Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 3334 ggr
bustas
2013-12-07 11:58

Julmust i skolan!

Kul att elever får som de vill!

http://www.expressen.se/nyheter/elever-kravde-must-till-jullunchen--fick-ratt/

Livsmedelsverkets rekommendationer följs till punkt och pricka.

Annons:
Orakletidelfi
2013-12-07 12:22
#1

kan inte riktigt tolka vad du menar nu? För eller emot. Klart ungarna ska ha julmust till jullunchen om de vill. De dricker mjölk och vatten de övriga 200-nåt dagarna i skolan.

kaisakavat
2013-12-07 12:49
#2

Fint argument det där med pengar. Detta öppnar ju för att servera läsk alla dagar. 😃

bustas
2013-12-07 13:10
#3

Massor av insatta föräldrar sliter sitt hår i förtvivlan då de inte får igenom ett så självklart krav som att vanlig mjölk och smör skall erbjudas i skolorna. Här kan nu barnen själva, genom namninsamling, få sockervatten (inklusive kemikalier) utan att skolan (tydligen) går emot Livsmedelsverkets råd. Och det bedrövligaste i hela saken, det som kaisakavat skriver, är ju att argumentet var pengar.

Lilltilda
2013-12-07 13:44
#4

Det är självklart RÄTT att julmust serverades! Det är EN dag per år och helt rätt att erbjuda då. Jag skulle själv bli hemskt upprörd om jag serverades julmat och must inte fanns att välja. Argumentet pengar var genialiskt för det är bästa sättet att få gehör tyvärr

~God loves you, and I´m trying! ~

kaisakavat
2013-12-07 14:04
#5

Ja, för att tydliggöra mig själv: Tycker inte heller det är hela världen att det serveras julmust en dag per år. 

Å andra sidan har då inte jag eller mina ungar lidit av att INTE få julmust i skolan någon endaste gång.. 

I och för sig vet vi inte hur snacket har gått i övrigt, vad mer som kan ha sagts i processen. Om det verkligen har framgått för ungarna att det är och kommer och förbli ett årligen återkommande undantag, eller om ungarna nu uppfattar billighet som ett hållbart argument att applicera på vadhelst man vill ha igenom i fortsättningen. Ungar är ju kreativa..

[flippjenny]
2013-12-07 16:21
#6

De eleverna vill jag ha i mina matteklasser!😃

Annons:
kaisakavat
2013-12-07 17:05
#7

#6 haha! 😃

peoy
2013-12-08 09:43
#8

Med tanke på den andra (normalt) skräpmaten (halvfabrikat) som serveras i skolorna så tycker inte jag heller att julmust som alternativ en dag per år gör nånting..

Är ganska säker på att min 3,5-åring får julmust på sitt dagis nån av decemberdagarna, och där gör det ju ännu mindre eftersom dom får LAGAD mat till lunch varje dag..

Problemen uppstår ju om andra elever börjar göra skolverkets matematiska uträkningar och kommer fram till att sockervatten med apelsinkoncentrat och färgämne är billigare än mjölk (vilket det är), och kräver att få det som alternativ dricka till maten varje dag..

Skulle det däremot komma in vanligt kolsyrat vatten, smaksatt eller ej (inte läsk-smakerna, utan bara koncentratet) (som också är billigare än mjölk) som alternativ så skulle det få ungarna att dricka mer vatten..

Upp till toppen
Annons: