Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 2377 ggr
Maggan71
12/11/13, 11:31 AM

Maggans nystart

Hej!

Jag kör återigen LCHF sedan i lördags och det har gått förvånansvärt bra. Jag hade räknat med mera sockersug/abstinens, men har lyckats döva det med fett. Oststavar i skinka funkar kanon! 😛

Jag glömde väga mig i lördags morse (ville ha startvikt), men klev upp på vågen i morse. Utan att veta säkert, är jag tämligen övertygad om att jag gått ner ca 1,5 kg redan! Jätteglad!

Jag har mjölk i kaffet och äter ganska mycket ost, men tror att mina kolisar ligger på 10-50 g/dag. Tillräckligt lite för att jag ska ha kommit i ketos.

Ska till apoteket idag och kolla efter pepparmintsolja i kapslar. Fått tips i min tråd "Metallsmak i munnen". Tack, tack. *ler brett*

Dagen inleddes med fettokaffe vid 6-tiden. Frukost på jobbet 9.30 bestod av en ägg- och baconmuffin. Till lunch har jag med mig blomkålspuré och färsbiffar (sallad på ruccola och fetaost till).

Idag är en "dum" dag eftersom jag åker iväg direkt efter jobbet för att gå på julshow. Men jag har förberett en bytta med oststavar rullade i skinka. Vet att jag står mig bra på det. *ler glatt*

På återseende!

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Annons:
Maggan71
12/11/13, 11:34 AM
#1

Kan tillägga att magen bättrat sig redan dag 2. Har varit gasig på kvällarna (hrm, hrm), men inte nu längre!

Däremot har jag inte fått gå på toa som vanligt, utan mer sällan. Men tror att det är tillbaka till regelbundenhet nu. Ett litet övergångsproblem! *ler*

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Maggan71
12/12/13, 5:56 PM
#2

Idag var det planeringsdag med jobbet och frukostfika och lunch skulle ingå. Jag misstänkte att frukosten skulle vara brödbaserad, så tog med oststavar inrullade i skinka. Det visade sig vara klokt.

Jag åt mitt eget och kompletterade lite från fikabordet med… mer ost och skinka! *s*

Lunchen bestod av minijulbord. Jansson är en storfavorit, men jag hade inga problem att låta bli den. Vill inte ramla ur ketosen ju! :-)  Jag åt skinka, köttbullar och ägg. Jättegott!

När jag kom hem gjorde jag ostchips och det var mumma! Ska ta med mig att snacksa på på jobbet imorgon. ,-)

Jag har kokat ett gäng ägg också att ha som reserv. I helgen åker jag till mina föräldrar och då är det bra med medhavd mellis som motvikt till alla kolhydrater som bjuds… *s*

Dag 6 snart slut och jag mår toppen! LCHF är fantastiskt! :p

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

PiaHumlan
12/12/13, 6:07 PM
#3

Grattis!! Vad kul att det går så bra! Jag känner mig oxå superpeppad och ska på julbord med jobbet imorgon. Jag vet precis vad jag får äta och inte. Känns inte som någon uppoffring när man väl bestämt sig. Det är jobbigare med folks kommentarer, än att låta bli godsakerna! 

Jag har en enorm energi och är fokuserad på LCHF-tänket. Och jag håller med dig; LCHF är fantastiskt!

Hur gör du ostchipsen? Jag lyckas ALDRIG med dom…

Maggan71
12/12/13, 6:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tack för ditt svar! Kul att kunna peppa varandra - nu när vi är galna nog att köra igång så här innan jul… *s*

Julbord är inga problem om man bestämt sig innan. :p

Sill och Jansson är mina favoriter normalt sett, men i år blir det fokus på omelett och köttbullar. Såg ett recept med brysselkål och bacon på Jamie Olivers program…

När det gäller ostchipsen så rev jag bara ost och lade i bollar på bakplåtspapper. Ugn 225 g tills de smält ut och börjat få fin färg. Mina flöt ut för mycket och gick ihop, men det var bara att skära isär dem.

Jag har gjort på all möjlig ost, men idag var det en liten bit prästost och en stor bit Boxholms borgmästarost.

Knapriga och mumsiga

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Maggan71
12/16/13, 2:53 PM
#5

Efter en dryg vecka med LCHF kan jag konstatera att det går alldeles utmärkt och att jag mår toppen!

I helgen var jag hos mina föräldrar och det är, som alltid, mycket fokus på kolhydrater (bröd, potatis etc), men mamma hade kokat blomkål åt mig som alternativ till potatisgratängen. :p

Jag hittade också supergoda ostsnacks på Maxi i Kalmar. Jag har letat några dagar, men på fel ställe, visade det sig. Den friterade osten finns inte bland snacksen, utan bland delikatesserna. Svindyrt, men ungarna gillar den inte, så jag får ha min påse i fred. *ler brett*

Jag behöver fortfarande ha fett tillhands när suget sätter in. Ägg med majonäs, ost, ostsnacks…

Igår gjorde jag chokladpannacotta och chokladbollar à la lchf. Pannacottan var god, men lite väl tilltagna portioner.

Chokladbollarna smakade nästan som vanliga, men mera vuxensmak eftersom de inte var lika söta. Tillräckligt goda för att jag inte skulle våga hem hemma, utan har bjudit på jobbet nu på em-fikat. *ler*

Till jul ska jag göra två jansson; en vanlig till familjen och en variant med vitkål och blomkål till mig själv. I övrigt är ju julbordet inga problem; skinka, köttbullar, prinskorv, lax… Mumma!

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Upp till toppen
Annons: