Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Går man upp i vikt om man dricker dåligt?

2013-11-26 22:50 #0 av: Jessell

Jag har ätit lchf i ett år och nådde min målvikt i början av sommaren, bestämde mig då för tt bli liberalare och gick då fort upp hälften av det jag gått ner. Nu är jag strikt igen, men gåt inte ner. Läste någnstans att man borde dricka mycket vatten om man ska gå ner i vikt, jag dricker bara 1-2 glas vatten om dagen, kan det var det som gör att jag inte går ner i vikt? 

Anmäl
2013-11-26 22:55 #1 av: Sjöstjärna

Vad dricker du istället om du inte dricker vatten? Eller menar du att du totalt sett bara dricker 1-2 glas vätska per dag?

Anmäl
2013-11-26 22:57 #2 av: Jessell

Jag dricker totalt bara 1-2 glas vätska per dag. Idag har jag druckit ett glas.

Anmäl
2013-11-26 23:26 #3 av: Zepp

Har du något fel på törsten?

Annars så får man det mesta vattnet från maten.

Som det så ofta brukar nämnas så behöver vi få i oss cirka 2 liter vatten om dagen.. det är citerat från en rätt hyfsad vetenskaplig undersökning.. vad de glömmer att citera är att samma undersökning kom fram till att 90% av det får vi från maten vi äter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-11-26 23:30 #4 av: Rayyman

ja man behöver dricka mer vatten än vanligt när man äter lchf. äter du vanlig mat så kan kroppen binda vätska till kolhydraterna och ha det som reserv.

sedan bildas det även massa slaggprodukter i kroppen under nedbrytningsprocessen av kroppsfettet och proteiner vilket måste spolas bort och då behövs extra vatten. Beronde på vad du äter så kan det vara så att maten i sig innehåller mindre vatten.

Tarmsystemet kan även bli väldigt trögflytande om det går för torrt.

Anmäl
2013-11-26 23:41 #5 av: Jessell

Jaa jag känner inte törst, dricker bara till maten och då glömmer jag ofta att dricka så jag dricker upp hela glaset när jag ätit upp.

Men hur vet man får i sig tillräckligt med vatten som finns i maten då?

Vad händer om slagprodukterna inte spolas bort då?

Anmäl
2013-11-27 00:48 #6 av: Zepp

Tja äter man riktig mat från råvaror så får man oftast i sig upp emot 2 liter vatten den vägen!

Även du består mest av vatten.. cirka 60% har jag för mig?

Anmäl
2013-11-27 07:42 #7 av: Orakletidelfi

det kan ju bara inte vara möjligt att man ska få i  sig ens en och en halv liter från mat? Inte äter då jag de volymer att jag kommer ens i närheten!.

Anmäl
2013-11-27 07:58 #8 av: Orakletidelfi

Skrev nu in det jag åt i går  och vattenmängden hamnade på ca en halv liter! Sen drack jag kaffe (kanske 6-7 dl) och en massa vatten men utan detta hade det definitivt blivit för lite.' Även om jag ätit mer mat (tyckte jag hade ätit rätt mycket men uppenbarligen inte) hade jag knappast fått mer än bortåt en 6-7 dl iallafall.

Dessutom valde jag här färdig fiskgryta som kanske hade mer vätska än det jag åt. Jag försökte sila bort det mesta blöta för att få mest fisk. Och för att jag ju inte åt riset som kunde suga upp vätskan.

Energi kcal:1723,90Energi kJ:7209,00Proteiner:83,64Fiber:5,84Kolhydrater:14,16Vatten:548,24Alkohol:0,00 Fetter:Fett:148,69Kolesterol:1003,80E-mättade:44,06Mättade:84,03F-mättade:8,60 Vitaminer:A:1134,40B1:2,15B2:1,58B3:15,64B6:1,49B9:139,20B12:4,58C:80,10D:4,66E:8,94 Mineraler:Fosfor:1015,40Järn:7,32Kalcium:240,10Kalium:1789,80Magnesium:139,60Natrium:1480,70Selen:80,78Zink:7,76

120Gram Ägg kokt

100Gram Fiskgryta m purjolök morötter fänkål ärter

30Gram Morot

200Gram Fläskkotlett gris m 5 mm fettkant

80Gram Smör 80% fett

100Gram Fiskgryta m purjolök morötter fänkål ärter

50Gram Vispgrädde 40% fett

50Gram Vispgrädde 40% fett

20Gram Isbergssallat

30Gram Tomat

30Gram Paprika gul

Anmäl
2013-11-27 08:27 #9 av: Lena69

Sämmer det att dricker man en kopp kaffe, så ska man dricka lika mycket vatten? Har för mig att jag hört det någon gång..kaffet driver vatten, tror jag det var.

Anmäl
2013-11-27 09:18 #10 av: Orakletidelfi

(jag åt inte fiskgryta två gånger, men märkte att jag skrivit fel först, och iddes inte ändra utan la bara till lika mycket igen, när jag såg det.)

Anmäl
2013-11-27 10:12 #11 av: Sjöstjärna

Man har olika lätt för att känna törst men dessutom går det att vänja sig vid att inte känna törst även om kroppen behöver vätska, så du behöver börja dricka mer. Ett normalstort glas innehåller cirka 2,5 dl så sikta på att drick 4 glas per dag, och då räknas inte te och kaffe eftersom det är vätsekdrivande, tvärtom så bör du helst kompensera det med lika mycket vatten.

Börja gärna dagen med ett glas rumstempererat vatten, det hjälper till att få igång systemet och spola ut gifter och slagg produkter ur njurarna. För matsmältningens skull är det bättre att drick mellan måltiderna än till dem.

Det som händer om kroppen inte kan göra sig av med slagg produkterna är att de stannar i kroppen och kan ge upphov till en mängd olika problem, bland annat olika typer av värk, försämrat immunsförsvar och sämre fungerande lever och njurar.

Anmäl
2013-11-27 10:26 #12 av: Effie

På den tiden jag gick hos Viktväktarna, så var det väldigt noga att man drack tillräckligt mycket. Man skulle kryssa över åtta glas varje dag, på lappen man hade för att hålla koll på mat och annat - har jag för mig, för det var ett tag sedan. Förklaringen jag fick var något luddigt om att det behövdes för att transportera fettet. Men jag hörde om folk som försökte dricka mindre än rekommenderat (pga att det var jobbigt att kissa så ofta, särskilt om man var ute på en promenad Ler ), och det störde viktnedgången.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2013-11-27 11:30 #13 av: Tripod

Om det är sant att 90% kommer från maten man äter så borde det inte vara några problem alls. Men spontant känns det väldigt konstigt om jag ens skulle äta två liter mat om dagen. Mycket tvivlande.

Sedan har jag tänkt att jag nog borde ha med mig en flaska vatten på jobbet. Men det väcker otvivelaktigt en viss fruktan om hur det ska gå. Jag sitter och kör expressbuss mellan Halden och Oslo (och ibland Strömstad). Varje tur tar 2,5 timmar. Det finns toalett på bussen, men jag kan knappast stanna på motorvägen och säga: "Ursäkta ett ögonblick, jag ska bara..." 

I värsta fall är det så pass bråttom att komma iväg att det inte heller finns tid att gå på muggen när man vänder inne i Oslo.

Detta är komplikationer som jag slapp när jag jobbade på kontor.

Anmäl
2013-11-27 12:59 #14 av: SpurtAnne

Jag har inga problem med vikten men jag har heller aldrig druckit speciellt mycket vatten. 1-2 glas om dagen kanske.

Sen jag började med msm har jag börjat dricka mycket mer. Nu blir det först en halvliter på morgonen för att få ner msm'et och sen på kvällen dricker jag nog en halvliter till. Jag har blivit törstig för första gången i mitt liv. Tror att msm'et driver ut gifter och att det är därför jag dricker så mycket. Kissar nog lite mer också nu när jag tänker efter. Få se om det stabiliserar sig om ett tag. Har bara tagit msm i ett par veckor än.

Anmäl
2013-11-27 13:55 #15 av: Jessell

Tror inte jag får i mig så mycket vatten i maten, kan väl vara från en och annan grönsak då.

Ska försöka dricka mer vatten, tror ni jag kommer gå ner då?

Anmäl
2013-11-27 14:52 #16 av: SpurtAnne

Det tror inte jag har någon större betydelse tyvärr.

Anmäl
2013-11-27 15:50 #17 av: Lurtz

Det kan aldrig skada att prova, särskilt om man dricker såpass lite vatten som du säger att du gör. Det sägs ju ibland (dock oftast från t ex viktväktarhåll, och det kanske inte alltid är så pålitligt) att det kan vara lätt att förväxla törst och hunger, om det stämmer är det möjligt att man äter mindre om man dricker mer. Det är enkelt att testa, känner man sig lite småhungrig/sugen kan man prova att dricka ett eller ett par glas vatten istället, om hungern försvinner så kanske man faktiskt förväxlade törst med hunger.

Anmäl
2013-11-27 19:32 #18 av: Jessell

Men äter inte så mycket heller. Tycker jag inte själv iallafall.

Anmäl
2013-11-27 19:51 #19 av: Orakletidelfi

Enligt denna sida http://www.halsotek.se/vatten.html

står att maten står för 20% av vattenintaget... var har du fått dina siffror från Zepp?

Anmäl
2013-11-27 19:54 #20 av: Orakletidelfi

Visserligen snackar sidan sk*t ang. kolhydrater men tja....  jag vet inte jag.

Anmäl
2013-11-27 20:03 #21 av: Jessell

Någon som vet om det finns någon sida/app där man kan räkna ut hur mycket vatten man får i sig?

Anmäl
2013-11-28 00:49 #22 av: Zepp

Jag tog det ur minnet.. som inte alltid är tillförlitligt!

"So I've looked through the literature and I found a review article saying all of this and more. It was written by a group of respected physicians from American and French hospitals and it clearly supported the widely held belief that you should drink two to three litres of water a day."

"A footnote at the end of the article explained that what you thought was a scientific article in a scientific journal is in fact a supplement, sponsored by a major mineral water manufacturer. All of the authors received honoraria from this company, which also provided medical writing assistance. So this isn't research, it's marketing."

"Well the grain of truth is this - people in temperate climates who are not doing sustained physical exercise do need around six to eight cups per day but that can be contained in food, alcohol or caffeinated beverages."

http://www.bbc.co.uk/news/magazine-24464774

Anmäl
2013-11-28 07:28 #23 av: Orakletidelfi

Jo men där står inget om att du får så pass mycket genom maten vad jag kan se, bara att det man får genom maten räknas... och som synes i minmatbilden ovan blir det inte mer än en dryg halvliter om man äter som jag gjorde. Mindre för mig eftersom jag åt en "torrare" gryta... Klart om man äter massor med vattenrika grönsaker eller ... tja...

Anmäl
2013-11-28 08:03 #24 av: Lurtz

Om du inte äter mycket heller så kan det också vara problemet, kroppen går ständigt på sparlåga för att den tror att det råder svält.

Anmäl
2013-11-28 21:41 #25 av: goliath

Jag tycker många dricker hysteriskt mycket vatten. Det underbyggs ofta med floskler som "viktigt att rensa systemet" etc.. Speciellt kvinnor går konstant runt och suger på en vattenflaska och kissar stup i kvarten. Det verkar vara lika mycket en modegrej som en hälsogrej.

Det händer ofta att jag inte får i mig mer än 2 glas vatten om dagen. Men flera liter om dagen genom kosten. Om jag reser till ett varmare land eller tränar, så märker jag direkt att törsten ökar och därmed oxå mitt intag.

En undran. Den är allmänt vedertaget att när man känner sig törstig så är man redan dehydrerad. Jag har inte helt tro på detta. Varför skulle en så viktig regulering som vätskebalans/törstmekanisk vara så fördröjd?

Anmäl
2013-11-28 21:48 #26 av: Orakletidelfi

Äter du så sjukt mycket mat per dag? Om du ska få i dig flera liter vätska genom maten (3? 4?), och mat i snitt innehåller ca 20% vätska, så ska du alltså peta i dig minst 15 liter mat !?

Anmäl
2013-11-28 22:17 #27 av: Zepp

Maten innehåller betydligt mer än 20%!

20% betraktas som torkad mat!

Räkna med minst 50% från vanlig mat i snitt, själv innehåller du cirka 60%.

Anmäl
2013-11-28 22:19 #28 av: Orakletidelfi

Ok "bara" 6 liter mat då... Om "flera" liter betyder tre...

Anmäl
2013-11-28 22:27 #29 av: Zepp

Om du kissar flera liter om dagen!

Men.. den volymen brukar stämma rätt bra med hur mycket du dricker!

Vem säger 3 liter.. förutom de som säljer vatten på flaska?

Anmäl
2013-11-28 22:36 #30 av: Zepp

Some health authorities have suggested that people drink at least eight glasses, eight fl oz each (240 mL), of water per day (64 fl oz, or 1.89 litres),[2][4] and the British Dietetic Association recommends 1.8 litres.[1] This common misconception is not supported by scientific research. Various reviews of all the scientific literature on the topic performed in 2002 and 2008 could not find any solid scientific evidence that recommended drinking eight glasses of water per day.[5][6][7] In the US, the reference daily intake (RDI) for water is 3.7 litres per day (L/day) for human males older than 18, and 2.7 L/day for human females older than 18[8] including water contained in food, beverages, and drinking water. The amount of water varies with the individual, as it depends on the condition of the subject, the amount of physical exercise, and on the environmental temperature and humidity.[9] An individual's thirst provides a better guide for how much water they require rather than a specific, fixed quantity.

http://en.wikipedia.org/wiki/Drinking_water

Anmäl
2013-11-29 00:23 #31 av: goliath

Ok, om vi ska gå i petiga hörnet så betyder väl strängt taget "flera" mer än en.

Jag äter rikligt med både frukter och grönsaker. Och verkligen älskar sallad. En gurka är vad? 98% vatten? en apelsin kanske 90%? Kött är 60%

Mitt energiintag är runt 3700 kcal och består alltså inte av smör och köttfärs ;)

Det som zepp skriver i #30 var det jag hade en känsla av... Att det inte finns något egentligt stöd för detta tvångsmässiga drickandet ;).. Jag har alltid undrat... varför ska en lchf´are lyssna på sina hungerkänslor, men inte törstkänslor? Varför skulle det redan "vara för sent" när man känner törst? Gick man runt och drack i tid och otid under evolutionen för att förebygga dehydrering eller är det troligare att vi utvecklats till att klara perioder utan vatten eftersom tillgången på vatten säkert inte vart det den är idag?

Jag får inte detta tvångsdrickandet att rimma med evolutionen eller logiken helt.. Därimot rimmar det med potentiellt onödig förlust av mineraler och är jäkligt irriterande när man ska köra långt..

Anmäl
2013-11-29 08:37 #32 av: Orakletidelfi

Ok då äter du fyra liter(eller eg ska man väl räkna i kilo eftersom det är vikten man talar om när man säger att det är 50% vätska förmodar jag)  mat per dag... fine with me, men jag tycker även det låter skitmycket.
Zepp jag relaterade enbart till att Goliat påstod att han fick "flera liter vatten" i sig enbart från sin kost. Flera tolkar jag iallafall som mer än två.

Anmäl
2013-11-29 10:04 #33 av: goliath

Exakt hur många kilo mat jag äter vet jag inte. Men låt nu inte poängen komma i skymundan.

Min poäng är att jag ofta tycks få i mestparten av den vätska jag behöver via maten. Jag drickar sällan. Dricker när jag känner törst. Och kissar sällan.

Är som sagt väldigt undrande över varför man ska dricka mer än så och vad detta grundar sig på. Någon som har en förklaring?

Anmäl
2013-11-29 11:50 #34 av: Effie

Jag har ingen förklaring till rekommendationerna att dricka en speciell mängd. Men jag vill tillägga att man ska vara vaken på om man har störda törst-signaler. Själv kommer jag inte alltid på idén att dricka, även om jag inte druckit på hela dagen och tungan klistrar fast sig i gommen. Tar jag då ett glas vatten kan jag känna att jag vill ha fler.

Men jag är ett specialfall Oskyldig och inget man ska ge allmänna rekommenationer utifrån.

Anmäl
2013-11-29 12:03 #35 av: goliath

Men vem har störda törstsignaler? Vad heter detta syndrom eller sjukdom? Hur utbrett är det? Kanske de som fått tumörer eller trauman i hypotalamus kan drabbas men jag tror det är ytterst få som har störda törstsignaler.

Det att inte komma på tanken att dricka på en hel dag tolkas säkert av de flesta som störda törst signaler. Men det är väl för att de tror man ska dricka hela tiden. Misstänker att det är ganska många med egendiagnosticerad "störd törstregulering" bara för att deras törstmönster inte passar med mängd vatten de tror man ska hälla i sig..

Anmäl
2013-11-29 13:05 #36 av: Effie

#35 Inte alls omöjligt. Men det finns väl tester för att avgöra om man är uttorkad (typ nypa i skinnet, och se om det stannar i det läget, eller om det slätar ut sig genast. Om nu det testet stämmer). Och känner man sig inte törstig trots att munnen blivit torr.. Eller om man vill dricka tre stora glas när man väl börjar dricka, inte för att man hört att man ska dricka, utan för att det känns rätt.. Det är rimligen ett ganska stort spann mellan att inte dricka alls, och att dricka hela tiden. Men visst, lite sund skepsis är sällan fel.

Anmäl
2013-11-29 13:42 #37 av: goliath

Slätar ut sig genast är väl det normala. Om det "stannar" så tyder väl det på ödem och inte uttorkning?

Ja, man kan bli torr i munnen om man är dehydrerad, men man kan oxå bli munntorr av helt andra orsaker. Biverkning på mediciner är en av dem.

En lchf´are ska inte äta när denna inte är hungrig och ska äta tills denne är ohungrig. Kosten gör att aptitreguleringen fungerar optimalt och denna ska man lita på och inte överköra med intellektet och kaloriräkning.

Varför ska då en lchf´are överköra sin törstregulering med intellektet och deciliterräkning? Fungerar inte törstreguleringen på lchf kost?

Anmäl
2013-11-29 16:44 #38 av: Zepp

Jag tror rent ut sagt att man inte kan säga någon specefik siffra.. och maten vi äter innehåller minst 50% vatten.

och som regel så dricker man kaffe, te och annat.. till eller efter maten eller dessemellan.. kanske en öl till maten, eller vin!

Vin är ett himla blask.. mest vatten.. man borde reklamera detta!Snopen

Utan, det som spelar mest roll är i vilket klimat man lever och antagligen ens fysiska aktivitetsnivå.

Anmäl
2013-11-29 17:37 #39 av: Orakletidelfi

Det kallas turgortest (nypet i handen) och det ÄR för att konstatera vätskebrist...
http://aktivtraning.se/fraga-oss/fraga-om-halsa/hur-vet-man-om-man-har-vatskebrist

Anmäl
2013-11-29 18:38 #40 av: goliath

Fast Zepp,

Jag tänker oxå att man inte kan säga nån speciefin siffra. Det blir precis som att fråga: "hur många kalorier ska en man äta?" Detta beror ju på många saker, tex fysisk aktiviter, gener, kanske klimat etc etc etc.. MEN, vi behöver ju inte bekymra oss för allt detta eftersom om man äter rätt så säger kroppen ifrån när vi ska äta och inte.

Så tänker jag om vatten. Kroppen säger ifrån. I ett varmt klimat blir du törstigare och dricker mer.. Tränar du mer blir du törstig och dricker mer..

Eller?

Anmäl
2013-11-29 18:43 #41 av: Zepp

Förutom ålder då i så fall.. vad jag hört så avtar törst och hunger vid stigande ålder.. dvs man blir mindre känslig.

Eller om det beror på att man blir mer disträ?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.