Annons:
Etikettövrigt
Läst 4696 ggr
konichiwa
2013-12-08 21:34

En annan syn på vacciner

Jag hajade till när hon på slutet nämnde alla barn med olika diagnoser. Jag tog massor av olika vacciner strax innan jag blev gravid med min dotter (jag reste omkring i Asien de första 8 månaderna av graviditeten ) och var sjuk nästan hela tiden. Hon har både inlärningssvårigheter och antagligen en eller ett par diagnoser.

http://www.evafrid.se/index.php?option=com_content&view=article&id=165%3Aen-annan-syn&catid=35%3Aen-annan-sida&Itemid=53

Annons:
Sjöstjärna
2013-12-08 22:02
#1

Det senaste året har jag läst massor med liknande information från olika källoroch dessvärre också hört väldigt många föräldrar berätta om hur barnen fått olika mer eller mindre allvarliga problem i anslutning till vaccinationer. Det här är nog tyvärr ytterligare ett område där vi under lång tid blivit förda bakom ljuset och trott att vi gjort det bästa när sanningen egentligen är en helt annan.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[Starman]
2013-12-08 22:04
#2

Det där är inte en annan syn på vaccin, det är samma tröttsamma gamla skräckpropaganda som har levt kvar sedan Andrew Wakefield fuskade fram forskningsresultat i slutet av nittiotalet.

Det finns inga som helst vetenskapliga belägg för påståendet att vaccin skulle leda till autismspektrastörningar, och Wakefield's forskningsrapport blev tillbakadragen av The Lancet när det uppdagades att resultaten var fabricerade.

Att din dotter har inlärningssvårigheter och en eller annan diagnos beror på andra saker; du har inte gjort det mot din dotter genom att vaccinera dig. Slå den tanken ur ditt huvud, för det är INTE ditt eller vaccinets fel att din dotter fötts med neuropsykologisk funktionsnedsättning.

[Starman]
2013-12-08 22:05
#3

#1

"Det här är nog tyvärr ytterligare ett område där vi under lång tid blivit förda bakom ljuset och trott att vi gjort det bästa när sanningen egentligen är en helt annan."

Du menar att vaccin inte gör någon nytta?

Säg det till smittkoppor. Eller vänta, det kan du ju inte, eftersom vi utrotade dem med vaccin.

Sjöstjärna
2013-12-08 22:08
#4

#2 #3 Samma ödmjuka och nyfikna inställning som vanligt hör jag.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[Starman]
2013-12-08 22:11
#5

#4

Samma verklighetsförnekande och tröttsamma konspirationsteoretiserande dravel som vanligt hör jag. 😉

Zepp
2013-12-08 23:48
#6

Starman.. jag håller med dig i sak.. men budskapet kan läggas fram i en vänligare ton.. om inte annat för att man har svårt för att uppfatta det där blinket med ögat i en konversation över internet.

Sen så.. det finns även annat.. tex skandalen med tillsatt adjuvants i senaste fågelinfluensavaccinet.. som troligen orsakade sömnsjuka hoss vissa unga!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Starman]
2013-12-09 00:57
#7

#6

Mitt budskap lade jag väl fram i en allmänt hövlig ton i #2?

Min irritation i inlägg #5 kommer ur att Sjöstjärna i inlägg #4 kommer dragandes med massa irrelevant strunt som bara är ämnat att provocera. I sådana lägen delar jag alltid mer än gärna ut tillbakakakor. :) Bitch-slappa mig, så bitch-slappar jag tillbaka. Så har jag alltid fungerat och det finns nog inget som någonsin kommer ändra på det.

Ja, Pandemrix-tragedin var djupt sorglig, och det var synd för hela världen att antivaxlobbyn fick ett märke att sätta på sin scoutväst i och med den.

Men, för att vara sådär cynisk och kall som jag alltid är; oförutsedda händelser är något man får räkna med lite grann när man måste vaccinera en hel värld mot en tämligen elak sjukdom. Jag är fortfarande glad att jag och människor i min omgivning tog vaccinet, så att de i riskgrupperna som inte kunde ta vaccinet slapp bli sjuka och riskera ond bråd död för det.

Rent krasst så hade jag inte haft några problem om hela världen fick narkolepsi, om det så räddade livet på bara en enda människa.

vinteralvan
2013-12-09 12:47
#8

#7 Du har nog inte så bra koll på vilken hemsk sjukdom narkoplesi är om du tycker att hela världen borde få det för att rädda livet på en.

[Starman]
2013-12-09 13:08
#9

#8

Jag var själv drabbad av ofrivillig sömn i min barndom och i mina tonår, det plus att jag ofta drabbades av sömnparalyser gjorde att vårdpersonal misstänkte att jag var drabbad av narkolepsi.

Så, jo, jag har god koll på hur sjukdomen känns eftersom jag levt en lång tid med de symtom som sjukdomen kännetecknas av.

Symtomen avtog för mig efter puberteten.

Om vi ponerar att du står framför två knappar.

Om du trycker på den ena så dör en oskyldig människa, du vet inte vem, men du kommer hela ditt liv behöva leva med att ha dödat en oskyldig människa.

Om du trycker på den andra, så drabbas hela jordens befolkning av narkolepsi, en sjukdom som inte förkortar livet på någon men som gör att alla måste planera om sina liv.

Vilken skulle du trycka på? (Att inte trycka på någon är inte ett alternativ, du är tvingad på något sätt.)

vinteralvan
2013-12-09 13:34
#10

Jag hade faktiskt tryckt på knappen att döda en oskyldig människa istället för att ge flera miljarder människor en sjukdom. För att gå tillbaka till det tråden egentligen handlade om så vi jag tipsa om facebookgruppen Vaccinationers baksida, där finns mycket att läsa som handlar om detta.

savonit
2013-12-09 13:37
#11

#9
Håller med dig om en hel del.
Men en värld där 99% av befolkningen har narkolepsi skulle skörda flera liv än det enda livet som man hade valt bort.

Tänk bara när buss chaufören plötsligt somnar bakom ratten och alla i bussen pluss mötande bilar skulle dö.

Piloter som plötsligt somnar i planet.

Att välja mellan ett liv, och en instabil värld där alla riskerar att somna vid olämpliga sittuationer kan endast betyda två saker.

Antingen har man inte tänkt igenom det hela och reflekterat över det. Eller så är man för en legalisering av narkotika. Vilket skulle vara det enda rätta om en hel värld skulle lida av narkolepsi, då anfetaminliknande perparat är den nuvarande bästa behandlingen.

[Starman]
2013-12-09 13:43
#12

#10

Okej, och det är väl där dina och mina moralvärderingar går isär också.

#11

Du ger lösningen på problemet du ställer upp, i ditt sista stycke; det finns mediciner som gör att narkoleptiker kan leva normala, symtomfria liv.

OlgaMaria
2013-12-09 14:16
#13

Vaccin innebär ju en påfrestning på immunsystemet, eller hur? Är det inte bara logik att komma till slutsatsen att IBLAND så kanske immunförsvaret inte klarar av detta, t ex om personen redan har försvagat immunförsvar, andra sjukdomar, är ett foster osv. Jag tror att det är vettigt att ta lite större hänsyn till omständigheter när man ger vaccin. Barnen ska ju t ex inte ha en pågående infektion eller feber då man ger vaccin t ex.  

Men jag skulle tro att detta inte pratas om därför att om man erkänner att vaccin kan bli en allt för stor belastning då det finnas andra belastningar på immunsystemet, så skulle man ge lillfingret till vaccinmotståndarna och man skulle ge eld åt debatten. 

Jag tror att vaccin i de allra flesta fall är ofarligt, men jag tror att vi borde vara mer vaksamma på de fall där det kan bli farligt. Vi behöver kolla på hälsan hos de som får vaccin, pågående graviditeter osv. Vi kanske skulle kunna ge vissa vaccin lite senare till barn än vi gör nu t ex. Alla barn borde kanske inte följa samma program och man kanske ska vara extra försiktig vid graviditeter.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
AilyAdams
2013-12-09 18:29
#14

Nej, jag har mycket svårt att tänka mig att vaccination mot kända "farliga" sjukdomar i tex. asien skulle leda till det handikapp din dotter drabbats av. Det hänger ihop dåligt.

Vaccin är en av de främsta orsakerna till jordens överbefolkning… 😉

 **************************
Heter det De eller Dem?

Ove-D
2013-12-12 16:58
#15

Om inte vaccin fanns skulle en massa människor dö. Med vaccin blir vissa personer sjuka eller skadade, men rent procentuellt så är många sjukdomar farligare än vaccinet.

Upp till toppen
Annons: