Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Det här med kolhydrater - mår jätte dåligt!

2013-11-25 19:02 #0 av: smurfis

Jag märker direkt när jag ätit för mycket kolhydrater. Jag får magknip, diarré och mår allmänt kasst!

Detta är väl bra på sitt sätt kanske, men man blir ju minst sagt lite begränsad när man t ex ska åka på konferens eller affärsresa. Där man inte själv styr över maten på samma sätt som till vardags.

Vad gör man?

Jag kan inte direkt riskera att sitta på flyget med diarré och magkramper Lipar

Är det någon mer som är känslig? Jag har aldrig tidigare märkt detta problem när jag åt kolhydrater. 

Visst kan jag undvika kolhydrater väldigt långt men jag har inte riktigt lärt mig var min gräns går ännu. Om jag måste äta t ex mer än 50 g och sen blir magen kass. Jag kan ju undvika allt uppenbart som bröd, pasta, ris, potatis osv. Det svåra är hur jag ska hålla mig mätt. När jag inte vet vad som kommer erbjudas till t ex frukost. Jag kan inte heller ta med mig så mycket mat för jag har ingen förvaringsmöjlighet (t ex kylskåp). Vem vill ha ruttna ägg i väskan Skrattar

Anmäl
2013-11-25 19:11 #1 av: Sjöstjärna

Har du provat att säga till i förväg där du ska bo, eller där ni ska äta och berätta att du äter strikt LCHF eller paleo eller vilken diet din mathållning mest liknar? Har man matllergier är det ett måste att alltid annonsera i förväg och då brukar det mesta kunna lösa sig, även om man ibland får dubbelkolla både en och två gånger innan man äter det som serveras. 

Anmäl
2013-11-25 20:10 #2 av: Individuell

Jag har stött på samma bekymmer som dig redan tidigt under andra veckan jag börjat med det. Då var jag dock dum nog att bli bjuden på en bulle och äta den, men det var nog. Blev riktigt riktigt dålig i magen. Tänk så snabbt det går för kroppen att vänja sig vid något nytt.

Anmäl
2013-11-26 09:34 #3 av: fantastiskafyran

Jag märker även av väldigt ökad hunger och extrem trötthet dagarna efter "fusk"..som exempelvis när jag var på dop i lördags och åt fikabröd :S varit klippt slut sen dess och hade kunnat sova nästan hur mkt som helst (om jag hade fått ;))

Anmäl
2013-11-26 10:26 #4 av: peoy

Får liknande problem när jag fuskar (och nu ska jag låta bli på riktigt), men jag misstänker att det inte handlar om kolhydraterna i sig, utan att det är GLUTENets fel att allt blir som det blir vid fusk..

Jag får magproblem (smärtor, förstoppad eller tvärtom, "brännande" känsla, högljutt kurrande och saker som vrider på sig därinne), leder och muskler börjar värka, jag blir trött/slö/seg/okoncentrerad, får problem att sova (alltså trött men kan inte sova, ligger och vrider mig halva natten, kallsvettas, fryser, tycker det är för varmt) m.m.

Potatis är väl mindre bra pga stärkelsen (förutom kolhydraterna), men ris borde nästan gå att äta mindre mängder av vid nödfall..

Problemet är ju som sagt "vanliga" frukostar när man övernattar på hotell... Ägg brukar finnas på de flesta ställena, men om det sen finns så mycket annat ätbart än ägg och smör är ju en annan sak..

Blev förresten något besviken på frukosten på IKEA när jag var uppe i Haparanda sist.. "frukostbricka" = mackor, pålägg, juice, (sockrad) youghurt.. sen var det (ett orimligt högt) tillägg för äggröra, styckepris på kokta ägg och prinskorvar m.m (blev en dyr frukost på närmare 70kr)..
Tidigare (i somras, Sundsvall) hade dom (eller om det varierar på vilket IKEA man är på) frukostbuffé för 29kr, och då var det bara lasta obegränsat med ägg, bacon, kycklinglår, revbensspjäll m.m
Nu vet jag det till nästa gång, och då blir det att steka fläsk och ägg och ha med i en egen bytta :)

/PeO

Anmäl
2013-11-26 10:53 #5 av: Emma Kristina

Jag har alltid med mig en (ibland liten ibland större) burk med blandande nötter som jag kan tugga på när det behövs. Skall jag iväg på något ett par dagar, tar jag med mig en liten kylväska med olika saker jag kan och vill äta, så slipper jag må dåligt.

Är precis som du, smurfis, och andra ovan; mår mkt dåligt om jag får i mig något "fel" och kroppen reagerar direkt och det tar flera dagar att hämta sig. Inte värt konsekvenserna, men som sagt blir man bjuden på något kan det vara svårt att tacka nej - om man inte sagt till först.

Jag är skaldjursallergiker sedan länge så mina vänner vet ju redan att jag inte kan äta allt och många är mkt hjälpsamma och gör speciella saker till mig. 

Lycka till :))

Anmäl
2013-11-26 11:43 #6 av: Lilltilda

Tips från mig;
Ölkorv, Babybellostar, lchf-pizzabullar, torkat kött av olika slag, ostchips (Grooks), nötter (fast här får man passa sig ifall det finns allergiker i närheten. Även om det är rätt ovanligt så finns det de som reagerar ifall någon äter nötter i samma lokal), 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.