Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7308 ggr
[MajaWrangstadh]
12/4/13, 11:35 AM

1-2 mål om dagen vs. flera

Jag är en sådan person som inte trivs med att äta flertalet små mål om dagen, jag äter hellre färre större mål mat.

Hur fungerar detta om jag vill gå ner i vikt?

Annons:
Wildrat
12/4/13, 12:36 PM
#1

Funkar jättebra bara du äter tillräckligt när du väl äter. Du kan dra ner till en gång om dagen bara du får i dig dina 2000kcal vid en måltid…

Zepp
12/4/13, 1:54 PM
#2

Kallas för intermitent fasta av en del och anses vara hälsosamt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Lisa_55_]
12/4/13, 2:10 PM
#3

.

kolissnålis
12/4/13, 2:20 PM
#4

Du kan kolla in tommytappar.se, han äter bara en gång per dag. Han är iofs man. Män och kvinnor kanske funkar olika där?

Lilltilda
12/4/13, 3:55 PM
#5

Är knappast några problem ifall du bara är noga med att få i dig tillräckligt med mat och inte känner dig hungrig mellan måltiderna.

Jag gick ner 43-44 kg med hjälp av lchf och när min kropp efter omställningen hittat sin rytm så åt jag oftast bara 2 riktiga mål mat per dag + kaffe med grädde på jobbets kafferaster. Jag har ingen aptit på morgonen så jag dricker bara kaffe kl 9, äter lunch någon gång kring 11-12, kaffe på eftermiddagen och sedan en rejäl middag vid ca 18-tiden. Blir jag hungrig så äter jag givetvis någon måltid till men oftast är jag mätt och belåten och får mig mitt dagsbehov av energi på dessa mål.

~God loves you, and I´m trying! ~

[MajaWrangstadh]
12/4/13, 4:29 PM
#6

Tack så mycket för alla svar!

Det här med att "kroppen går in i svältmode" om man äter för sällan, finns det alltså ingen egentlig grund i det?

Annons:
Lilltilda
12/4/13, 5:01 PM
#7

#6 nej inte enligt min erfarenhet. Värre att äta FÖR LITE för det blir destruktivt för en viktnedgång. I alla fall var det orsaken till en platå jag hade. Reggade maten och upptäckte att jag fick i mig för lite mat, började äta mer och gick ner i vikt.

~God loves you, and I´m trying! ~

Fiana
12/4/13, 6:24 PM
#8

#6 Inte så länge du äter oftare än sisådär var tredje dag. (väääääldigt svårt att få i sig tillräckligt dock om man försöker sig på att äta så sällan :P)

En hel del har snare en fördel att äta bara 1 eller två mål om dagen viktminskningsmässigt på lchfkost.

Det där med att äta så himla ofta har mer att göra med hunger och blodsockersvängingar på en kaloribegränsad lågfettdiet. 

Men som redan nämnt så är det ganska viktigt att du gör en matregistrering och ser till att du får i dig tillräckligt. Dels energi då, men även protein och vitaminer och mineraler. Äter man bara en gång har man mindre "krycka" av att variation lättare håller brister borta utan att man behöver tänka extra på det. (som exempel att man äter en proteinkälla, en fettkälla och en sorts grönsak vid varje måltid, äter du två måltider är de troligare olika komponenter än vid en måltid och du får en bredare "täckning" av näringsämnen). Hör man istället till de som vill "äta jämt" får man oftare istället problemet att en stor del av intaget blir tillbehör snarare än "mat" (t ex nötter, bär, yoghurt, grädde osv).

Äter man en måltid endast och något liknande 20:4 fasta tycker jag man brukar hamna bäst att då i alla fall äta 2-rätters om möjligt för att få en bra spridning. (t ex starta med en ägg och skaldjurssallad innan huvudmåltiden med en köttbit och sås och varma grönsaker istället för en större portion av köttbiten och såsen)

Men man kan "överleva" på en jätteomlette om dagen också om man är riktigt pank kan jag säga från egen erfarenhet. (serverar man den med en spenatsallad med gul paprika och en mindre mängd blandade nötter till efterrätt ligger man inte tokigt till alls)

Zepp
12/4/13, 9:41 PM
#9

#6

Ja äter du bara en gång per vecka lär du hamna i svältmod.. efter en månad!

Altså.. äter man minst en gång per dag så lär man äta betydligt mer och måltiden lär ta betydligt längre tid.. för annars så blir man snart hungrig igen.

Jag har kommit fram till att två måltider om dagen är optimalt.. för mig!

Dels som redan nämnts för variationen, dels för att det är svårt att äta så mycket man behöver per dygn i en måltid, dels för att man blir proppmätt på gränsen till illamående på en sådan bautamåltid. 🤢

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fiana
12/4/13, 11:21 PM
#10

Ja, då som tillägg till kanske tidigare bantande kvinnor lite fast i "ju mindre desto bättre" som är vana att äta lite för lite protein så behöver den där enda omeletten en minst 5-6 ägg i om den inte ordentligt stora ägg om man inte ska stötta upp med alltför mycket protein från t ex ost, vilket lätt blir tveksamt ur hälsosynpunkt. Så ska man köra på den linjen handlar det alltså inte om någon "normalstor" omelett på 2-3 ägg.  Äta en gång om dagen och inte stoppa i sig mer protein än så så är man inne på en dålig linje.

Har man mycket muskler och/eller tränar mycket behövs än mer ägg i den. 

Fast hur proppmätt och illamående man blir på en sådan måltid är lite vanesak. Tar faktiskt inte så många dagar att komma in i. 

Misstänker det är nyttigare än Tommy's rejäla kycklingintag och ostintag (mycket omega 6 och mycket mjölkprotein) i längden. 

Man får prova sig fram vad som fungerar för en själv helt enkelt. Men en måltids fasta är lite väl att starta med som nybörjare. 2-3 måltider är bättre idé för de flesta. 

Något som kommer upp då och då är om man har ont om pengar av någon anledning - då är det få alternativ som slår en äggbaserad 1 måltids periodisk fasta. Speciellt om man väljer "fulägg". Då landar man utan större problem på ca 15kr/dag - alltså ca 450 kr/månaden i matkostnad. Och mycket nyttigare än pasta och ketchup. Är man ännu mer pank än så kan man få ned det till 10 kr/dag och alltså 300kr utan att hamna alltför illa näringsmässigt, dock får man ta upp kolhydratsmängden ett litet snäpp. LCHF dyrt? kan vara jättebilligt om det behövs.

Trippelmormor
12/5/13, 8:04 AM
#11

@Fiana: Efter en sån månad är man nog avvand från ägg för resten av livet 😉

AilyAdams
12/5/13, 9:45 AM
#12

Jag äter när jag är hungrig. Det skiljer från dag till dag hur många måltider det blir. Hur mycket energi förra måltiden innehöll styr oftast när jag blir hungrig näst.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Fiana
12/5/13, 4:55 PM
#13

#11 Jag skulle väl inte påstå att jag äter omelett så där himla ofta längre :P - fast det var ingen storfavorit från början heller, men har man inte råd så har man inte. Sen kan man ju alltid blanda upp och variera lite med sådant som man hittar billigt på kort datum och erbjudande etc. 

Som tur är har de flesta högre matbudget än så. Men det säger lite om hur stor variation man faktiskt kan få med lchf om man säg har 1000 kr att tillgå, det är mer än dubbla.

Annons:
Trippelmormor
12/5/13, 7:59 PM
#14

Absolut Fiana, LCHF måste inte vara dyrt och definitivt inte dyrare än "den gamla" maten 👍

peoy
12/6/13, 12:57 PM
#15

#12 om jag skulle äta när jag blir hungrig så vet jag inte när jag skulle äta..

Jag är medveten om att det inte är nån bra egenskap att aldrig känna hunger, så jag äter bara för att mat är gott (1 gång per dag för tillfället), och då äter jag alldeles för mycket (vad jag listat ut av "portionsstorlekar") och blir inte mätt heller (förutom nästan igår då när det gick åt en halva av ett fläsklägg på knappt 2kg + en rejäl dos rotmos)..

Får väl prova 168:168 metoden där jag inte äter när jag är själv, och äter när jag har barnen…

AilyAdams
12/7/13, 9:19 AM
#16

#15 Jag har faktiskt gått helt utan mat i två dygn någon gång och även om jag inte blir hungrig så känner jag av det på andra sätt. Jag blir matt och tappar fokus lite efter två dygn utan mat även om jag inte är hungrig. Så då äter jag även om jag inte känner hunger. 😴

 **************************
Heter det De eller Dem?

Lilltilda
12/7/13, 1:54 PM
#17

#15 hunger kan visa sig på många andra sätt än genom "hunger i magen". Även perioder då jag haft utslagna hungerkänslor så har kroppen gett andra signaler: huvudvärk, frossa, trötthet, svårt att fokusera mm

~God loves you, and I´m trying! ~

peoy
12/7/13, 3:34 PM
#18

#16,#17: har inte låtit bli att äta särskilt länge än för att kunna få symptom på matbrist. Det återstår att testa nånting, inte nu till veckan då det skulle vara ät-delen av 168:168, men veckan efter då jag är själv.

Problemet är att jag har fysträning mitt i veckan (onsdagar), och det är nog säkrast att ladda med lite ägg och bacon den dagen (min middag före de tidigare veckornas träningar har varit 4 ägg, 1 paket bacon, 1 paprika, 1 näve salladsblad, några skedar majonnäs), så det kommer aldrig bli fulla 168 timmar fasta, och under fastaperioden kommer jag "äta" ändå (kaffe med extra smör, kanske nån morot, och såklart dricka vatten)

Summan av det planerade dagsintaget borde ändå bli under det som anses som normalt, och det borde kanske ge nåt tecken på att jag kanske borde äta på riktigt nån av dom dagarna..

Zepp
12/7/13, 3:44 PM
#19

Håller med #17.. hunger på LCHF känns helt annorlunda än när man kände av sjunkande blodsocker!

Går man för länge mår man dåligt.. har man dock under längre tid negligerat tecken på att man mår dåligt kan det vara svårt att börja ta sådana tecken ad notam!

Numera brukar jag säga att det känns som.. snart är det nog dags att laga mat.. eller att åka och köpa något att laga till!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

peoy
12/7/13, 5:38 PM
#20

Vet inte.. för mig är det mest "nu skulle det vara gott med lite mat", dvs mer åt "sug"-hållet än hunger…

Är redan inne i nån variant av "kolon-fasta", äter ungefär samma timme en gång om dagen, så det blir väl nån annan variant under "vecka 2", där jag låter systemet vila mellan middagarna på söndag och onsdag, och sen efter onsdag till kommande middagen måndag "vecka 3".

Får väl skriva en bok om det "24:1:23:1:23:1:23:1:23:1:22:1:23:1:72:1:119:1-dieten" :)

Annons:
AilyAdams
12/7/13, 11:08 PM
#21

#17 Ja, det kan nog vara så som du säger, även om jag faktiskt ofta "har kurr i magen" vid hunger. Men ofta tar det sig även uttryck så som du beskriver.

Tack för inlägget. 😊

 **************************
Heter det De eller Dem?

peoy
12/8/13, 9:52 AM
#22

"kurr" i magen får jag efter att ha fått i mig mjöl, eller då blir det rejäla muller, och jag tror inte det är magen som tycker den är hungrig…

Har snart börjat återhämta mig efter mitt mjölexperiment inför dietistbesöket.. nu är det bara osten som går åt snabbt när jag väl har framme osthyveln (annat onyttigt gott som russin, nötter, mörk choklad vågar jag inte ha hemma, för de försvinner så fort jag öppnar förpackningen)..

AilyAdams
12/8/13, 10:05 AM
#23

#22 Jag äter varken socker eller stärkelse och undviker alla rotgrönsaker. Detta har jag gjort i flera år. Ändå får jag ofta hunger i form av "kurr i magen". Jag tror det är väldigt individuellt hur hunger tar sig uttryck.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Upp till toppen
Annons: