Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 12536 ggr
nyttiga_jag
2013-12-02 12:33

Psylliumfrön/loppfrön

Var köper ni era loppfrön och finns det storpack som är prisvärda?

Med storpack menar jag större än 300 g som är de enda jag hittar.

Annons:
Orakletidelfi
2013-12-02 13:30
#1

Jag köper inte fröna utan bara husken/skalen.  Fröna har så begränsad användning tycker jag och inte är de kolisfria heller även om det påstås det. Gäller ju även linfrön. Om man inte enbart äter dem hela. Men många skriver att de mal eller krossar dem.

Zepp
2013-12-02 21:09
#2

Jag köper de på ICA och COOP.. för de ingår i min mors frukost.. småpaket ioförsej men det går bara åt en sked till frukosten.

Hon säger att hon får förstoppning direkt om hon missar en endaste frukost med loppfrön.. men ibland har de varit slut.. och jag har inte direkt ljugit utan mer slirat lite på sanningen och det har då inte lett till några särskilda katastrofer!

Fröna är främst till för att gynna en regelbunden tarmtömning och rätt konsistens på denna.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Orakletidelfi
2013-12-02 21:30
#3

Fast de ljusa loppfröna är ju inte speciellt dyra… enl. pricerunner är lägsta pris 18 kr för 300 gram. De mörka däremot 114 för 1 kg.

asahars
2013-12-03 16:23
#4

Jag köper mina på vanliga Willys eller ICA. Vi kvinnor har kanske lättare för att bli förstoppade, jag behöver ta min dos med frukostfilen varje dag för att magen ska må bra.

nyttiga_jag
2013-12-03 17:04
#5

Men är det ingen som vet om det finns större förpackningar än 300 g?

Jag vet att man kan köpa dem på Ica, Willys osv, men jag vill ha större förpackningar!

Jag äter ett par matskedar varje dag eftersom jag har lätt att bli förstoppad oavsett hur mycket fett jag äter.

Orakletidelfi
2013-12-03 17:13
#6

Jo som jag skrev ovan finns de mörka i kiloförp.

Annons:
Orakletidelfi
2013-12-03 17:14
#7

och se här! Även om det är avsett för hästar så är det ju samma sak!

http://www.svedvetbutiken.se/product.php?id_product=166

nyttiga_jag
2013-12-03 17:36
#8

Tack Orakletidelfi, men inget av det du hänvisade till är ju speciellt prisvärt, jämfört med 300 gram på willys som kostar 15.90, inte ens 5 kg burken hamnar i närheten!

Tack i alla fall!

Orakletidelfi
2013-12-03 18:22
#9

Köp flera förpackningar av Wiillys då? Vad är problemet om du hittar så billig!? Så billiga har inte jag sett iallafall, billigare ¨än den billigaste jag hittade på pricerunner! Du skrev ju inget pris så det var inte lätt att veta vad du skulle tycka var prisvärt heller…..

Jojo55
2013-12-04 01:01
#10

Jag tycker också att de där psylliumfröna tar slut alldeles för fort! Blev glad när jag såg den där hinken men det var ju hutlöst dyrt för att vara så mycket! Tom billigare på Mathem:

http://www.mathem.se/varor/psyllium/ljust-psyllium-300g-gogreen

gun92884
2013-12-04 01:31
#12

Är det verkligen fröna ni köper och inte skalen (husk) Jag har letat överallt här och det finns inte att få tag på … inte ens storförsäljare som Netrition.com och iHerb.com har frön, bara husk. Det är husk som är bra mot förstoppning eftersom de sväller, inte fröna.

Zepp
2013-12-04 04:18
#13

Loppfrön är standard på äldreboendena!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Loppfr%C3%B6

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
AilyAdams
2013-12-04 08:04
#14

Jag har köpt dem både på Ica Maxi och City Gross. De har varit placerade bland alla andra fröerna från Risenta. Dock endast 300g…

 **************************
Heter det De eller Dem?

nyttiga_jag
2013-12-04 10:33
#15

#12 ja det är fröna eftersom de tillsammans med vatten bildar ett gele som är bra för tarmarna och får fart på magen. De passerar hela genom tarmarna och kroppen tar inte upp nån energi.

Jag köper på Willys Go Green 300g för 15,90 och kommer tydligen att få fortsätta med det eftersom det är det billigaste allternativet verkar det som.

Husk är till för att baka och är betydligt mycket dyrare.

Fröna hittar jag på min Ica kvantum, Ica Maxi och willys på deras hälsokosthylla. Om du inte hittar dem så fråga personalen om de inte kan ta hem.

Risenta har både svarta och ljusa psylliumfrön. De svarta är mycket dyrare och de ljusa har samma effekt som dem, så de ljusa är de som jag köper.

GoGreen har bara ljusa och är oftast något billigare än Risenta.

Ingen som har hittat Risentas 1kr påsar till ungefär samma pris dvs 56 kr/kg????

Orakletidelfi
2013-12-04 10:39
#16

Alltså… husk används OCKSÅ  främst som tarmreglerande medel! Apoteket och hälsokosten har sålt det just som det i åratal innan det började användas i bakning!  Det är just skalen som bildar geleet och det blir inte dyrare eftersom man inte behöver ta lika mycket eftersom man inte behöver vikten av kärnan som inte har någon som helst funktion i sammanhanget. Det räcker med en tesked, för mig iallafall, för den teskeden motsvarar minst en matsked av de hela fröna!

http://www.lindroos.net/ läs om huskens effekt på magen här

gun92884
2013-12-04 13:42
#17

#15 Husk har blivit populärt för bakning nu för att det fungerar för lowcarb … men det är husken som användes som tarmreglerande, inte fröna. Här i Staterna är det psyllium husk som är i preparaten. Jag har läst allt jag kan komma over om just dessa frön och överallt sägs det att det är skalet (husk) som drar åt sig vatten och sväller och som därför används. Sitter fröet kvar så får det väl snåskjuts av skalet när det går igenom tarmen. Jag har fortfarande inte hittat något ställe här som säljer frön. Litet underligt i ett sådant stort land.

Flax - linfrö - däremot sväller och blir geleaktigt och rensar tarmen.

nyttiga_jag
2013-12-04 21:58
#18

#17 Det verkar inte som du provat själv.

Psylliumfrön är det JAG använder och det ger ett kraftigt gele i kontakt med vatten och gör under för min tarm.

Linfrön är giftiga och innehåller cyanväteproducerande ämnen.

Linfrön och psylliumfrön funkar på samma sätt i kontakt med vatten, men linfrön är som sagt giftiga.

nyttiga_jag
2013-12-04 22:04
#19

http://www.frontiercoop.com/products.php?ct=hchhaz&cn=Psyllium

4e uppifrån verkar vara hela frön och inte husk

Zepp
2013-12-04 22:08
#20

Hela linfrön är inte giftiga.. inte uppvärmda heller, tex i frökex, dvs i bakverk.

Det är innehållet av glykosider som reagerar med magsyran och bildar cyanid.. men då måste du krossa fröet först.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Orakletidelfi
2013-12-05 08:00
#21

# 19 Och du verkar inte ha testat husk, en tesked i ett glas vatten som får stå bara ett litet litet tag blir till en fast gele, man måste dricka SNABBT annars måste man äta det med sked!

asahars
2013-12-05 11:09
#22

Jag kör som sagt med loppfrön i frukostfilen. Ibland får jag ta en dos till med ett glas vatten på kvällen. Hemmet lär jag ju ändå hamna på förr eller senare. Bättre en god skitvana än ingen vana alls😉

nyttiga_jag
2013-12-05 12:58
#23

#21 nä jag har inte provat att dricka husk och det var faktiskt inte det jag frågade efter.

Ni andra som svarat, tack, det verkar inte finnas storpack så jag fortsätter köpa psylliumfrön på Willys. :-)

Over and out, så jäkla trist med folk med attityder om att de vet och kan bäst utan att ha på fötterna och svara på frågor man inte ställer.

Orakletidelfi
2013-12-05 17:55
#24

Jag har faktiskt svarat så gott jag kunnat men du gav inte någon info om vilket pris du betalade så jag fick leta helt i onödan…. Hur ska man kunna gissa vad du anser vara prisvärt?

gun92884
2013-12-06 14:30
#25

#23 Vet inte om du riktade dig mot mig men du ska kanske ta och läsa litet mer aktuell information om linfrön … som Zepp sager, och som har debatteras mååååånga gånger här redan så är linfrön INTE farliga för människor. Vi omvandlar dem inte på det sätt som gör dem giftiga. Linfrön är jättepopulära här i Staterna som ersättningsmjöl när man undviker vete och andra sädesslag. Husk har jag bakat bröd på i åratal så känner till väldigt bra … du måste dricka ordentligt med vatten när du äter husk annars kan det svälla i strupen … och DET kan vara livshotande. När det gäller loppfrön så undrar jag fortfarande varför man inte säljer dem här … och hur du än vänder på det, HÄR är det husk som används i laxeringsmedel och det förklaras med att husk i kontakt med vatten sväller många gånger sin originalstorlek.

Upp till toppen
Annons: