Annons:
Etiketthälsa
Läst 32653 ggr
Emmepemme
2013-12-11 11:30

Rätt behandling för mitt misstänkta Candida-eksem?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har läst och insupit information här ett tag och har därför sedan några dagar försökt bota mitt eksem (orsakat av Candida?) på naturlig väg. Jag skulle bli väldigt glad över input på min metod, för jag vill helst slippa gå till läkare och få starka salvor som jag egentligen inte "tror på".

Bakgrund: jag har ätit lchf sen i början av maj, eksemet uppstod med full kraft i oktober och läkte efter en tids behandling med 1 procentig kortisonsalva. Huden läkte inte helt efter detta, utan det såg ut som att eksemet låg och lurade hela tiden. Jag har säkert smörjt med kortison då och då under oktober-december.

Jag har inte skött min lchf-kost under sensommaren och hösten (ätit mjöl och socker nästan varje helg). Detta är dag 11 med noll avsteg och eksemet har blossat upp som ett brev på posten - Candidan som dödsvrålar? 

Jag smörjde nu med kortisonet i ett par dagar innan jag helt bytte spår. Nu behandlar jag eksemet på följande vis:

Direkt behandling på eksemet: 
1. Jag baddar eksemet med hälften äppelcidervinäger hälften vatten ungefär två gånger om dagen (för att tvätta det). 
2. Jag smörjer eksemet flera gånger om dagen med kokosolja, det lindar klådan bra. Jag vaknar på natten och får gå och smörja mig eftersom oljan torkat in och det börjat klia igen. 
3. Jag tvättar mig även med en salttvål varje gång jag duschar, vilket jag gör en gång om dagen.

Övrigt som jag hoppas missgynnar Candidan:
4. Jag äter rätt strikt lchf (men äter mjölkprodukter, så lite jag kan)
5. Jag äter sedan några månader multivitamin och multimineral, D3, Omega-3 och magnesium varje dag (Holistic och Great earth). 
6. Jag dricker ungefär 1-2 msk äppelcidervinger om dagen (för att få upp magsyrenivån).
7. Jag dricker mycket vatten och en drink med psylliumfröskal på morgonen.
8. Jag dricker en msk Molkosan om dagen, sedan några dagar.
9. Jag intar sedan några dagar även 1-2 krm MSM (svavel) om dagen. 

Ja, det blev visst en rejäl lista. Gör jag något fatalt fel någonstans? Har ni andra tips? Kan det vara Candida? Jag har lagt upp en bild på eksemet. 

(Jag har inte, vad jag vet, några andra problem med Candida, inga underlivsbesvär eller vita beläggningar i munnen eller andra synliga besvär. Jag vet därför inte om det är Candida, men chansar. Och om det skulle visa sig att det inte är ett naturligt tillstånd för mig att vara trött och med huvudvärk varje dag skulle jag också hoppa och jublar!)

Tusen tack till alla som ens orkar läsa detta! Hoppas ni får en underbar onsdag!

Annons:
Sjöstjärna
2013-12-11 12:16
#1

Om det är candida så bör du vänta med vitaminer och mineraler eftersom det är "mat" för candidan. Du kan också behöva vara väldigt strikt med dieten om du inte får bukt med den, dvs utesluta alla snabba kolhydrater samt alla mejeriprodukter under en period.

En annan vanlig orsak till att få eksem är överbelastad lever, kanske skulle du rensa och stötta levern istället/också.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

OlgaMaria
2013-12-11 20:47
#2

Vart sitter detta?

Tvättar du dig med något som innehåller citronsyra/citric acid? Det brukar finnas i schampo och det kan gynna såna här eksem.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lilltilda
2013-12-11 21:33
#3

Jag gissar att du har "Pririgo Pigmentosis". INTE helt ovanligt hos de som äter strikt ketogen kost eller hos de som svälter. Vanligt hos t.ex. anorektiker. Googla för mer fakta och se om det stämmer på dig?
JAG fick såna kliande utslag (i urringningen, längs ryggraden, längs bh-kanten, i svanken, vid byxlinningen…) då jag åt strikt lchf för länge och kortisonsalvor hjälpte bara tillfälligt. Jag testade även receptfria antihistaminer och upplevde lindring mot klåda MEN det enda som gav bestående hjälp var att öka kolhydraterna.
Googlade mig knäpp innan jag hittade svar. Trodde på Candida, allergier, utrensningsbekymmer osv osv osv och så visade det sig att det enkla svaret var att jag ätit för lite kolhydrater och att kroppen reagerade väl hårt på att vara i ketos.
Testa att äta lite liberalare utan att barka iväg och släppa lchf-konceptet. Lite mer grönsaker, ett glas rött vin till maten till helgen osv och se om inte detta hjälper.
 Tycker att detta blogginlägg beskriver det hela bra: http://changethebee.wordpress.com/2013/10/07/kliande-utslag-av-lchf-prurigo-pigmentosa/

~God loves you, and I´m trying! ~

OlgaMaria
2013-12-11 21:39
#4

#3 Jag undrar om det kan ha något att göra med c-vitaminbrist. Kan vara lite svårt att få tillräckligt med c-vitamin när man ligger väldigt lågt i kolhydrater. Vad tror du?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lilltilda
2013-12-11 21:55
#5

#4 ingen aning, men jag tror inte att det var mitt problem. Paprika innehåller mycket c-vitamin och paprika åt jag även då jag åt strikt lchf och första gången som klådan raskt gick över var efter en helg då jag drack vin.

~God loves you, and I´m trying! ~

LaRose
2013-12-11 22:47
#6

Tack för den länken, Lilltilda!

 Fast jag inte var jättestrikt, så fick jag ganska omgående sådana besvär i nacken, när jag började med LCHF. Jag trodde det var bältros, så jag var på infektionsklinik akut. Ingen kunde dock komma fram till vad det var (det var inte bältros). Jag hade inte direkt klåda, utan en fruktansvärd sveda, jag kunde inte röra vid utslagen. Cortisonsalva dämpade, men vad som fick det hela att försvinna var att öka på kolhydraterna. Jag får fortfarande utslaget (på exakt samma ställe) av och till, fast jag inte ligger så himla lågt på kolhydraterna. Jag äter väl snarare lågkolhydratkost än LCHF nu. Märker också att det hela håller sig borta om jag äter lite frukt regelbundet. Ska pröva att dra ner på ägg och grädde nästa gång det dyker upp.

Tyvärr gillar jag bara sött vin…

Annons:
Emmepemme
2013-12-12 10:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Tack för alla bra och intressanta svar! 

TheresiaW: Eksemet sitter mellan brösten. Jag undviker citonsyra som pesten (i mat) och använder bara naturliga saker i duschen, men ska ta en extra runda och kontrollera så ingen citronsyra smugit sig in! 

Jag tror inte att det är C-vitaminbrist, jag brukar dricka ett krm askorbinsyra i ett glas vatten om dagen nu i förkylningstider. Jag äter också paprika var dag.

Lilltilda och Sjöstjärna: Nu står jag ju i valen och kvalet, ska jag satsa på Candida eller Pririgo Pigmentosis? Det är ju minst sagt stora skillnader ur behandlingshänsyn… Eksemet växte tyvärr rätt rejält under gårdagen, nu är den största landmassan torr och kliande, medan de små öarna inte är torra. Jag smörjde med kokosfett hela dagen och natten och lindrade på så vis klådan. Sen drack jag två små glas vittvin, ett litet glas äpplejuice och åt tio halstabletter med socker i igårkväll. Denna enorma utsvävning gjorde varken till eller från, eller så växte eksemet ännu mer under natten.

Tack igen för all hjälp, det betyder mycket!

Emmepemme
2013-12-12 10:55
#8

Jag ska tillägga att jag inte äter superstrikt, detta är vad jag ätit de senaste tolv dagarna: fasta fram till lunch (förutom kaffe med mjölk), äggmjölk till lunch och sen samma middag som min sambo på kvällen, förutom att jag byter ut hans pasta/ris/potatis mot grönsaker (broccoli, grönsallad, blomkål). 

Jag äter en del grönsaker alltså och snålar inte på grädde/cf/ost i maten eller mjölk i kaffet. Fasta har jag gjort sen i våras och det trivs jag bra med. Innan åt jag ofta en omelett eller en äggsallad (tonfisk, kokta ägg, paprika, crème friache och majonnäs) till lunch.

Lilltilda
2013-12-12 10:58
#9

#7: På din beskrivning så låter det inte längre som Pririgo Pigmentosis, inte så som jag fick utslagen i alla fall. För mig lindrades de dessutom snabbt när jag ökade kolhydraterna så du borde ha märkt någon skillnad från igår till idag. Fast det låter inte så där jättemycket som de beskrivningar som finns på Candida heller. Du har ju inga andra symtom.
Är du säker på att detta inte är en allergi?
Har du ändrat några vanor? Bytt något tvättmedel? Äter du mer av något livsmedel än du tidigare gjort? Det är advent och snart jul, har du lagt till något extra i kosten pga av det? Mer nötter? Citrusfrukter? Eller har ni skaffat nya husdjur?
Askorbinsyra KAN man reagera på, på precis samma sätt som vid överkänslighet mot citrusfrukter. Har du ätit askorbinsyra länge?
Fundera igenom dina vanor och tänk efter om du ändrat på något.

~God loves you, and I´m trying! ~

OlgaMaria
2013-12-12 11:11
#10

Är du allergisk mot något som du känner till? Sen kan det ju hända att du utvecklat allergi mot något nytt, t ex ägg eller mjölk.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

puls
2013-12-12 11:15
#11

Emmepemme . Jag är helt övertygad om att det är bristen på kolhydrater som ger dig dessa utslag. Öka!

Beate
2013-12-12 11:32
#12

Tycker också att du ska prova att öka carbsen, lägg till lite "safe starches" såsom ris eller rotfrukter. Prova i 1-2 veckor och se om du blir bättre.

Emmepemme
2013-12-12 15:13
#13

Tack för alla svar!

Jag går fortfarande rätt rådvill och vet inte hur jag ska göra. Men det enklaste är ju klart att öka på kolhydraterna och se om det hjälper, det känns ju rätt logiskt eftersom eksemet blossade upp igen när jag gått strikt i över en vecka och inte i sedvanlig ordning fuskat på helgen. 

Annars har jag inte ändrat någonting, varken tvättmedel eller matvanor (dricker äggmjölk till lunch istället för omelett) eller vitaminintag eller husdjur. Jag får ju i mig kardemumma, kanel och kakao genom äggmjölken, men det känns ju inte allergiframkallande? 

Askorbinsyran har jag bara druckit sen nån vecka, men jag drack inte sån när jag ursprungligen fick eksemet i oktober. Jag mår också bra och märker inte av nån matallergi.  

Tack igen för alla svar!

Annons:
Mooniq
2013-12-12 15:17
#14

om nu nu äter MSM så kan du även röra ut lite pulver i vatten och badda området. Msm gör nytta både på insidan och utsidan.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Lilltilda
2013-12-12 17:57
#15

#13 ja då tror jag att du är inne på rätt spår, att öka kolhydraterna en del. Gör kloka val när du väljer kolhydrater och se vad som händer. Märker du ingen förbättring inom två veckor så kanske det är läge att söka vård.

~God loves you, and I´m trying! ~

modesty007
2013-12-13 20:21
#16

Prova att utesluta allt gluten och "grains" om du inte redan gjort det. Har själv sluppit alla kloiand utslag mellan/under brösten efter totalt tagit bort alla sädeslag och sädeslagsprodukter.

Emmepemme
2014-01-20 19:31
#17

Hej igen!

Jag tänkte bara uppdatera lite om vad som hänt och inte hänt med mitt eksem! :)

Jag gjorde ett rätt rejält lchf-uppehåll över jul och nyår och smörjde samtidigt eksemet med kortisonsalva. Dagarna efter jag börjat äta kolhydrater och börjat smörja gick eksemet om. 

Eksemet var försvunnet fram tills igår. Då hade jag ätit strikt lchf igen sedan två veckor - det är alltså ett ketoseksem jag drabbats av. Det känns lite surt, jag gillar att vara strikt med min lchf, men det känns skönt att veta vad det beror på. 

Jag kommer lägga till mer kolhydrater i min kost och hålla tummarna för att slippa det dumma eksemet i framtiden.

Tack igen för all hjälp jag fick i december! :)

Beate
2014-01-20 20:17
#18

Vad bra att du kom fram till vad det var! Och man kan nog äta ganska snålt med carbs (i jämförelse med "vanlig" mat) och ändå slippa eksem. Lycka till framöver, hoppas det håller sig borta!

Lilltilda
2014-01-20 21:35
#19

#17 Skönt med svar även om det kanske inte var riktigt den upptäckt du ville göra. Du får experimentera lite och se var dina gränser går. Jag märkte ju resultat rätt snabbt även vid en mindre ökning av kolhydratsintaget.

~God loves you, and I´m trying! ~

Emmepemme
2014-03-08 09:12
#20

Hej igen! 

Fortfarande eksemfri, det räcker med en frukt varannan dag för att hålla det i schack! :)

Annons:
nyttiga_jag
2014-03-08 09:49
Lilltilda
2014-03-08 20:09
#22

#20 va bra! Roligt att höra

~God loves you, and I´m trying! ~

Cina7
2016-09-25 08:42
#23

Hej! Jag har också liknande utslag mellan brösten, i ryggslut mm. Har haft klåda på mest hela kroppen några månader men detta är av annan typ.. Har antagligen candida, med ofta vit beläggning på tungan, trött, energilös Har börjat dricka guldmjölk med kokos, kryddor, tar oxå bikarbonat, Citronvatten, chiafrö sen ett tag Vet inte vad det är med mej egentligen? Flera verkar ha ungefär samma symtom ..

Upp till toppen
Annons: