå ut glasdörrar i halvt drömtillstånd. Stress?

kolissnålis
12/18/13, 11:24 PM
#9

Om jag får högt blodsocker kan jag bli extremt trött och vara tvungen att lägga mig och vila (och somnar självklart). Sover oroligt med livliga drömmar. Precis som du beskriver!

Har dock aldrig blivit rädd. Upplever det mer som intressant.

Är dock van vid detta då jag kan uppleva samma vid vanlig insomning. Tycker bara att det är intressant. Ser det som en inblick i psyket och hur hjärnan fungerar. :-)

peoy
12/18/13, 11:34 PM
#10

#5: såg nån likande lista på biverkningar på zopiklon som jag käkade i ca 2 år innan jag slutade med det samtidigt som mjölet (vilket gjorde att jag kunde sova utan sömnpiller som doktorn såg som enda utväg för att jag skulle få sova - ingen rekommendation om att sluta äta mjöl)

Det låter lite spännande att köra bil i sömnen :)

Bluefeather
12/19/13, 12:39 AM
#11

Har läst och hört att man får två blodsockertoppar av vete.
Och att man (förr i alla fall) varnade diabetes patienter för detta om de åt vete eftersom de då ev behöver mer insulin.
Den första toppen kommer när man äter det och den andra ca 12 tim senare… 
Det kan ju ha varit den andra "toppen" som kom då på kvällen, samt att din kropp inte är van vid den snabba blodsocker sänkningen som uppstår när man äter vanlig mat.
Med vänlig hälsning Bluefeather

 
Är MEDICINFRI och FRI från hypotyreos och Haschimoto, sedan 2 år tillbaka (åt min sista sköldkörteltablett 17/8 2009) och gick ner 15 kilo och 20 cm runt midjan på mindre än 3 månader! genom min kostomläggning.

All is well.
All is working out for my highest best.
And out of this experience only god tings will come.
I am safe


Upp till toppen
Annons: