Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2459 ggr
[fass]
12/11/13, 1:20 PM

Proteinmängd och styrketräning

Jag tränar tung styrketräning 3ggr/veckan. (Alltså, så tungt jag orkar, men kanske inte så värst tungt objektivt sett :).

Jag tycker det är ganska lätt att råka komma över 2 gr protein/kg vikt, eller 1,5 gr som det rekomenderas för kvinnor. Och ibland också ganska svårt att hålla nere proteinet när man som jag äter mest fett och protein samt lite ovanjordgrönsaker.

Är det ett problem på något vis, om man är smal och har en del muskler på kroppen? Kan det bli för mkt protein om det tex blir 2-3 g/kg vikt? Och i så fall, vad skulle problemet vara?

Annons:
[Tassy]
12/11/13, 1:25 PM
#1

Nej, det är inget problem. Det blir bara några extra kronor som hamnar i toaletten 😃 (proteinrik kost kan vara lite dyrare).

Har man övervikt kan det bli körigt eftersom det ger mer isnulinpåslag, men i ditt fall är det bara att käka och vara glad.

RobinEH
12/11/13, 1:26 PM
#2

I LCHF-sammanhang så kan det bli förmycket eftersom glukosomvandlingen av protein kommer att öka varvid man istället betalat extra för kolhydrater. I och med den ökade glukosomvandlingen kommer glukoset att motverka ketonkroppsbildningen varvid "ketos" inte uppnås. 2-3g/kg kroppsvikt kommer inte ha något direkt hälsovådlig effekt såvida du inte har problem med dina njurar.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[fass]
12/11/13, 9:14 PM
#3

Tack för bra svar Tassy och Robin. Problemet med glukosomvandlingen kanske inte blir så omfattande med tanke på att jag äter så lite kh och aldrig haft direkt problem men kh i sig, utan mer med spannmål och för mkt fibrer.

Upp till toppen
Annons: