Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Livsmedel

Varning för fosfor i dagens SvD

2013-11-29 14:51 #0 av: Sindri

Ännu ett E-ämne på tapeten.
Det verkar dock som om LCHF:are löper mindre risk än andra att få i sig för mycket fosfor, om man inte äter överdrivet mycket bacon.

Anmäl
2013-11-29 14:55 #1 av: RobinEH

Snarare ännu en studie som skribenterna inte förstår.

Här är studien.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2013-11-29 17:43 #2 av: Sindri

En inloggningssida, tyvärr. Har du läst den Robin? Kan du då förklara för oss det inte Ennart förstår.

Anmäl
2013-11-29 17:48 #3 av: Zepp

Det är inget att vara rädd för.. förekommer bara i hel och halvfabrikat.. dvs inget som vettiga människor med vettiga matvanor äter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-11-29 18:06 #4 av: Sindri

Enligt SvD finns det i bacon och andra charkvaror?

Nej, LCHF:are behöver inte vara rädda, jag är inte orolig, och jag ser snarast upptäckten som positiv, frånsett förstås de som ovetande drabbats.
Jag menar att ju fler tillsatser det slås larm om, desto fler kommer att efterfråga ren mat. Jag skulle verkligen önska att livsmedelsindustrin skulle krympa till ett minimum.
Det borde väl vara till gagn framförallt för de som måste äta mat på institutioner (skolor, dagis, sjukhus etc)

Anmäl
2013-11-29 18:37 #5 av: Zepp

Det bacon jag köper har bara 3 ingredienser.. fläsk, nitritsalt och askorbinsyra.

Dessutom så är det torrsaltat och alspånsrökt! Dreglar

Anmäl
2013-11-29 19:36 #6 av: Zepp

Nuuu.. hör jag på TV att Tacokryddor vimlar av fosfor.. vad skall vi nu äta på fredagarna? Galen

Kanske blir en 6:1 diet nu för svenska folket?

Vad blir det för fredagsmys.. vatten! Förskräckt

Anmäl
2013-11-29 20:27 #7 av: Orakletidelfi

Man gör sina egna kryddor Zepp my dear!!!

Anmäl
2013-11-29 20:28 #8 av: Orakletidelfi

Åtminstone sin blandning av dem Blinkar

Anmäl
2013-11-29 21:01 #9 av: Zepp

Jomen.. är det inte fosforn som gör Fredagsmsyset?

Jamenar.. fredagar går väl ut på att man skall äta det sämsta som man kan köpa i en affär.. vad handlar annars myset om?

Annars så kan man ju äta god och vällagad mat från de bästa råvaror.. prexis som man gör alla andra dagar!

Jamenar.. hur kul är det på en skala?

Anmäl
2013-11-29 21:45 #10 av: Zepp

Angående senaste rubriker om Fosfor och tacokryddor!

http://heltnormalt.aftonbladet.se/wumo/2013/11/29

Nu är det fredagsmys

Anmäl
2013-11-29 23:20 #11 av: RobinEH

Underbart! Då har datorn äntligen fattat att den skall logga in mig automatiskt! 

Hursomhelst så har du åtminstone abstraktet här.

Och nej, jag har tyvärr inte läst hela studien. Dock vet jag att absorptionen av fosfor minskar när kroppens behov tillgodoses varvid mängden som följer med i feces ökar. Dessutom så kan kroppen utsundra överskott av fosfor via urinen. Så jag är inte så orolig för att det skall överdoseras, dock kan jag inte säga detsamma om fosfat.

Jag såg dock att berörd studie är en korrelationsstudie på knappt 10'000 amerikanska män och kvinnor. Möjligtvis kan studien leda till framtida forskning gällande fosfor och dödlighet, men jag tror att det finns mycket annat som kan ha haft påverkan på resultatet här.

Det finns förövrigt gott om "naturlig" mat som innehåller fosfor. Paranötter och parmesanost är ju riktiga värstingar.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2013-11-29 23:28 #12 av: Sindri

#11 av RobinEH
Tack, vad jag inte tyckte framgick var om personerna hade fått i sig fosfor genom naturliga råvaror som t ex parmesanost, eller genom livsmedel med tillsatser.

Jag tycker dock det låter logiskt som det stod i artikeln att livsmedel som innehåller naturligt fosfor inte tas upp lika mycket av kroppen.
Du skriver att ingen fosfor tas upp i skadliga mängder av kroppen, utan går rakt igeom. Men tänk om det bara gäller när maten inte är manipulerad?

Anmäl
2013-11-30 08:50 #13 av: asahars

Den största boven i fosfordramat var frysta färdigrätter. Äter man mycket sådant tar njurarna stryk.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.