Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Recept på efterrätter och sötsaker

Ischokladen stelnar inte

2013-12-16 14:02 #0 av: MjauMu

Vad gör man för fel när ischokladen inte stelnar? Den är helt flytande efter en halvtimme i kylen. Jag gör ischoklad varje år och har aldrig misslyckats förut.

Den enda skillnad jag gjort nu är att jag köpt kokosfett på hälsokosten. Tidigare brukade jag köpa silverpaketet på mataffären.

Anmäl
2013-12-16 14:05 #1 av: LinaLj

Det finns en hel rad orsaker till att man misslyckas med ischoklad (jag lyckades sabotera 4 omgångar ischoklad första året jag provade). Vanligaste är dock att man har råkat få i lite vatten i blandningen om man smälter det över vattenbad eller att man använt ett kokosfett som inte stelnar utan som är naturligt mjukt. 

Anmäl
2013-12-16 14:09 #2 av: MjauMu

Jag brukar smälta i mikron och använde "ekologisk cocosa" står det på burken. Funkar inte den sorten?

Anmäl
2013-12-16 14:25 #3 av: LinaLj

Det borde inte vara några problem, har själv använt den till ischoklad. Vad använde du för proportioner?

Anmäl
2013-12-16 14:33 #4 av: MjauMu

100 g 86%ig choklad, 200 g cocosfett

Har ställt några i frysen nu för att se hur det blir. Det är alldeles rinnande :(

Anmäl
2013-12-16 17:58 #5 av: citro

Jag har gjort både på Kung Markattas ekologiskt kokosfett och på Alba Dalbys kokosfett med 70-90%-ig Linds mörk choklad.

Det har stelnat i kylen, men jag har hälften av varje 50% cholkad

och 50% kokosfett.

Anmäl
2013-12-16 18:01 #6 av: citro

Sen hade jag också i lite mandellikör i den ena omgången och

lite mörk honungsrom i den andra, det tyckte inte barnbarnet om.

Anmäl
2013-12-16 21:27 #7 av: Zepp

Det är nog vattnet i likören och romen?

Annars så stelnar cocosfett vid 24 grader.

Vatten stelnar vid 0 grader och alkohol vid -70.

Alkoholen fungerar som frysskyddsmedel.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-12-16 22:32 #8 av: Sindri

200 g kokosfett till 100g choklad låter mycket. Vi tar lika delar.

Anmäl
2013-12-16 23:29 #9 av: LinaLj

Jag kör omvända proportioner 1 del kokosfett och 2 delar choklad.

Anmäl
2013-12-17 09:38 #10 av: Minorca

Ett tips är att först smälta choklad och fett för sig och låta det svalna innan man blandar ihop det, Choklad smälter vid en temperatur och stelnar igen vid en betydligt lägre temperatur.

Jag har ett recept att röra i ett ägg, med rivit skal från 1 apelsin, i ischokladsmeten(Bonniers kokbok) precis innan man fyller formarna och då tjocknar smeten snabbt.

I det här receptet är det 75 g cocosfett, jag har tagit Kungmarkattas och 150g 70% mörkchoklad och rivit skal från 1 apelsin, 

Anmäl
2013-12-17 13:55 #11 av: Kvothe

Inte ischoklad, men däråt.
Postade just receptet i:

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/52aede38ce12c467d70000bb-hur-klarar-du-lchf-godis

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.