Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Motion & träning

Äter jag för lite mat?

2013-12-09 23:15 #0 av: Stephaniie91

En tjej på 22 år. Tränar (enligt mig) rättså hårt, 5-6 dagar i veckan.
Ingen nämnvärd övervikt, visst ett par trivselkilon hade inte skadat att bli av med, men jag är nöjd med mig själv.

Provade skriva in vad jag ätit under en dag, blir ungefär samma de andra dagarna, kommer upp kring 1200kcal. Är inte det lite väl lite? Eller ska jag inte bry mig alls om kalorierna när man käkar lchf?
Erfarenheter? Tankar?

Anmäl
2013-12-09 23:18 #1 av: [Majbot]

Ja det är för lite med tanke på hur mycket du tränar. Beroende på vad du tränar så borde du i min mening ligga på närmre 1800 kcal / dag, om inte 2000

Anmäl
2013-12-09 23:18 #2 av: Adeon

Definitivt för lite, försök komma upp i åtminstone 2000 kcal. Öka fettet!

Anmäl
2013-12-09 23:22 #3 av: Zepp

Ja.. det låter iallafall som väldigt lite för en med all den aktiviteten!

Och jag håller med den kalkylatorn.. i teorin borde altså äta dubbelt upp!

Men.. teori och praktik är två olika saker.. det kalkylatorn inte räknar med är de kalorier du går ner i vikt.. de skall oxå räknas med.. cirka 7000 Kcal per kilo!

Men det förutsätter då att du gått ner i vikt.. och man brukar säga att cirka 500 Kcal minus om dagen är en snabb.. men hyfsat hälsosam viktnedgång.. så har du gått ner?

Och sen.. har du verkligen tagit med allt.. du borde åtminstone hamna på 1600-1800 Kcal om jag inte skall bli orolig!

Sen så kan ju vara tillfälligt oxå?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-12-09 23:35 #4 av: Stephaniie91

Jag har gått ner i vikt, vägde 88kg innan och väger runt 72kg nu, är 178cm lång.. Nja jag brukar äta så detta är dagens intag:

Morgon: fettkaffe (kokosfett+kaffe
Lunch: tre stekta ägg, några köttbullar, fettkaffe till efterrätt
Kväll: chicken nuggets (kyckling panerad i fläsksvål) några brysselkål, vitlöksaioli

Och en till fettkaffe efter kvällsmaten.
Får helt enkelt försöka äta mer då..
Svårt när man inte är hungrig?
Tips? Öka mejerier? Ökar ju kolhydraterna då, men gör kanske inget för jag tränar?

Anmäl
2013-12-09 23:42 #5 av: Zepp

Dra ner på fettkaffet och äter mer mat i stället!

På sin höjd fettkaffe på morgonen.. om du inte orkar laga frukost!

Jag slutade rätt snabbt med fettkaffe.. det förstörde min aptit fullständig.. var alldrig hungrig när jag skulle ha ätit.

Numera använder jag kokosfett i matlaganingen.. då håller det mig mätt mellan måltiderna i stället.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-12-09 23:47 #6 av: Stephaniie91

Man blir verkligen blind på sin kost.. Tack för hjälpen! Ska tänka på det i fortsättningen.. Var så fokuserad på att få i mig fett så blev det bara så.. Blir till att experimentera lite och se vad som händer med kosten framför :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.