Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3142 ggr
Laurel
11/28/13, 11:43 AM

Diabetes 1 och 2

Jag har en kompis som fått diagnosen diabetes men hon vet ännu inte om det är typ 1 eller 2. Hon frågade diabetessköterskan vilken av dem som hon skulle hoppas att det var och sköterskan svarade att det skulle vara bäst för henne om det var typ 1. Jag blir lite förvånad över det svaret. Är det någon som vet mer?

Annons:
Ary
11/28/13, 1:55 PM
#1

Näää skulle man få välja är ju typ 2 bättre med en viss insulinproduktion som kan förbättras med kost och motion. Hon måste ha råkat säga fel eller så måste ju sköterskan vara rätt felinformerad…

goliath
11/28/13, 6:12 PM
#2

Om hon hade haft type 1 så hade hon nog vetat om det med tanke på sjukdomsförloppet (plötsligt väldigt törstig, kissa mycket, konstig i toppen etc)?

Så om hon inte hade några speciella symptom så lutar det nog åt att hon har typ 2. Och detta är definitivt den typen hon ska hoppas på att hon har! Extremt mycket lättare att leva med än typ 1.

Så ni kan nog resonera er fram till vilken typ det är. Hur blev hon diagnosticerad? Tillfällighet eller uppsökte hon läkare pga symptom?

Karin20
11/28/13, 8:48 PM
#3

Ålder? Om det är en ung person, är det troligare med typ 1, bättre eller sämre är dumt att diskutera.

//Karin

Zepp
11/28/13, 8:51 PM
#4

Fast.. det finns tecken på att det inte är så enkelt!

"Det är fler 70-80-åringar som insjuknar i typ 1 diabetes än barn. En ny svensk studie visar att bara blodprov kan säkra en riktig diabetesdiagnos och behandling.

En stor svensk kartläggning av så gott som samtliga i Kronobergs län som insjuknat i diabetes under tre år slår hål på flera myter om vem som drabbas av vilken sorts diabetes."

http://diabetesportalen.se/arkiv-foer-nyheter/gammelmormor-faar-typ-1-diabetes-bara-blodprov-ger-raett-diagnos/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Laurel
12/8/13, 4:25 PM
#5

Tack för era svar! Hon är 57 år. Har känt sig lite hängig en tid. Jag tycker också att det var konstigt att sköterskan sa att typ 1 vore det bäst om det var. Jag har förstått att det tar någon vecka innan man får veta om det är typ 1 eller 2. Hon hade väldigt högt blodsocker när hon kom in första gången.

Upp till toppen
Annons: