Annons:
Etiketthälsa
Läst 1989 ggr
Sindri
2013-11-27 11:05

Transfetter förbjuds i USA

Kan det innebära början till slutet för margarinerna?
Kommer inte Sverige att våga nu då?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/det-nya-transfettlarmet_8536590.svd?sidan=9

Annons:
SpurtAnne
2013-11-27 13:01
#1

Det vore inte så dumt med ett förbud även i Sverige!

citro
2013-11-27 17:28
#2

Ja gärna ett förbud.

När man handlar en förpackning kakor med sej hem så har man ju också en innehållsförteckningen, vilken det nästan krävs en dator för att annalysera. Det gör ju att nästa gång kan man välja bort skräpet.

På kaffebröd som säljs i lös vikt sitter ingen innehållsförteckning. Den sitter på kanten av korgen som man plockar dessa wienerbröd ut.

Har ni läst vad dessa wienerbröd och kaffebröd innehåller? Inte?

Gör det!

Inkanyezi
2013-11-28 08:18
#3

Nja, i min lokala butik finns ingen sådan innehållsförteckning på kanten av korgen, men hur man än vänder det är nog kaffebrödet i stort sett eliminerat för den som väljer att äta LCHF. Det finns inte så mycket plats för bröd när man skär ner på kolhydraterna, och av råvarorna till kaffebröd är det inte bara sockret och margarinet som går bort, utan de flesta av oss har nog strukit vete ur partituret.

Ingredienser i vetebrödsdeg är oftast huvudsakligen vete, margarin och socker. Margarin används i stället för smör, för att bröden blir luftigare och krispigare. Franska croissanter brukar säljas av två sorter, där den ena är bakad med smör, och de är mer kopakta och flagar inte som de som görs på margarin, men många föredrar smör, för att det smakar bättre.

Men som redan nämnt, det är inte LCHF. Vilket som är mest skadligt av vete och socker är kanske diskutabelt, men det ingår inte i LCHF-kosthåll.

citro
2013-11-28 10:02
#4

Nu tänkte jag inte på vete och socker utan dom sju tillsatserna

som var inbakade i wienerbröden när jag läste sist.

Min man som är väldigt förtjust i dessa bakverk har

efter påpekande av alla dessa ämnen slutat stoppa i

sej 4 stycken i veckan.  Dom säljs ju så "4 st för kr 20:-"

tror jag det är.

RobinEH
2013-11-28 10:29
#5

Dagens margariner innehåller inte mycket transfetter, viss mängd finns väl fortfarande i de industriella fetterna. Huvudsakligen så är det idag omestring av fetterna som gäller. Så slutet för margariner, nej.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Upp till toppen
Annons: