Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3435 ggr
Chruss
12/16/13, 2:53 PM

Diabetes typ 2 och LCHF

Hur äter ni som har detta, är det 3 måltider per dag + 2 mellanmål?
Jag äter det och blir ju proppmätt och står mej på frukosten tills em och det kanske inte är så bra?

Enligt dietisten skulle jag ju äta kolhydrater och det var viktigt med mellanmål, frukt etc och hon var inte alls intresserad av LCHF så den diskussionen övergav jag rätt fort. Diabetessjuksköterskan ville mest att blodsockerproverna skulle tas med jämna mellanrum liksom medicinen.

Tacksam för tips!

Må så gott!

Christina aka Chruss

Annons:
Maggan71
12/16/13, 2:57 PM
#1

När jag har viktväktat har jag ätit en massa mellanmål, men med lchf behövs det inte. Precis som du så står jag mig länge på varje mål och på helgerna blir det ofta bara frukost, lunch och middag/kvällsmål.

Om du själv känner att du mår bra på lchf-kost, så ät det! Och tvinga inte i dig en massa mellanmål om du inte vill ha. Se bara till att du får i dig tillräckligt totalt sett under dagen/dygnet.

Om blodsockret ligger som det ska, så kan du räcka långsnok till diabetessköterskan nästa gång! *fnissar*

Ska tillägga att jag INTE har diabetes, förhoppningsvis får du svar från någon med den erfarenheten. :-)

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Orakletidelfi
12/16/13, 3:52 PM
#2

De som har typ 2 brukar bli typ 0 efter bara några dagar om jag fattat saken rätt och då kan du äta som du vill. Ja LCHF då förstås, men så sällan du vill.

Zepp
12/16/13, 9:38 PM
#3

Eh.. hon utgår från att du äter 50-60E% kolhydrater som man skall göra enligt SLV.. grejen med det är att du skall äta lite varje gång för att ditt blodsocker inte skall åka i taket!

Men med LCHF och nedtrappad medecin kan du äta när du är hungrig efter ett tag.. när du väl lärt dig hur din kropp fungerar på din nya kost!

När du äter LCHF så åker inte blodsockret speciellt mycket upp efter måltiden.. dels för att den som regel innehåller mindre kolhydrater som höjer blodsockret, fett minskar GI och därmed upptagningshastigheten av kolhydraterna samt att du behöver en viss mängd insulin för proteinet!

Testa, det är individuellt, beroende på hur illa däran man är och hur lång tid det tar att reversera det som går att reversera.

Fettskrämd, 3:e uppl

http://www.adlibris.com/se/bok/fettskramd-3e-uppl-9789172411685

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Chruss
12/17/13, 2:22 PM
#4

Tack Zepp!
Det är rätt, jag äter minimalt med kolhydrater nu.
Mina värden är bra enligt diabetssköterskan, hon ville dock inte ändra någon medicin just nu. Har ju bara hållit på med detta med blodsockret sedan den 4 december så än ska jag väl inte skrika…det är på morgonen det kan ligga högt (mest 13,1) sedan är jag tillsagd att ta bs före maten så vad som händer efter, har jag inte koll på…riktigt.

Jag har ätit LCHF förut men brast totalt i det efter en massa problem på jobbet så jag hinkade en massa läsk,godis bla och det påverkade nog långtidssockret, tar ju ett tag innan det går ur kroppen.
Men de har dagarna går jättebra med LCHF, det var mest att jag blev orolig när jag inte är hungrig med jämna mellanrum eftersom jag blir mätt av det jag äter.

Tack för boktipset, har hört mycket bra om honom så den ska införskaffas!

Må så gott!

Christina aka Chruss

Zepp
12/17/13, 3:14 PM
#5

Det på morgonen är gryningsfenomenet, det skall vara lite högre blodsocker, det är en del av din dygnsrytm.

Kroppen höjer blodsocker och några hormoner så att du skall vakna.. det som är besvärligt är insulinresistensen som kan göra att blodsockret inte sjunker som det skall.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: