Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Proteinmängd och styrketräning

2013-12-11 13:20 #0 av: [fass]

Jag tränar tung styrketräning 3ggr/veckan. (Alltså, så tungt jag orkar, men kanske inte så värst tungt objektivt sett :).

Jag tycker det är ganska lätt att råka komma över 2 gr protein/kg vikt, eller 1,5 gr som det rekomenderas för kvinnor. Och ibland också ganska svårt att hålla nere proteinet när man som jag äter mest fett och protein samt lite ovanjordgrönsaker.

Är det ett problem på något vis, om man är smal och har en del muskler på kroppen? Kan det bli för mkt protein om det tex blir 2-3 g/kg vikt? Och i så fall, vad skulle problemet vara?

Anmäl
2013-12-11 13:25 #1 av: [Tassy]

Nej, det är inget problem. Det blir bara några extra kronor som hamnar i toaletten Skrattar (proteinrik kost kan vara lite dyrare).

Har man övervikt kan det bli körigt eftersom det ger mer isnulinpåslag, men i ditt fall är det bara att käka och vara glad.


Anmäl
2013-12-11 13:26 #2 av: RobinEH

I LCHF-sammanhang så kan det bli förmycket eftersom glukosomvandlingen av protein kommer att öka varvid man istället betalat extra för kolhydrater. I och med den ökade glukosomvandlingen kommer glukoset att motverka ketonkroppsbildningen varvid "ketos" inte uppnås.

2-3g/kg kroppsvikt kommer inte ha något direkt hälsovådlig effekt såvida du inte har problem med dina njurar.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2013-12-11 21:14 #3 av: [fass]

Tack för bra svar Tassy och Robin. Problemet med glukosomvandlingen kanske inte blir så omfattande med tanke på att jag äter så lite kh och aldrig haft direkt problem men kh i sig, utan mer med spannmål och för mkt fibrer.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.