Annons:
Etiketthälsa
Läst 20342 ggr
MicaB
12/16/13, 3:05 PM

Högt kolesterolvärde, tacksam för råd!

Hej!

Här kommer ett jättelångt inlägg!

Jag skulle behöva några goda råd. Jag är en kvinna på 35 år, 165 cm lång, ca 65 kg, röker inte, dricker i princip ingen alkohol, promenerar ca 70 min nästan varje vardag, ingen diabetes. Kan nämna att jag har ulcerös kolit sedan tidiga tonåren, genomgick kolektomi 2007 (har inte stomi, tarmen fungerar som vanligt). 

Januari 2011 la jag om till lchf-kost, gick ner från ca 84 kg till som lägst ca 59 kg, på ca 5 månader, stabiliserade mig sedan runt 60-62 kg. Jag mådde bra av det, min hud blev mycket bättre, jag har haft akneproblem av och till under åren.

Hösten 2011 upptäcktes vid prover på vårdcentralen att mitt kolesterolvärde var högt, totalvärde ca 7 (fick ingen information om fördelning). Jag hade vid denna tidpunkt börjat slarva en del med kosten, hade hittat ett vad jag tyckte då jättebra sätt, åt ketogen kost på vardagar och unnade mig sötsaker på helgen, och höll på det sättet vikten. Idag har jag ett annat sätt att se på det efter att ha läst mer om vad socker gör med kroppen, det handlar inte längre bara om vikt för mig, utan om min hälsa.

Efter samtalet från läkaren skärpte jag till mig och började även motionera mer. Tog nya prover, läkaren ringde och sa att kolesterolet hade ökat till 13. Hon trodde att jag hade familjär hyperkolesterolemi och skickade remiss till Endokrinmottagningen. Efter att ha läst på om fh trodde jag själv inte att jag hade det, jag kom fram till att det kanske var så att kolesterolvärdet inte fick chans att stabilisera sig p g a mitt sätt att äta, att jag åkte in och ut ur ketos hela tiden.

I slutet på oktober 2011 tog jag prover och var sedan på läkarbesök på Endokrinmottagningen. Totalkolesterol var 12,2, hdl 3,2 och tg 0,52. Läkaren trodde inte att jag har fh. Han frågade om min kost och tyckte att jag åt fruktansvärt mycket ägg (jag åt då högst fyra per dag). Jag fick träffa en dietist och anpassade kosten lite grann efter det, åt färre ägg, la till lite mer långsamma kolhydrater. Var tillbaka och tog prover i slutet på april 2012, och totalkolesterol var då 7,2, hdl 3,0 och tg 0,58, och läkaren och jag var överens om att mitt normalkolesterol nog är runt 7.

Sedan följde en period då jag åt vegetarisk kost (åt dock ägg och mjölkprodukter), men jag mådde inte bra av det, fick stora akneproblem och började återigen med kött.

Augusti 2012 blev jag gravid med min son, under graviditeten mådde jag ganska dåligt och kunde inte äta som jag brukade, det blev mer ”vanlig” mat, under någon kortare period mest mackor och godis…

Min son föddes i maj, i juli skärpte jag till mig med kost och motion och började även med periodisk fasta 16:8, två dagar i veckan, vilket jag mådde jättebra av, väldigt positivt för aptitregleringen. (Jag ammade inte längre.) Jag åt då ganska strikt lchf.

Sedan blev jag kallad till Endokrinmottagningen igen, jag tog prover i slutet på oktober 2013. När jag kom in till läkaren sa han ”Ja, det här ser ju inte bra ut, totalkolesterol 17,3, har du börjat äta äggula igen?” Han tyckte att jag ska sluta äta ägg och att vi ska ta om proverna i januari 2014.

Tg var 0,63 och hdl 2,7

Jag har läst att det kan ta ett tag innan kolesterolvärdet stabiliserar sig när man äter lchf (jag hade ju bara ätit lchf i ca 4 månader efter graviditeten), jag har även läst att vissa personer är hyper responders, och får mycket förhöjt värde av kolesterolet i maten, kan jag vara det kanske? En annan sak jag funderar över är att min apokvot är jättehög, 5,3 om jag räknat rätt, men om man tittar på tg/hdl-kvoten som ska vara det bästa sättet att räkna ut risk så har jag bra värde, ca 0,23. Efter läkarbesöket äter jag inte längre strikt och har dragit ner på äggen.

Vad säger ni, ska jag oroa mig för mina värden (har aldrig hört talas om så högt som 17,3 tidigare), eller ska jag ge det lite mer tid och se om det går ner?

Med vänlig hälsning 

Mica

Annons:
mogfarm
12/16/13, 4:22 PM
#1

Jag tycker det låter väldigt oroväckande. Men det kan inte vara bra att äta så mycket animaliskt fett i längden heller även om du tyckte att du mådde bra av det ett tag. Detta är väl meningslöst att skriva på en sajt där alla tror på detta, men jag skriver det ändå. Även om du kanske har så högt kolesterol som 7 i vanliga fall så låter det alarmerande att det stiger till 17 på bara ett par år.

MicaB
12/16/13, 6:20 PM
#2

Jag kanske ska förtydliga vad jag menar med strikt lchf, alla kanske inte håller med. Fördelningen var 75%, 20% och 5%, och en del av fettet var olivolja och rapsolja. Sen tror jag inte att mitt värde successivt har ökat från 7 till 17 på ett par år, utan snarare att jag hade runt 7 efter graviditeten, då jag ätit "normal" mat, och att det sköt i höjden de fyra månader från juli till oktober som jag åt lchf. Och då tänker jag att det kanske är för kort tid med lchf för att värdet ska hinna stabilisera sig, jag har läst på något forum att för en person tog det fyra år innan värdet gick ner till normalt. Fast 17,3 är ju extremt högt…

mooonlight
12/16/13, 7:11 PM
#3

Har tyvärr inga råd eller tröst, men kan dela med mig av att mina lipidvärden steg drastiskt efter att jag börjat med LCHF.

Från tidigare LDL <4, HDL 1,5-2, TG <1 och "totalkolesterol" ca 6-7 hade jag ett halvår-år efter övergång till LCHF "totalkolesterol" på ca 19. HDL hade stigit till strax över 2 och TG ökade till strax över 1, och LDL ökade som mest till över 15. Apo-kvoten låg som värst på 1,5.

Nu, några år med fortsatt LCHF:ande senare, ligger LDL fortfarande på ca 10 ("totalkolesterol" över 12).

I mitt fall kan sköldkörtelproblematik ha spelat in, men det är inte nödvändigtvis hela sanningen. De senaste åren har jag fått träffa flera hjärtläkare som alla vill stoppa i mig statiner. Den senaste misstänker att jag har en genetisk mutation som är kopplad till FH och ska undersöka detta. Trevlig nog hotar doktorn med 10-15 år kortare livslängd om det visar sig att jag har mutationen och inte tar statiner i förebyggande syfte. Tyvärr hade doktorn intressanta argument och kommer att visa forskningsresultat nästa gång vi ses.

Hur som helst, det finns många mekanismer kopplade till lipidvärden. För att nämna några: Genetik & mutationer. Inflammation är kopplat till hög produktion av kolesterol. Lågt T3 (som t.ex. i mitt fall med sköldkörtelproblematik) påverkar LDL-receptorerna menligt. T3 beror i sin tur på bl.a. jod och således kan brist på jod leda till lågt T3 även utan symptom på ämnesomsättningsrubbningar. Vitamin A behövs för omvandling av LDL. Låg nivå av Q10 gör lipiderna "kletiga" och verkar menligt på leverns LDL-receptorer. Med mera.

RobinEH
12/16/13, 7:23 PM
#4

Första gissningen är att resultatet är felaktigt. Ni borde ta om det. Hade jag nu varit läkare så hade jag inte bara accepterat att totalkolesterolet stigit från 7 till 17 på ett och ett halvt år.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

mogfarm
12/16/13, 7:54 PM
#5

Ok, men vågar du chansa på att det inte händer något under de fyra åren? Jag är förstås också partisk när det gäller detta, jag är vegan och det skulle vara otänkbart för mig att äta enligt LCHF, så det blir ganska naturligt för mig att förklara mitt låga kolesterol som en positiv följd av mina matvanor. Du ser den här kosthållningen genom ett par färgade glasögon som ser detta som något som är nyttigt för kroppen egentligen, spårar något blodvärde ur är det någon slags reaktion man får i början bara. Även om det tar fyra år. Hade du haft samma slags glasögon när du provade vegetarisk kost hade du på samma sätt sett acnen som en sådan reaktion man får i början. Men man ser det man vill se. Eftersom du riktar inlägget till folksom tror på det får du säkert höra att det är som det ska. Bara lite synpunkter. Lycka till oavsett!

Zepp
12/16/13, 8:03 PM
#6

Håller med Robin.. det är väldigt lustiga värden hur som helst och ett enskildt prov säger inte så mycket!

Sen så spelar det mindre roll om fettet är animaliskt eller vegetariskt.. det är samma fettsyror!

Det med hyperresponders handlar mer om förmågan till esterifiering och lipolys i fettväven.. vi har olika förmåga till det.

Och jag håller med läkaren.. hade du haft FH skulle du haft höga värden hela livet.

Sen så var det nog de högsta HDLvärdena jag sett.. ytterligare en anledning till att misstänka fel vid analysen av proverna.

Sen så verkar som du blandar ihop APO-kvot och Tot/HDL?

Du kan möjligtvis ha en sällsynt lipidrubbning som kallas för hyperAlphalipoproteinemia.. den ses mer som en som skyddar mot CVD!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
MicaB
12/16/13, 10:40 PM
#7

Tack för alla svar! Intressant att läsa om dina erfarenheter mooonlight, hoppas att det löser sig och att du inte har mutationen. Jag känner att jag nog har en hel del att sätta mig in i. Zepp, du har rätt, jag hade missförstått apo-kvoten, läste någonstans att man skulle dela ldl med hdl, men riktigt så enkelt var det inte, och det var väl tur, för nu när jag räknat rätt (hoppas jag) genom att titta på mina provsvar har jag betydligt lägre, 1,7. För högt, men bättre än 5,3 ;)

Får nog ta och göra om proverna, det låter ju rimligt som ni skriver, att det är något fel vid analysen. Om det visar liknande värden ändå så kanske jag ska ta upp det där med lipidrubbningen med läkaren…

Zepp
12/16/13, 10:50 PM
#8

Man kan inte räkna fram APOkvoten, den kan bara mätas fram på laboratorium!

Det näst bästa är Tot/HDL.

LDL/HDL är något helt annat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MicaB
12/16/13, 11:19 PM
#9

Ja, du ser, jag har en hel del att sätta mig in i… Nej, men allvarligt talat, efter ditt första inlägg letade jag efter information om apokvoten och hittade att den räknas ut apoB/apoA1 (och de värdena finns med på provsvaret). Men om jag förstår dig rätt så går det inte att räkna ut så, utan det måste mätas? Vad säger du om tg/hdl, har läst (på främst amerikanska sidor) att det är det säkraste sättet att beräkna risk.

RobinEH
12/16/13, 11:22 PM
#10

#9

Sitter du på värdena så har du ju bevisligen mätt det.😎

Skriv ut alla siffror här vetja.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Zepp
12/17/13, 1:03 AM
#11

Finns fler sätt att bedöma riskfaktorer!

APOb/APOA1 bör vara;

Män:

  • Under 0,7 = mycket bra
  • 0,7-0,9  = ok
  • Över 0,9 = förhöjd risk
Kvinnor:
  • Under 0,6 = mycket bra

  • 0,6-0,8  = ok

  • Över 0,8 = förhöjd risk

http://www.kostdoktorn.se/kolesterol#tolka

Tot-HDL = Non HDL kolesterol är en annan riskfaktor.. ett annat sätt att bedömma på.

Here you can see how non-HDL-C levels are generally looked at in terms of risk:

  • above 220 mg/dL (5.7 mmol/L) is considered very high
  • 190 – 219 mg/dL (4.9 – 5.6 mmol/L) is considered high
  • 160– 189 mg/dL (4.1 – 4.8 mmol/L) is considered borderline high
  • 130 – 159 mg/dL (3.4 – 4.0 mmol/L) is considered near ideal
  • below 130 mg/dL (below 3.4 mmol/L) is considered ideal for people at risk of heart disease
  • below 100 mg/dL (below 2.6 mmol/L) is considered ideal for people at very high risk of heart disease.

http://www.docsopinion.com/health-and-nutrition/lipids/non-hdl-cholesterol-non-hdl-c/

Trg/HDL är ytterligare en metod.. jag vet dock inte om den är vetenskapligt belagd.. däremot har jag läst att den ger en bedömmning huruvida man är insulinresistent.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mogfarm
12/17/13, 12:43 PM
#12

Jag tycker faktiskt att det är märkligt att ingen någonsin kommenterar om man har avvikande uppfattningar inom detta. TS värde var naturligtvis ingen felmätning eftersom hon har tagit om värdet mer än en gång och det har legat på 13 emellan också, då har det ju blivit högre och högre. Dessutom var det juen annan här i tråden som hade varit uppe på 19 och fortfarande ligger på 10, vilket också är väldigt högt. Mitt ligger på ungefär 2,5 och då har jag haft typ1-diabetes i snart 29 år. Ni tror så starkt på den här teorin, och tar verkligen inte in att den här kosten kanske inte är nyttig i alla avseenden. Jag håller med om att det är nyttigt att undvika socker och snabba kolhydrater. Men om man får blodvärden som avviker så starkt från det normala i samband med att man lägger om kosten så borde man ju fråga sig om det är något i den kosten som orsakar det. Det låter faktiskt sanslöst att skylla på att det går ner efter fyra år (hur vet man det i förväg) eller att man har något ärfligt som bara råkat visa sig just då.

RobinEH
12/17/13, 1:18 PM
#13

#12

Ännu ett fall av att jag läser för slarvigt.😞

Oavsett om man följer LCHF eller inte så tror jag inte att man anser att ett totalkolesterol på >10 bör betraktas som normalt. Omsättningen av kolesterol verkar hos TS vara störd och i behov av en ordentlig undersökning. 

Fortfarande vore det dock intressant att få se apo-värdena.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
MicaB
12/17/13, 2:31 PM
#14

Här är mina värden enligt provsvar.

                        11-10-27          12-04-30          13-10-30

fP-Triglycerid:           0,52                0,58             0,63

P-Kolesterol:             12,2                7,2              17,3

P-HDL-kolesterol:        3,2                3,0               2,7

P-Apolipoprotein A1:   2,20                     -            1,95

P-Apolipoprotein B:     2,35                     -            3,36

Sen det här med fyra år, det var ett extremt exempel. Jag har läst att för vissa personer påverkas inte värdena alls, för vissa personer blir de bättre, andra personer får förhöjda värden som sedan stabiliseras efter 6 månader, 1 år osv. Som sagt, det var ett exempel.

MicaB
12/17/13, 2:36 PM
#15
Zepp
12/17/13, 3:10 PM
#16

#12

Har du ett totalkolesterol på 2,5 bör du söka läkare omedelbart, då det inte riktigt är förenligt med överlevnad.

Men antar att du menar LDL-C, det är ett ganska normalt värde.

Att TS har konstiga värden kan vi vara överens om.. de stämmer dock inte med vanliga kriterier för lipidrubbningar, varken FH, metabolt syndrom eller något annat vanligt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MicaB
12/17/13, 4:02 PM
#17

Jag får skriva värdena igen, verkar ha blivit nån förskjutning av texten, iallafall nu när jag kollar på mobilen… 11-10-27 fP-Triglycerid: 0,52 P-Kolesterol: 12,2 P-HDL-kolesterol: 3,2 P-Apolipoprotein A1: 2,20 P-Apolipoprotein B: 2,35 12-04-30 fP-Triglycerid: 0,58 P-Kolesterol: 7,2 P-HDL-kolesterol: 3,0 P-Apolipoprotein A1: ej angivet P-Apolipoprotein B: ej angivet 13-10-30 fP-Triglycerid: 0,63 P-Kolesterol: 17,3 P-HDL-kolesterol: 2,7 P-Apolipoprotein A1: 1,95 P-Apolipoprotein B: 3,36

mogfarm
12/17/13, 5:02 PM
#18

#16 Jag får erkänna att jag inte har riktig koll på det. De jag menade var LDL och HDL sammanlagt. Det brukar de testa samtidigt så jag fick för mig att det räknas som totalkolesterol. Men jag ser här att det ju finns en massa olika, det vet jag naturligtvis sen innan också, precis som det finns ett antal olika levervärden eller vad som helst, ofta mäter de ju bara ett eller ett par av det. TS har testats för många fler än mig. Det är dock inte intressant vad jag har. Jag menade att det verkar vara ett stort förnekande från många håll av folk som har bestämt sig för att det är bra att äta på det sättet.

Zepp
12/17/13, 9:14 PM
#19

11-10-27

12,2/3,2=3,81 = bra fördelning

2,35/2,2= 1,06.. inte så bra alls!

12,2-3,2= Non HDL kolesterol =8,8 är väldigt högt.

12-04-30

7,2/3=2,4 Bra fördelning.

7,2-3= 4,2, Gränsfall!

13-10-30

17,3/2,7= 6,4 strax över gränsen 6 som är det man bör ligga under.

3.36/1,95= 1,72 ännu sämre.

17,3-2,7= 14,6.. riktigt illa!

Altså en väldigt konstig och udda lipidpanel.. både höga lipoproteiner men framförallt högt kolesterol.. samtidigt som triglycerierna är helt okej och HDL är ruggigt höga!?

En sak är helt säker.. det är en ko på isen.. men vilken?

Om man säger som så.. APOkvoten pekar på FH med reducerade LDLreceptorer i levern för att bryta ner LDLremnants!

De normala triglyceriderna pekar på att det inte handlar om för hög produktion av VLDL eller insulinresistens.

Och de höga kolesterolvärdena pekar åt metabolt syndrom.. eller hyperresponder på kolesterol.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MicaB
12/17/13, 10:34 PM
#20

Intressant. Att totalvärdet hade minskat 12-04-30 (efter att jag lagt om kosten till mindre kolesterolrik mat) kan väl tyda på att jag är hyper responder? Fast då var visserligen hdl högre. Kanske analysen var felaktig som några skrev tidigare, det kan man ju tyvärr inte veta. Ska nog göra så att jag äter mer liberalt (vilket jag gjort ett tag nu), ta om proverna och se vad som händer.

Annons:
RobinEH
12/17/13, 10:59 PM
#21

#18

Totalkolesterol är LDL+HDL+0,45*Triglycerider. 

2,5mmol/l LDL+HDL låter väldigt lågt. Hur såg fördelningen ut egentligen? Socialstyrelsen rekommenderar visserligen att LDL-C ligger under 2,5mmol/l, men samtidigt så bör HDL inte ligga under 1mmol/l, helst närmare 2.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Zepp
12/17/13, 11:47 PM
#22

#20

Mnja.. nu när man har alla siffrorna så ser man en tydlig tendens.. och ja du kan vara hyperresponder.. det är bara att testa.. och så länge du inte är diabetiker så funkar som regel kolhydrater som bränsle.

Grejen är väl att det vanliga är att alla värden stiger men att kvoterna fortfarande brukar vara bra.. men du verkar dessutom få mer APOb.

Höga nivåer APOb brukar betyda att de cirkulerar länge i blodet och har svårt att brytas ner, det är inte bra på längre sikt.

Som regel brukar APO-kvoten bli bättre med en lågkolhydratkost.. iomed att färre men större VLDL bildas.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Creta Carbo
12/17/13, 11:54 PM
#23

Ditt inlägg, MicaB, är mycket viktigt för hela low-carbrörelsen. Vi behöver diskutera hur vi skall hantera de som får riktigt höga total-kolesterol-värden när de börjar med LCHF ("hyperresponders"). Har själv liknande erfarenheter som du. Började med LCHF för att se vad som hände med mitt kolesterol som legat på ca 7 (total) sedan länge. Efter 2 månader var det uppe i 13. TG och HDL var lysande, APo-kvot helt ok, men känns ändå osäkert att ha så högt värde på totalkolsterol. 

Jag har ägnat mycket tid åt att lyssna på Jimmy Moore's podcasts, "Ask the lowcarb experts" och "Livinlavidalowcarbshow". Jag rekommenderar de varmt för de som är intresserad av att grotta in sig och följa forskningsfronten, tex vad gäller kolesterol, men även många andra low-carb-centrerade ämnen. 

Prova tex att lyssna på en av världens mest kunniga lipidologer, Thomas Dayspring. Bra på att förklara, men undviker inte detaljerna: 

http://www.askthelowcarbexperts.com/2012/10/29-dr-thomas-dayspring-cholesterol-testing-what-matters-most/

Chris Masterjohn är yngre, men oxå en auktoritet inom lipidologi:

http://www.thelivinlowcarbshow.com/shownotes/1326/chris-masterjohn-on-cholesterol-episode-314/

Ett måste för den kolesterol-intresserade är Peter Attias blogg-inlägg "The Straight Dope on cholesterol", finns del 1-9, jag väntar spänt på del 10. 

http://eatingacademy.com/nutrition/the-straight-dope-on-cholesterol-part-i

I USA mäter man partikelantalet (LDL-P) istället för koncentrationen (LDL-C) och även partikelstorleken på LDL, mha sk VAP-test eller NMR-analys, men det tror jag inte finns i Sverige ännu (men vi har ju Apo-kvoten, vilket är ett ok alternativ). Peter Attia's slutsats så här långt är att endast LDL-P predikterar risk för hjärtsjukdom (LDL-C är meningslöst som enskilt prov).  

Om Apo-B, LDL-C o aterogenic risk

http://www.bhlinc.com/clinicians/clinical-references/reference-manual/chapter6

Bra att Zepp med flera diskuterat andra viktiga kvoter ovan - Tot/HDL, TG/HDL etc. De har prediktivt värde. 

ApoE är ett test jag tänker göra - kolla Wikipedia för mer info. Finns ApoE2, ApoE3 och ApoE4 och man är antingen E3/E3 (normalvarianten), E3/E2, E3/E4, E2/E2, E2/E4…..etc. Vissa kombinationer hänger ihop med ökad risk för tex hjärtsjukdom E2 o E4) och Alzheimer (E4). 

Vad jag förstår så har man inte kläm på hur farligt det är för de som är hyperresponders på högfettskost. Hur ser tidsförloppen ut? Saknas forskning här! Som Peter Attia konstaterar i "Ask the low carb experts" (har ej länkat det avsnittet - sök själv - jag rekommenderar appen Pocket Casts som Podcast-spelare i Iphone, funkar toppen!), så är all forskning utförd i en setting av "The standard American diet", dvs ingen har studerat vad högt kolesterol-värde betyder i low-carb-setting jämfört med high-carb-setting. Det handlar ju om penetration av LDL-partiklar genom kärl-endotelet, och sker inte det så blir det ingen aterosklerosbildning. 

Avslutningsvis vill jag säga att jag tycker det är jätteviktigt att vi delar med oss av, och samlar ihop våra erfarenheter av skyhöga (med klassiska mått mätt) kolesterolvärden, och även försöker guida hyperresponders - för detta fenomen kan vara ett av de starkaste motargumenten mot tex LCHF och skapa mycket osäkerhet och oro. VI skall inte försöka gömma undan detta fenomen utan konstatera att det finns och försöka förstå vem det drabbar, om det är farligt och vad man kan göra åt det. Borde egentligen ha ett eget ställe att diskutera detta vidare på lite längre sikt, men jag vet inte var…?

Dela gärna med er av era kunskaper i ämnet - jag vill gärna försöka förstå hur det hänger ihop - och hänga med i forskningen! :)

Och ja, jag har fortsatt med LCHF, pga flera fantastiska hälsovinster (hjärna (!), mage, sömn, gubbfettet bort, känner mig yngre än på tio år). Men äter mindre strikt, mindre rent smör o kokosfett och 1 ägg istället för 3-4/dag. Får se vad som händer med lipiderna….

MicaB
12/18/13, 11:50 AM
#24

Tack för länkarna! Jag har börjat läsa Peter Attias blogginlägg, väldigt intressant, kräver en hel del koncentration :).

I mina kontakter med sjukhuset har jag känt ett ointresse från läkarens sida för en dialog med mig som patient, jag har inte fått ordentliga svar på mina frågor, och det är en av anledningarna till att jag vände mig till detta forum. Det verkar finnas många här som är väldigt insatta och gärna delar med sig av sina kunskaper. Det är jag väldigt tacksam för!

mogfarm
12/18/13, 3:01 PM
#25

#21 Nu har jag tagit reda på vad jag har exakt. Det värdet som är 17,3 på TS är 3,4 på mig. Mitt HDL är 1,8 och mitt LDL 1,7. Rätt ska vara rätt. Däremot har ett av dem värdena legat under normalnivån innan och då blev det ungefär 2,5 sammanlagt. Jag har inte påstått att det är bra om det ligger för lågt heller så det var ju bra för mig att det var inom det normala nu. Jag förstår fortfarande inte hur man kan förneka det uppenbara i en sådan här diskussion. Om något ändras i kroppen i samband med att man byter kost så måste man väl kunna tänka sig åtminstone att det kan ha ett samband? Att jag nämnde mina kolesterolvärden var naturligtvis för att visa att alla inte fungerar som ni tror att man borde. För er uppfattning verkar vara att har man diabetes och inte följer LCHF är man illa ute. Speciellt om man är så långt ifrån att följa det så att man är vegan eller vegetarian. Men tänk om det är såatt jag hade haft alla möjliga diabeteskomplikationer om jag hade ätit animaliska produkter hela tiden? Fundera på den möjligheten.

mogfarm
12/18/13, 3:03 PM
#26

#25 Dessa värdena togs nu för några veckor sen, någon vecka in i november.

MicaB
12/18/13, 3:47 PM
#27

Var någonstans påstår jag att det inte har något samband, det är väl exakt det vi diskuterar här? Att vissa personer verkar reagera med förhöjda värden vid lchf och vad det beror på. Du kanske har hamnat i fel tråd?

Annons:
mogfarm
12/18/13, 5:31 PM
#28

#27 Antagligen. Och jag hoppar av den nu.

Zepp
12/19/13, 11:07 PM
#29

#27

Och vi vill veta hur det går.

Vi har haft ett fåtal med liknande problematik.. som under protest varit tvungna att dra ner på fett.

http://diabetesdoc.bloggsida.se/kolesterol/ar-du-en-kolesterol-hyper-responder

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MicaB
12/20/13, 12:08 AM
#30

Absolut, jag håller er uppdaterade! Var just inne på sidan du länkade, tror det var där jag först läste om hyperresponders för ett tag sen. Läste nyss om hyper-hdl-kolesterolemi, och en tanke slog mig nu när jag skriver, att jag kanske både har det och är hyperresponder, det skulle ju kunna förklara mina konstiga värden?

Zepp
12/20/13, 1:31 AM
#31

Har funderat lite på dina lite ovanliga värden.. det förefaller som om det handlar mest om kolesterol.. dvs ämnet kolesterol.

För dina triglycerider påverkas inte på samma sätt.. utan är förvånansvärt stabila?

Så min spekulation är att det handlar om något med upptag och omsättning av själva kolesterolet.. inte fett i sig.

Kolesterol tas upp i tarmen och förekommer som fritt kolesterol samt kolesterolesters, då är det esteriferat med någon fettsyra.

Hur som helst så går det via Kylomicroner, vidare ut i blodet och når levern där det packas om i VLDL som i sin tur har receptorer som lättare fäster på celler där det kan lastas av.

Överskott i celler och i LDL tas omhand av HDL som transporterar tillbaka det till levern.. HDL har här då ansvar för att se till att det inte blir för mycket någonstans, plockar även upp sådant som fastnat i kärlväggen när LDL tex har blivit oxiderat.

Du har antagligen inte hyperHDL, utan att de är så många är nog snarare en reaktion på att det finns så mycket överskott?

I alla fall levern gör sig sedan av med överskott och pytsar ut det i gallan, som i sin tur töms ut i tolvfingertarmen.. över hälften av allt kolesterol som kommer dit är internt.. frågan är varför så mycket tas upp igen.. det borde finnas någon form av reglering på detta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MicaB
12/20/13, 10:24 PM
#32

Har googlat runt en massa och funderar lite på ifall det kan ha någon koppling till min ulcerös kolit och kolektomin (plus hyperresponder)…

Zepp
12/20/13, 10:44 PM
#33

Om jag hade varit dig och om du har en lyhörd läkare skulle jag först o främst låta utreda om det är något med kolesterolomsättningen.

"Hyperkolesterolemiutredningar. I sällsynta fall kan patienter med förhöjd plasmakolesterol ha en mutation i apoB100-molekylen, vilket leder till försämrat kolesterolupptag i levern."

http://www.karolinska.se/Karolinska-Universitetslaboratoriet/Sidor-om-PTA/Analysindex-alla-enheter/Kemi/Anvisning/?a=9008

Finns ett test för detta tydligen.. och då är det lika bra att testa.. om inte annat så för att utesluta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MicaB
12/20/13, 11:11 PM
#34

Tack för tipset! Ska kolla med läkaren, sist kändes det tyvärr som att mina frågor viftades bort… Förhoppningsvis funkar vår kommunikation bättre nästa gång.

Annons:
Creta Carbo
12/21/13, 11:13 PM
#35

#29 Zepp Tack för länken till diabetesdocs text om hyperresponders. Noterar att en av medförfattarna till Artikeln om hyperresponders från 1983 som han refererar till, var Ancel Keys. Då blir man genast misstänksam. Inte konstigt om de överskattade andelen hyperresponders - (9%) enligt artikeln. Det låg i fettfobikernas intresse.

Zepp
12/21/13, 11:35 PM
#36

Ad Hominem argument är inte giltiga.. eller som man säger, även en blind höna kan hitta ett guldkorn!

Det man kan klanka på däremot är studiens omfattning, ett fåtal personer.. och att man fortsatte experimenten med olika variationer tills man uppnådde det resultat man förutsatt sig.

Studien var sannolikt uppsatt för att hitta den biokemiska förklaringen till lipidhypotesen.. men det utföll inte riktigt som man hade tänkt.

Vad man däremot kan säga är.. att det fortfarande inte alls är säkert att kolesterolintag påverkar kolesterol i blodet i någon större omfattning då det finns kända reglermekanismer för detta.

Och vad som är mer känt är att det förekommer olika defekter vad gäller lipoproteiner, deras förmåga att göra sitt jobb samt defekter hos en del av deras receptorer som de skall fästa på.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

RobinEH
12/22/13, 12:42 AM
#37

#35

Vad är problemet med Ancel Keys?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Seglarina
12/23/13, 7:20 PM
#39

#37 av RobinEH 

Menar du att du har hört talas om Ancel Keys utan att ha hört om hans tvivelaktiga "forskningsmetoder"?

RobinEH
12/23/13, 7:24 PM
#40

#38

Jag syftade till en efterberäkning. Har man inte koll på total kolesterol men LDL, HDL och TG så kan man beräkna utifrån dem på detta sätt.

#39

Jag har hört talats om honom och hans forskning. Jag undrar dock vad med honom som gör en artikel helt ointressant.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Seglarina
12/23/13, 7:34 PM
#41

#40 av RobinEH Det är ju svårt för mig att exakt veta vad  #35 av Creta Carbpmenar förstås. Men jag skulle kunna gissa på att det handlar om Ancel Keys berömda rapport om hur intag av mattat fett och hjärtattaker hänger ihop. Där han ger exempel från 6 länder i en kurva med intag av mycket mättat fett och många hjärtsjukdomar i ena ändan och lite mättat fett och lite hjärtsjukdomar i andra ändan. Problemet var ju bara att han hade gjort studier på 26 länder (tror jag det var) om han hade tagit med alla dom i sin analys så hade det inte blivit en kurva utan mer en stjärnhimmel/spridda skurar. Detta kallar jag fusk på hög nivå. Speciellt som detta kavlades ut som sanning och det är det som vi ännu idag (livsmedelsverket) bygger sina kostråd på.

Annons:
RobinEH
12/23/13, 8:11 PM
#42

#41

Det finns miljontals studier, varför väljs inte alla inom samma område när meta-analyser görs? Jo, av många olika anledningar vilka redovisas i metoddelen. Seven Country Study påbörjades 1958 och Ancel Keys förklarade aldrig varför han enbart redovisade de 7 han gjorde. Kan vi förvänta oss att artiklar gjordes på samma sätt under sena 50-tal som det görs idag? Oavsett vad du tror så fick han i alla fall gott om kritik för att han inte beskrev varför. Eftersom Keys under mitten av 50-tal redovisade den graf som ofta hävdas vara från sjuländersstudien innehållande enbart 6 länder så skrev Yerushalmy och Hilleboe-Berkeley en artikel innehållande data över 22 länder 1957. Yerushalmy och Hilleboe-Berkeley visade med detta att trots att Keys enbart använde sex länder i hans presentation så fanns där fortfarande en korrelation mellan fett-intag och hjärtsjukdom då samtliga länder vars data fanns tillgänglig inkulderades.

Keys fick rejält med kritik när han presenterade sin data. Så tro inte att hans artiklar bara accepterades.

Har du läst Ancel Keys studier? Ser ingen anledning att bortse från en studie på grund av hans namn.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

mooonlight
12/28/13, 6:40 AM
#43

Efter mer egen "forskning" på nätet tror jag att det kan vara högst intressant att titta på Apolipoprotein E (ApoE). Genen för ApoE sitter på 19:e kromosomen och reglerar bl.a. omsättningen av kolesterol/lipider.
Jag är rätt övertygad om att det var detta min hjärtläkare menade, även om det blev lite klumpigt uttryckt. (Får väl se när jag får jag får svar på gentestet framåt våren/sommaren…)

En snabb sökning på engelskspråkiga paleo-forum visar att det finns en hel del personer vars LDL har skenat iväg på paleo-kost, och en del av dem har blivit testade och har genotypen ApoE4. Ungefär 15% av världens befolkning bär på ApoE4, men det är bara kring 2% som har dubbel uppsättning av den. ApoE4 är bl.a. förknippat med höga LDL-värden, i synnerhet om man har den i dubbel uppsättning. Detta inte minst om man äter fettrik föda, givetvis…

ApoE4 skulle kunna vara förklaringen till både TS och mina ovanligt höga LDL-värden.

Zepp
12/28/13, 5:15 PM
#44

Finns LP (a) oxå.. en annan udda variant.. Goliath har denna!

http://en.wikipedia.org/wiki/Lipoprotein(a)

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MicaB
12/30/13, 9:00 PM
#45

Tack! Jag skriver ner de olika teorierna ni föreslår, ska höra med läkaren om de kan testa. Det ska bli intressant att se nu i januari hur värdena ser ut!

MicaB
3/10/14, 11:09 PM
#46

Hej! Nu kommer äntligen lite ny information från mig, de nya proverna blev försenade och togs först den 28 februari. Jag har fått en ny läkare (fick inget riktigt besked om varför) och idag ringde han och gav mig provsvaren. Totaltkolesterol: 13 Hdl: 3,3 Ldl: 9,5 Tg: 0,64 Apokvot: 1,16 Vi ska ta nya prover om två månader och förhoppningsvis lyckas jag få ner värdet ytterligare genom vissa justeringar av kosten. Tidigare har jag ju haft ett totalvärdet på ca 7, vilket förmodligen är mitt normalvärde. Tyvärr tog de vid det provtillfället ingen apokvot, det hade varit intressant att veta om den var hög även då… Så det blir spännande att se vad som händer med värdena framöver, jag återkommer med en uppdatering!

Zepp
3/10/14, 11:52 PM
#47

13/3,3=3,9.. HDL verkar göra sitt jobb iallafall.

13-3,3=9,7.. men det är fortfarande mycket kolesterol i aterogena lipoproteiner.. HDL har förmodligen mycket att göra.

APO-kvoten tyder oxå på högt antal APOb.

Triglyceriderna fortfarande förvånansvärt bra.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MicaB
3/11/14, 1:55 PM
#48

Jag frågade för ett tag sen mina föräldrar om deras värden.

Min fars värden 14-01-06

Total: 4,2

Hdl: 0,98

Ldl: 2,45

Tg: 1,66

Min mors värden 14-01-15

Total: 7,2

Hdl: 2,8

Ldl: 4,3

Tg: 0,5

Om man jämför min mors värden med mina värden 12-04-30, är de nästan identiska, så man ser ju vems profil jag ärvt. Tyvärr togs ingen apokvot vid hennes prov heller, det hade varit intressant. Hennes läkare är nöjd med hennes värden.

Mina värden 12-04-30

Total: 7,2

Hdl: 3,0

Tg: 0,58

Annons:
MicaB
8/8/14, 10:00 PM
#49

Hej! Väcker liv i den här tråden! Jag har inte tagit fler prover sen sist, däremot har jag varit på ultraljudsundersökning av halskärlen. Mina kärl ser bra ut, inga plack, ingen åderförkalkning, kärlen var inte skrovliga, inget med mina kärl som tyder på att jag ligger i riskzonen för hjärtsjukdom. Det känns riktigt bra faktiskt, känner mig nu trygg med att äta den kost som jag mår bra av och lugnt säga nej till läkarnas försök till medicinering. :)

Zepp
8/9/14, 12:52 AM
#50

Roligt att du rapporterar.

Det är antagligen ditt HDL som skyddar dig?

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=2861

Man kan uppenbarligen ha rätt högt kolesterol utan nämvärt större risk så länge HDL hänger med.

Men det vore som sagt skönt om LDL sjönk till mer normala värden ändå.. helst utan mediciner.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mooonlight
8/9/14, 5:19 AM
#51

#50 av: Zepp _Men det vore som sagt skönt om LDL sjönk till mer normala värden ändå.. helst utan mediciner.
_
Normala för vem? För de 75% av befolkningen som äter typ SAD och till stor del är överviktiga och sjuka? Vem är det som bestämmer vilka värden som är normala förresten - är det verkligen en kunnig läkarkår som har verklig kunskap om lipider och människors bästa i åtanke?

Lipidvärden i sig är inte en dödsdom. Eller en sjukdom. De kan möjligen vara en indikation på något.

Zepp
8/9/14, 12:14 PM
#52

Mer normala för MicaB så klart!

Tror vi redan har konkluderat att det är någon form av ko på isen.. mest troligt handlar det om kolesterol i sig.. dvs den mest troliga hypotesen är kolesterol hyperresponder.

Jag är framförallt väldigt glad för att TS fortsätter skriva här om sina eskapader.. och hur det utvecklas.

För.. LCHF i all ära, men vi som varit med ett tag och är lite pålästa vet att det finns ett fåtal där det inte alltid får det förväntade resultatet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MicaB
8/9/14, 6:42 PM
#53

Det kan ju vara så att värdena sjunker efter längre tid på lchf, när jag hade totalvärde 17 hade jag endast ätit så ca 4 månader. Visserligen verkar jag ju vara hyperresponder, fick ju ner värdet till 13 när jag minskade på ägg. Jag kan dela med mig av lite äldre kolesterolvärden som jag luskat fram. 2007 sökte jag hjälp för hjärtklappning (det visade sig senare att det förmodligen berodde på stress), jag fick då gå med dator i ett dygn som mätte hjärtfrekvens. Det slog mig att de kanske tagit kolesterolprover, vilket de hade. Dessa är tagna i början av 2007, innan min tjocktarm opererades bort. S-kolesterol: 6,6 hdl: 2,6 Tg: 1,4 Konstigt nog sa de inget till mig om värdena, Tg var ju väldigt högt, det borde de kanske påpekat…

Zepp
8/9/14, 8:22 PM
#54

Mitt kolesterol steg i början, inte lika mycket som ditt, men så gick det längre tid innan jag mätte det.

 Sen föll det, samtidigt som HDL steg.. och triglyceriderna sjönk hela tiden som en sten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MicaB
8/10/14, 12:21 AM
#55

Jag har nu innan undersökningen haft kontakt med en ny läkare (när jag bad att få göra ultraljudsundersökning skickade min första läkare över det till sina kollegor som håller på med forskning). Jag berättade om min kolektomi och han sa då att mitt höga kolesterolvärde inte är lika farligt om jag saknar tjocktarm, jag förstod inte riktigt hans förklaring till varför, kanske någon av er som vet?

Annons:
mooonlight
8/10/14, 7:08 AM
#56

#52 av: Zepp
Mer normala för MicaB så klart!

Fast hur vet någon vad som är normalt för MicaB under olika förhållanden och i olika situationer i livet? Det kanske är så att hennes värden nu är normala för henne i det här läget? Varför anta att hennes värden inte är bra för henne och försöka ändra dem?

MicaB
8/10/14, 11:23 AM
#57

Ja, det ligger nåt i det, att mina värden är normala för mig i det här läget. Jag tänker lite så här: jag har en inflammatorisk tarmsjukdom. Socker mm driver inflammation så när jag har misskött kosten ett tag och sen går tillbaka till lchf så skjuter kolesterolvärdet i höjden för det finns så mycket som behöver repareras i kroppen. För visst är det väl så att kolesterolet reparerar och skyddar cellerna? Om jag håller fast vid lchf så sjunker då värdet på sikt.

hemul
8/10/14, 12:51 PM
#58

Jag har också funderat i de banorna. Fast i mitt fall var det lite tvärtom. När jag hade mina IBS-linande magproblem som visade sig vara en infektion efter nästan 2 år, fick jag också höga kolesterolvärden. Inte så konstiga som dina tror jag, men min läkare ville ivf medicinera. En rad missförstånd ledde till att att jag inte tog honom på allvar och hade alltså ingen större ångest över det.

 Vid nästa provtagning, då magen blivit botad med antibiotika, var kolestrolet också OK igen. Under tiden jag var dålig i magen drabbades jag också av sekundär laktosintolerans, så man kan väl anta att slemhinnan var rätt risig. 

Doktorn har inte hört talas om några sådana samband, men jag tycker det låter märkligt att kolesterolvärdena skulla vara likadana hur man än mår, sjuk som frisk. Har försökt hitta något om detta, men det var tji.

MicaB
8/11/14, 6:08 PM
#59

Har sökt lite om hur sjukdom påverkar kolesterolvärdet. När jag sökte på svenska hittade jag inget, däremot på engelskspråkiga sidor. Det stod t ex att man ska vänta med kolesterolprover om man har influensa eller förkylning eftersom sjukdomen kan påverka värdena (vet tyvärr inte hur man länkar). Det stämmer ju med det du berättar om din infektion.

Upp till toppen
Annons: