Annons:
Etiketthälsovinster
Läst 7174 ggr
Nachtaktiv
2013-12-08 13:28

Fel på vågen?

Så… min platå har äntligen gett med sig, med lite strikare lchf och mer koll på exakt hur mycket jag stoppar i mig. Sen igår visar vågen att jag har gått ned 1,3 kg. Är det normalt?

Jag tycker bara det verkar lite väl mycket att ha gått ned på ett dygn, så jag undrar liksom om det kan vara vågen det är fel på. Eller är det vattenvikten som ramlar av? 

Vad tror ni, är det rimligt eller tyder det på att vågen är trasig eller något?

Annons:
AilyAdams
2013-12-08 14:34
#1

Min erfarenhet är att vikten kan slå på ganska mycket från en dag till en annan. Det beror med all säkerhet på vatten. Jag tror det är viktigt att inte väga sig för ofta för att inte bli besviken dagar då det slår åt andra hållet.

Grattis i vilket fall! 🙂

 **************************
Heter det De eller Dem?

Zepp
2013-12-08 14:56
#2

Eller väg dig 5 gånger om dagen.. så upptäcker du snart att vikten varierar hela tiden av helt naturliga skäl!

Och sen kan det räcka att väga sig en gång per månad.. max!

Känn i stället efter hur byxliningen stramar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
2013-12-08 17:02
#3

Och så är ju exempelvis badrumsvågar inte direkt några precisionsinstrument. Min får jag att visa ganska konsekventa resultat genom att alltid placera den på samma ställe och göra likadant när jag väger mig, och då har jag inte sett större variation än ungefär ett halvt kilo från en gång till en annan, och jag gissar att det är ungefär så stort mätfelet är vid min vikt.

Och jag tar aldrig ett enstaka värde för det som gäller, utan jag ser hur det löper under ett flertal mätningar. Medelvärdet genom variationerna är det som gäller, och det brukar inte ändra sig särskilt fort. Under åtta år har det handlat om en nedgång av ungefär ett kilo per år, och statistiskt ligger min vikt nu på 54 kg, även om vågen idag visade 53, vilket är det lägsta jag har sett hittills. Om vikten fortfarande är på väg neråt lär jag väl veta om ett halvår, men jag skulle gärna se att den gick upp lite grann. Helst inte genom fett kring magen, utan muskler lite här och där.

Och det var längesen min byxlinning stramade.

Så kombinationen av att vågen är lite lynnig och vikten pendlar med vatten i vävnaderna kan det nog bli något kilo upp eller ner också på mycket kort tid. Men pricka in det på ett rutat papper och bind ihop prickarna månadsvis, så ser du eventuella trender.

kaisakavat
2013-12-08 17:20
#4

Och om man väger sig flera gånger på raken på samma våg, så visar den flera olika värden. Vågar är 'såna'.. Oprecisa och dessutom talar de inte om vad det är som väger. 

Att tappa över ett kilo på ett dygn kan vara vätska som släpper. Tjejer t ex laddar ur och i vätska efter menscykeln. En annan anledning till plötslig skillnad kan vara att man druckit eller ätit men inte varit på toa innan viktkollen. Alterntivt tvärtom - varit på toa men inte ätit eller druckit på ett tag. 

Med mera.

Som de andra är inne på: Avdramatisera. Se det hela långsiktigt. 

Jag använder vågen som viktkollsverktyg (hur kläderna känns är ett annat verktyg). Så länge jag ökar och minskar inom ett sen länge känt spann (ca 2 kgs variation) så drar jag slutsatsen att jag varken går upp eller ner i fettvikt. Men om det plötsligt börjar visa sig siffror utanför det spannet, och det upprepar sig.. Och kläderna dessutom börjar kännas annorlunda - tja, då kanske nåt verkligen har hänt.

JMW
2013-12-08 19:00
#5

kajsakavat, min våg är inte sån. Den visar exakt samma hur många gånger jag än stller mig på den. Så alla vågar äa inte "såna". ;-)

AilyAdams
2013-12-08 19:17
#6

Min våg visar också samma även om jag väger mig flera gånger i följd. Det är när batterierna börjar bli dåliga som den börjar visa konstigt.

Sen hur exakt en våg är kanske kan vara olika, men jag tog med min våg till jobbet där de har vikter för kalibrering av vågar och min badrumsvåg visade rätt även ner till 100g-vikterna. Detta både kring 50kg och 100kg.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Annons:
JMW
2013-12-08 22:49
#7

Om vi nu pratar vågar så har jag lärt mig att man inte ska ha digitala vågar i badrummet där fukten kan störa själva mekanismen. Eller vad det heter…. 🤔

kaisakavat
2013-12-09 12:26
#8

Å förlåt. Hälsa era vågar och be om ursäkt från mig. *skäms* 🙂

AilyAdams
2013-12-09 18:09
#9

#8 Haha… är det inte din våg som borde skämmas, för oregerligt uppförande? 😃

 **************************
Heter det De eller Dem?

Upp till toppen
Annons: