Annons:
Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 6127 ggr
MjauMu
12/16/13, 2:02 PM

Ischokladen stelnar inte

Vad gör man för fel när ischokladen inte stelnar? Den är helt flytande efter en halvtimme i kylen. Jag gör ischoklad varje år och har aldrig misslyckats förut.

Den enda skillnad jag gjort nu är att jag köpt kokosfett på hälsokosten. Tidigare brukade jag köpa silverpaketet på mataffären.

Annons:
LinaLj
12/16/13, 2:05 PM
#1

Det finns en hel rad orsaker till att man misslyckas med ischoklad (jag lyckades sabotera 4 omgångar ischoklad första året jag provade). Vanligaste är dock att man har råkat få i lite vatten i blandningen om man smälter det över vattenbad eller att man använt ett kokosfett som inte stelnar utan som är naturligt mjukt.

MjauMu
12/16/13, 2:09 PM
#2

Jag brukar smälta i mikron och använde "ekologisk cocosa" står det på burken. Funkar inte den sorten?

LinaLj
12/16/13, 2:25 PM
#3

Det borde inte vara några problem, har själv använt den till ischoklad. Vad använde du för proportioner?

MjauMu
12/16/13, 2:33 PM
#4

100 g 86%ig choklad, 200 g cocosfett
 

Har ställt några i frysen nu för att se hur det blir. Det är alldeles rinnande :(

citro
12/16/13, 5:58 PM
#5

Jag har gjort både på Kung Markattas ekologiskt kokosfett och på Alba Dalbys kokosfett med 70-90%-ig Linds mörk choklad.

Det har stelnat i kylen, men jag har hälften av varje 50% cholkad

och 50% kokosfett.

citro
12/16/13, 6:01 PM
#6

Sen hade jag också i lite mandellikör i den ena omgången och

lite mörk honungsrom i den andra, det tyckte inte barnbarnet om.

Annons:
Zepp
12/16/13, 9:27 PM
#7

Det är nog vattnet i likören och romen?

Annars så stelnar cocosfett vid 24 grader.

Vatten stelnar vid 0 grader och alkohol vid -70.

Alkoholen fungerar som frysskyddsmedel.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
12/16/13, 10:32 PM
#8

200 g kokosfett till 100g choklad låter mycket. Vi tar lika delar.

LinaLj
12/16/13, 11:29 PM
#9

Jag kör omvända proportioner 1 del kokosfett och 2 delar choklad.

Minorca
12/17/13, 9:38 AM
#10

Ett tips är att först smälta choklad och fett för sig och låta det svalna innan man blandar ihop det, Choklad smälter vid en temperatur och stelnar igen vid en betydligt lägre temperatur.

Jag har ett recept att röra i ett ägg, med rivit skal från 1 apelsin, i ischokladsmeten(Bonniers kokbok) precis innan man fyller formarna och då tjocknar smeten snabbt.

 I det här receptet är det 75 g cocosfett, jag har tagit Kungmarkattas och 150g 70% mörkchoklad och rivit skal från 1 apelsin,

Kvothe
12/17/13, 1:55 PM
#11
crikarlshamn
12/17/13, 5:15 PM
#12

Minorca - det receptet har min kära moder gjort i ett halvt sekel och kan intyga att den är bàde god och har aldri sett den misslyckas.

MjauMu - prova att làngsamt värma upp smeten igen under vattenbad.  Smält i ett annat vattenbad mer choklad och blanda.  

Fungerar inte det fàr du vispa upp äggvita hàrt och blanda lite av choklad massan i denna plus lite (!) äggula.

Làt stelna och du har en chokladmousse.

Eller -

I ugn ca 175c tills det höjs och en stund till. Ta ut och du har en chokladsoufflé

Eller -

Làt den sjuka ihop och servera kall och du har en chokladtàrta utan gluten

Jag VAR en efterätts gottegris… ;o)

Upp till toppen
Annons: