Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6624 ggr
Reise
2013-12-01 00:50

Do's and Dont's?

Hej!

Har kört LCHF kost i 3 dagar, och känner mig lite osäker på vissa saker i kosten.

Nötter - jag älskar nötter och de är smidigt att äta. Men är de samma riktlinjer som för GI? Max 1 näve/dag? Kan man äta för mkt nötter. Äter främst mandel.

Mjölkprodukter - första dagen drack jag mycket fet mjölk, och naturell fet yoghurt. Men läste sedan att man ska vara försiktig med just mjölk och naturell fil. Att de är bättre med smör, grädde etc. Så jag har nu inhandlat turkisk yoghurt 10% fett istället. Bör jag begränsa mjölkprodukterna?

Protein - Rent kött som fågel, fisk, olika sorters kött har jag inga problem med. Men.. detta med charkprodukter, jag tycker de känns konstigt när man läser innehållsförteckningarna på dessa är de ju mycket salt och socker i sånt.. Som tex. kokt skinkpålägg, salami, korvar, etc. etc. Hur ska man veta vad man får äta och inte? Finns de någon kolhydratsgräns på dessa produkter? Känns jättekonstigt att dessa produkter innehåller just socker, som jag så långt de bara går vill undervika!

Jordnötsmör - är de ok att äta? Såg att även de innehöll mkt kolhydrater. (utan socker såklart)

Tacksam för svar! 🙂

Annons:
Reise
2013-12-01 00:51
#1

Finns de smarta mellanmålslösningar förresten? Eller snabba drycker som man kan få i sig fort om man har stressigt på jobbet?

Zepp
2013-12-01 01:32
#2

Iomed att du prexis börjat blir det att tänka lite nytt.. det är främsta problemet.. resten handlar mest om att äta riktig mat.. mindre kolhydrater och mer fett.

Vad gäller mejerier.. så skall de inte ersätta mat.. det är tillbehör.. möjligen frukost ihop med ett ägg eller så.

Ja läs på förpackningen.. köp sen helst mat utan innehållsförteckning.. eller väldigt kort och där ingredienserna verkar vettiga och tillför något.

Och det är lika med nötter.. de skall heller inte ersätta mat i rejäla måltider.. annars så innehåller de en del mineraler.

Altså du får äta vad du vill.. men sen så handlar det om syftet och hur hälsosam du vill vara.

Om man säger som så.. du kan äta rätt fritt av mat från kött/fisk/fågel/ägg/mejerier/grönsaker.. om du inte är så känslig lite rotfrukter/bär/frukt.

Med andra ord.. mat som du lagar från bra råvaror.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Reise
2013-12-01 11:35
#3

Jo visst, men de står också på alla "LCHF för nybörjare" och diverse inköpslistor att man ska köpa charkprodukter - och då måste de väll finnas en gräns på hur mycket kolhydrater de får innehålla?

Zepp
2013-12-01 12:31
#4

Mnjae.. ett råd är nog att utesluta tvivelaktiga charkprodukter.

Det är nog vad som ingår på deras listor.. på min ingår bacon.. och jag köper ICAS extra fina bacon.. bara 3 ingredienser, fläsk, nitritsalt och ascorbinsyra!

Och så finns det olika korvar av hyfsad kvalitet!

Annars så kan man köpa korvhorn och stoppa sina korvar själv.

Men om man inte har lust med det så finns det rätt hyfsad korv, med få ingredienser.

En vanlig gräns.. för kolhydratinnehåll att sträva efter när det gäller samman satta produkter är 5%!

Om man säger som så.. det blir svårt att köpa ett isterband med så låga värden.. men man kan oxå se till hela måltiden och steker man i smör och tar ett ägg eller två till så kan det bli en hyfsad måltid ändå.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ary
2013-12-01 13:35
#5

Oavsett om du siktar på 20, 50 eller 100 kolhydrater om dagen så är det ett bra sätt att lära hur mycket det finns i ens kost genom att registrera sin kost. Jag använder dumbbell.se men det finns en del andra om du nosar runt lite.

Nötter är väldigt energitätt och en del har rätt mycket kolisar så det funkar inte med hur mycket om helst ( 200g jordnötter tex blir 1200 kcal och 20 kh så det blir ruskigt mycket kcal och alla ens kolisar om målet är just 20. Mitt sötsug triggas dessutom av jordnötter så jag undviker dem för det mesta. Mandel ung samma värde men triggar inte mig iaf.)

 Däremot skadar det inte om du nu råkat få i dig fler kh än du tänkt dig så här i början eftersom man lär må bättre, mindre omställningsbesvär, om man fasar ut dem gradvis istället för att ta bort dem från en dag till en annan

Reise
2013-12-02 01:31
#6

För jag har nämligen läst många som äter tex leverpastejer, inlagd gurka, och annat trevligt 🙂 

Men oavsett om man ska gå ner i vikt eller hålla vikten - är de samma riktlinje med kolhydrater eller hur strikt ska man vara?

5% av produkten, de står ju i gram av totalt 100g på innehållsförteckningen  - men de borde väll vara samma sak? Alltså hålla sig under 5g kolhydrater per 100g? (om man nu är duktig och inte tar mer än 100g av den produkten, eller inser att man inte kan äta 500g av just den varan)

Annons:
hemul
2013-12-02 02:17
#7

Det finns inget entydigt svar på de där frågorna. Även om många gärna uttrycker sig kategoriskt så är det nog så att det finns väldigt många åsikter om hur man ska tänka, hur man ska räkna, vad man ska undvika, vad man kan unna sig o.s.v o.s.v. Sen ska du också vara medveten om att LCHF bara är en av otaliga lågkolhydratdieter och att det lånat friskt från andra dieter och svarvat till ett litet eget sätt att uttrycka det på bara.

Det här tror jag är vettigt. Obs JAG och TROR. 😛Dra ner rejält på kolhydraterna men skit i gram och exakta gränser till en början. Ta fr.a. bort spannmål och socker eller använd ett minimum av detta, men få inte ångest om du äter en morot eller potatis. Känn hur du mår. Läs. Hitta din egen väg. Det finns ingen magi som gör att att äta 19 g kolhydrater per dag så mycket nyttigare eller effektivare än att äta 21. Faktum är att du kan inte ens avgöra om du äter mindre eller mer än 20 g, så exakta är varken vågar eller tabeller. Använd sunt förnuft och tro inte på allt du läser så ska det gå dig väl i lowcarblandet.😉

Effie
2013-12-02 09:34
#8

5%-regeln är en tumregel, och en tumregel är trubbig. Det som är intressant är den totala mängden kolhydrater du får i dig. Stora mängder av 5%-kolhydratig mat kan ge stora mängder kolhydrater, lite smaksättning som innehåller större andel kolhydrater ger inte särskilt mycket. Man får använda sitt omdöme.

Vad man kan äta - ja, det får man testa sig fram till. Det finns inga exakta mått och tydliga får/får inte. Vissa kan äta liberalt och få bra resultat, vissa måste äta striktare. Som hemul skriver: du måste hitta din väg. Du kan börja med att dra ner på det värsta, och känn efter om resultatet är bra när några månader har gått. Eller också drar du ner radikalt, och känner efter hur det känns efter några månader.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Zepp
2013-12-02 12:06
#9

#6

Jag äter oxå leverpastej och inlagd gurka.. inga mängder och jag köper bästa kvalitet jag hittar!

En del gör egen leverpastej.. och gurkinläggning.. men där är jag inte ännu.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Reise
2013-12-02 16:55
#10

Tusen tack för alla svar! Jag är redan övertygad om att denna kost är perfekt för mig, som är sockerkänslig/missbrukare. Jag kan faktiskt för första gången på länge nöja mig med 3 mål om dagen, kanske till och med påminna mig själv om att "ojdå, jag måste äta något" för jag är mätt hela tiden, och framförallt belåten. Socker har jag inte alls tänkt på sen jag startade LCHF, och jag är så glad över att slippa de och äntligen bara få äta normalt!

Zepp
2013-12-02 19:25
#11

Det här med leverpastejen är en grej om att det är bättre att ha något att ta till som innehåller en hel del näring.. när/om man blir sugen.. oså åker gurkan med på köpet.. och även den finns utan sockerlag.. oftast andra inläggningar än de tradionella svenska.

Fast skam i säga så gillar jag smörgåsgurkan.. men främst till kött.. oså gillar jag de mer sydländska cornichons i ättika.. men de är ofta hela så då äter jag dem som plockmat.

Den jag har hemma nu är Eldorados och innehåller 1,2 gram kolhydrater.. varav sockerarter 0%!

Man skall inte sila mygg och svälja kameler.. strunta i dålig leverpastej.. det finns de som är hyfsade.. tex pastejkökets unsgbakade!

http://www.pastejkoket.se/vara_goda_pastejer/sortiment/

53% lever, 7% kolhydrater, inte så mycket för att vara leverpastej.. enligt mitt förmenande faller den innanför 5% regeln.. dels för att den är så nyttig.. dels för att den är så god!🙂

Ät till frukost med Cornichons och kokt ägg!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2013-12-02 19:57
#12

Kan rekommendera den här polska gurkan. Den klarar t.o.m. 5-procentsregeln (inte för att jag bryr mig om det…).

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,587.msg4960.html#msg4960

Den är supergod och krispig. Smakar mums. Första gången kanske man inte tycker den smakar så mycket om man är van vid Felix jättesöta, men det kommer. 

Billig är den också. Win-win! 😃

Just ja, den har varit slut på på Willys och CG ett tag nu. Det är nåt problem med leveranserna eller vad det var.

Reise
2013-12-02 22:14
#13

Åhååå, så gott!! Tack!

Annons:
Zepp
2013-12-02 22:37
#14

Hade en diskution för någon dag sedan i affären med en dam som stod i vägen när jag skulle köpa bacon.

Hon läste och vred på alla förpackningar.. och jag sade till henne att ta den extra fina.. det är riktig bacon.. bara tre ingredienser.

Men det är så mycket fett i den, sa hon.. ja för de har tryckt i vatten o kemikalier i de andra.. och det dunstar bort när du steker.. det som blir kvar är lika fett, samt att du behåller kemikalierna.

Hon tog till slut den billiga med massor vatten i.. och jag tyckte ioförsej att hon såg ut att ha allt förstånd en vuxen människa kan tänkas behöva.. men riktigt säker är jag inte!🤪

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Orakletidelfi
2013-12-03 08:38
#15

Riktigt sant är det ju inte, iofs, det finns mager bacon där skillnaden inte är mer vatten och kemikalier utan mer magert kött….

Upp till toppen
Annons: