Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 2900 ggr
Sindri
2013-11-29 14:51

Varning för fosfor i dagens SvD

Ännu ett E-ämne på tapeten.
Det verkar dock som om LCHF:are löper mindre risk än andra att få i sig för mycket fosfor, om man inte äter överdrivet mycket bacon.

Annons:
RobinEH
2013-11-29 14:55
#1

Snarare ännu en studie som skribenterna inte förstår.

Här är studien.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Sindri
2013-11-29 17:43
#2

En inloggningssida, tyvärr. Har du läst den Robin? Kan du då förklara för oss det inte Ennart förstår.

Zepp
2013-11-29 17:48
#3

Det är inget att vara rädd för.. förekommer bara i hel och halvfabrikat.. dvs inget som vettiga människor med vettiga matvanor äter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
2013-11-29 18:06
#4

Enligt SvD finns det i bacon och andra charkvaror?

Nej, LCHF:are behöver inte vara rädda, jag är inte orolig, och jag ser snarast upptäckten som positiv, frånsett förstås de som ovetande drabbats.
Jag menar att ju fler tillsatser det slås larm om, desto fler kommer att efterfråga ren mat. Jag skulle verkligen önska att livsmedelsindustrin skulle krympa till ett minimum.
Det borde väl vara till gagn framförallt för de som måste äta mat på institutioner (skolor, dagis, sjukhus etc)

Zepp
2013-11-29 18:37
#5

Det bacon jag köper har bara 3 ingredienser.. fläsk, nitritsalt och askorbinsyra.

Dessutom så är det torrsaltat och alspånsrökt! 🤤

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2013-11-29 19:36
#6

Nuuu.. hör jag på TV att Tacokryddor vimlar av fosfor.. vad skall vi nu äta på fredagarna? 🤪

Kanske blir en 6:1 diet nu för svenska folket?

Vad blir det för fredagsmys.. vatten! 😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Orakletidelfi
2013-11-29 20:27
#7

Man gör sina egna kryddor Zepp my dear!!!

Orakletidelfi
2013-11-29 20:28
#8

Åtminstone sin blandning av dem 😉

Zepp
2013-11-29 21:01
#9

Jomen.. är det inte fosforn som gör Fredagsmsyset?

Jamenar.. fredagar går väl ut på att man skall äta det sämsta som man kan köpa i en affär.. vad handlar annars myset om?

Annars så kan man ju äta god och vällagad mat från de bästa råvaror.. prexis som man gör alla andra dagar!

Jamenar.. hur kul är det på en skala?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2013-11-29 21:45
#10

Angående senaste rubriker om Fosfor och tacokryddor!

http://heltnormalt.aftonbladet.se/wumo/2013/11/29

Nu är det fredagsmys

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

RobinEH
2013-11-29 23:20
#11

#2

Underbart! Då har datorn äntligen fattat att den skall logga in mig automatiskt! 

Hursomhelst så har du åtminstone abstraktet här.

Och nej, jag har tyvärr inte läst hela studien. Dock vet jag att absorptionen av fosfor minskar när kroppens behov tillgodoses varvid mängden som följer med i feces ökar. Dessutom så kan kroppen utsundra överskott av fosfor via urinen. Så jag är inte så orolig för att det skall överdoseras, dock kan jag inte säga detsamma om fosfat.

Jag såg dock att berörd studie är en korrelationsstudie på knappt 10'000 amerikanska män och kvinnor. Möjligtvis kan studien leda till framtida forskning gällande fosfor och dödlighet, men jag tror att det finns mycket annat som kan ha haft påverkan på resultatet här.

Det finns förövrigt gott om "naturlig" mat som innehåller fosfor. Paranötter och parmesanost är ju riktiga värstingar.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Sindri
2013-11-29 23:28
#12

#11 av RobinEH
Tack, vad jag inte tyckte framgick var om personerna hade fått i sig fosfor genom naturliga råvaror som t ex parmesanost, eller genom livsmedel med tillsatser.

Jag tycker dock det låter logiskt som det stod i artikeln att livsmedel som innehåller naturligt fosfor inte tas upp lika mycket av kroppen.
Du skriver att ingen fosfor tas upp i skadliga mängder av kroppen, utan går rakt igeom. Men tänk om det bara gäller när maten inte är manipulerad?

asahars
2013-11-30 08:50
#13

Den största boven i fosfordramat var frysta färdigrätter. Äter man mycket sådant tar njurarna stryk.

Annons:
spirit
2013-11-30 12:25
#14

Var glad över att äta mer fosfor/fosfat (fosfat är oxiderad fosfor H3PO4).

Fosfor ingår i ATP (adenosintrifosfat) som är vår intracellulära energimolekyl. Ättiksyra omvandlas till CO2, vatten och 15 ATP-molekyler.

Mängden fosfat i blodet är mycket noga reglerad av njurarna, liksom alla andra salter. Kalcium och fosfat utgör ett svårlösligt salt varför regleringen och nivån av Ca och PO4 måste skötas perfekt av kroppen. 

Ju mer salter (inom rimliga gränser) man äter desto mindre belastning på kroppen och njurarna.

Se på natriumklorid (vanligt salt, NaCl). Där utsöndrar man 1-2 kg per dygn i glomeruli (filtreringsutrustningen i njurarna) som sedan återupptas till mer än 99 % i tubuli (återupptagsutrustningen i njurarna). För att återuppta Na används bland annat blodtryckshöjande hormonerna aldosteron, angiotensin och renin. 

Äter man mindre än 5 g NaCl per dag är hormonnivåerna mer än tre gånger högre än om man äter normala mängder (15-25 g salt per dag) 

Att de studier som visar att litet salt i maten ger marginellt lägre Blodtryck (1-5 mm Hg) beror på att ett lågt intag av salt ger en för låg koncentration i blodet av Na som i sin tur kompenseras av kroppen genom att minska blodvolymen som sänker blodtrycket och ökar koncentrationen.

Så det bästa för kroppen är att äta tillräckligt med salt och dricka tillräckligt för att kissa minst 2 ggr per dag. Drick för mycket vatten och det enda som händer (om man äter tillräckligt med salt) är att man blir inkontinent.

Upp till toppen
Annons: