Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5422 ggr
[fass]
2013-12-08 10:05

sill

Finns det verkligen inget recept på inlagd sill, helt UTAN sötningsmedel? Alltså, jag skulle gärna vilja lägga in sill men använder aldrig sötningsmedel. Går det att få till något som är gott?

Annons:
hemul
2013-12-08 13:50
#1

Gillar du enbart surt och salt så är det väl bara att låta bli sötningen. Själv skulle jag nog inte bli salig över den anrättning, men det går ju inte att få det att smaka sött utan varken socker eller sötningsmedel.

Ett alternativ är väl att du håller dig till senapssill och liknande, d.v.s. olika krämiga anrättningar med gräddfil/crème fraiche. Då brukar man ju ha klargravad sill (som är utan socker) och all smaksättning är i såsen. Tror den typen kräver mindre sött, du kanske t.o.m. står ut utan.

[fass]
2013-12-08 14:15
#2

@Hemul: Tack för tips! Heter den klargravad när man köper den?

Ary
2013-12-08 15:30
#3

Den sillen jag köper utan socker heter inläggningssill och finns i plåtburk i fisk och skaldjurs kylavdelningen. För storkonsumenten kan man köpa de stora plastburkarna (bättre kilopris) med salt sill filéer och vattna ur ett dygn i rikligt vatten. Jag har testat majonnäsbaserad currysill både med och utan att lägga i vatten och ättika innan och båda funkar även om det blir bättre om man lägger in den lite. Eftersom man inte har socker gör jag bara inläggningen lite mindre sur.

maria6
2013-12-08 16:10
Maggan71
2013-12-08 17:40
#5

Jag såg en massa goda sillrecept i någon tidningsbilaga i veckan (kan ha varit Expressens, men jag vet inte).

Recepten byggde på snabbinäggningssillen och krämiga såser på majonäs och creme fraiche. Krydda med lime, lök, vad du vill. Kan kolla upp tidningen och återkomma…

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

dolfen
2013-12-08 20:32
#6

Ja, en snabbinläggning med; créme fraîche, finhackad rödlök, röd stenbitsrom, anjouvis, lite anjouvisspad och dill, är inte så dumt. (Tror jag fick med alla ingredienserna.) :)

Annons:
hemul
2013-12-08 22:06
#7

#2 Nej, det är vad man gör innan man lägger strömming i t.ex. senapssås.

Förlåt, jag virrade till det. Man gör alltså inte så med salt sill, utan med färsk strömming/sill.

Hur som, jag tror det krävs mycket mindre sötma för de krämiga inläggningarna, så kör på du.

[fass]
2013-12-09 09:16
#8

Intressanta förslag alla. Det ska bli kul att testa detta. Lime och créme fraiche låter gott tex.Jag funderar lite på att även lägga in med klart spad, lök och morötter som den klassiska inlagda sillen. Men då kommer man väl inte ifrån sockret. Fast det skulle väl gå att få till en variant som är rejält mycket mindre söt än den i butik.

Brynhilde
2013-12-11 18:56
#10

Om det med snabbinläggningssill menas 5-minuterssillen så är det socker i den.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Upp till toppen
Annons: