Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
dr Annika Dahlqvist

Finska folkets blodådror skall ej klara av fett ??

2013-11-25 10:55 #0 av: Diana61

Hejsan!

Hoppas få ett svar på detta som jag hörde förra veckan av en vän som fick detta svar av sin läkare.

Läkaren sade att Finska folket har dåliga blodådror och klarar ej av fett. Stämmer verkligen det? Så är man Finsk så skall man inte äta fett över huvudtaget ???

Hoppas på att få ett svar på denna fråga.

Anmäl
2013-11-25 11:02 #1 av: Inkanyezi

Det lär finnas en notering i en kyrkobok i Bohuslän att engelsmän dör av salt sill.

Det där med fettet och finländare kan du nog ta med en nypa salt.

Anmäl
2013-11-25 13:03 #2 av: starhawk

I så fall skulle alla finnar vara döda! fettet hör till dom essentiella nutrienterna vi kan helt enkelt inte klara oss utan fett

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2013-11-25 13:15 #3 av: konichiwa

Kan en utbildad läkare säga något så dumt? Hur f-n klarade hen sin läkarexamen?

Man blir lite mörkrädd.

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2013-11-25 13:26 #4 av: Magi-cat

Undrar om det inte kan vara något missförstånd från en finsk studie om fett på 1970-talet? (min markering i citat)

"Projektet förändrade innehållet i den finländska kosten. Bort med smör, grädde och animaliskt fett, ersätta dem med margarin, vegetabiliska oljor, grönsaker och spannmålsprodukter. Slutsatsen av studien projektet i Norra Karelen ansågs tillräckligt robusta för att bevisa att fettrik mat orsakar kranskärlssjukdom, och död."

"Pekka Puska: "Ja, den har en betydande, negativ inverkan och den bygger just på malignt kolesterol, som har en mycket central roll i vaskulär hinder.""

"Enligt studien hade folket i Iniö antagit bästa näringsrekommendationerna av Dr Puska nationella myndighet. De åt bara hälften så mycket smör att folk i andra regioner och dubbelt mängden margarin än människor i kontrollområden. Dessutom drack Iniö folk mycket mer skummad mjölk än de andra, som föredrog helmjölk.

Enligt fett teorin borde sina kolesterolvärden har varit betydligt lägre än för kontrollerna. Men resultatet av mätningen var den motsatta. Iniö mäns kolesterol värde var i genomsnitt 7,3 mmol, jämfört med 6,2 mmol annanstans i Finland. Hos kvinnor var skillnaden ännu större."

http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/4807/Utskrift-av-det-finska-programmet-om-fett.aspx

Och myten lever kvar. Så gör även forskaren Pekka Puska:

http://www.kostdoktorn.se/lchf-panik-i-finland

”Hej, sa Sniff. Jag har hittat en alldeles egen väg. Den ser farlig ut.” ”Hur farlig”, frågade mumintrollet. ”Jag skulle närmast säga enormt farlig”, sa Sniff. ”Då måste vi ha smörgåsar med oss”, sa mumintrollet. ”Och saft.”

Anmäl
2013-11-25 17:27 #5 av: Diana61

Tack skall ni ha för dessa svar. Jag måste erkänna att jag skrattade min vän rakt i ansiktet när jag hörde detta och frågade hur i hela friden kan en läkare säga detta och jag sade att jag ej trodde en sekund på det, men det gör min vän som tar det på djupaste allvaret..... tyvärr.

Anmäl
2013-11-25 17:38 #6 av: Magi-cat

Om din vän träffar den läkaren igen kan hon fråga var han/hon fått den uppgiften ifrån.

”Hej, sa Sniff. Jag har hittat en alldeles egen väg. Den ser farlig ut.” ”Hur farlig”, frågade mumintrollet. ”Jag skulle närmast säga enormt farlig”, sa Sniff. ”Då måste vi ha smörgåsar med oss”, sa mumintrollet. ”Och saft.”

Anmäl
2013-11-25 18:46 #7 av: Zepp

Fråga gärna om den biokemiska förklaringsmodellen.. själv har jag svårt att se hur det skall gå till!

Speciellt med tanke på att de flesta studier visar att submarkörer för cardiovaskulär hälsa förbättras på en lågkolhydratkost för det övervägande flertalet.

"En viktig länk i beviskedjan är det påstådda sambandet mellan högt fettintag och högt serumkolesterol. Sambandet stöds av ett antal korta interventionsstudier, där man med sänkning av framför allt mättat fett i kosten kunnat visa en liten till måttlig sänkning av serumkolesterol [14]. I stora epidemiologiska studier har man dock inte kunnat påvisa ett sådant samband. Figur 2 visar just sambandet mellan intag av mättat fett (energijusterat) och serumkolesterol i Malmö Kost Cancer-studien [opubl data]. I denna stora studie, där fettintaget skattats med en metod med god validitet jämfört med andra enklare kostmetoder [15], finns inte ens antydan till samband. Fetthypotesens tillskyndare har förklarat att detta tillkortakommande beror på att både fettintag och serumkolesterol mäts med oprecisa metoder, vilket leder till en underskattning av det sanna sambandet (en »utspädningsbias«). Underrapportering av fettintaget är en felkälla i studier av detta slag. Variationen i fettintag i Malmöstudien är dock avsevärd. En alternativ förklaring kan i stället vara att fettintaget inte är en stark, långsiktig determinant av serumkolesterol, beroende på levermetabolismens stora förmåga att ta hand om variationer i fetttillförseln.

Harvardgruppen presenterade i början av 2000-talet två mycket stora, prospektiva observationsstudier: en på män, The Health Professionals´ Follow-up Study [2], och en på kvinnor, The Nurses´ Health Study [3]. I båda relaterade man fettintag till risken att utveckla framtida hjärt–kärlsjukdom. Studiernas resultat var samstämmiga. Efter statistisk justering för andra riskfaktorer för hjärt–kärlsjukdom konkluderade man följande

Inget samband fanns mellan totalt fettintag och risk.

Inget signifikant samband fanns mellan mättat fettintag och risk.

Negativt samband fanns mellan intag av fleromättat fett och risk.

Positivt samband fanns mellan transfettsintag och risk."

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=8291

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.