Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 7808 ggr
Emmyjane
11/24/13, 11:53 PM

Frukt?

Jag älskar frukt. Hur fars man ut det, komplement? Vilka är mer okej. Kan man ha en dag då man syndar med favoriten? Vad är er favoriter i advent och jul?

Annons:
Zepp
11/25/13, 1:26 AM
#1

Beror ju på hur känslig du är!

Frukt är ju inget dåligt per se.. utan vad det handlar om är att en för hög fruktkonsumtion adderar en hel del kolhydrater.. och du skulle ha kunnat ätit mer grönsaker i stället och fått mer näring.

Eller om man säger som så.. om du tar en frukt till efterrätt.. så är det väl mest något bra.. om du äter frukt i stället för mat så är det inte lika bra!

Och anledningen till det är att de flesta frukter mest bidrar med socker.

Men ta gärna en Avocado om du skulle bli sugen mellan måltiderna.. det är ett av undantagen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hungerflickan
11/25/13, 1:34 AM
#2

Clementiner är ju små och ger inte så mycket kolhydrater. Sen grapefrukt innehåller bara 6,5%kolhydrater. Jag brukar ta en halv grape till efterrätt ibland, och strö på lite sötströ. Mycket gott! :) Kan även unna mig ett litet äpple då och då. Det ger ingen större skada på blodsockret så länge man inte tar det på fastande mage (är typ1-diabeiker men samma sak borde gälla även för friska personer). 

/L

miinilla
11/25/13, 10:28 AM
#3

Jag har gått hos en dietist, och hon sa att för att hålla blodsockret i schack, så ska man inte äta frukt enbart, ta en knäckemacka till, ex Wasa sport, då får du massa fibrer och blodsockret åker inte berg o dalbana

Zepp
11/25/13, 10:46 AM
#4

#3

Den dietisten skulle jag alldrig gå till mer! 😮

Om hon hade sagt att man skall ta en sked smör till frukten så..!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
11/25/13, 10:53 AM
#5

Lustigt med dietisten och hennes tankar om blodsockret, som om kroppen kunde se någon större skillnad på knäckemacka och annat socker. Visst finns en skillnad, men så stor är den inte att man slipper bergodalbana med blodsockret. Möjligen kan det vara bra med lite långsammare kolhydratupptag, det finns många studier som tyder på det, men knäckebrödet ger inte mycket mindre kolhydrater än annat bröd.

En halv grapefrukt ger troligen lägre topp på blodsockerkurvan än en halv grapefrukt och en knäckemacka. Men kolla gärna under de första timmarna med tjugo minuters mellanrum för att se hur det blir.

Och ju bättre man tuggar mackan, desto fortare kommer sockret.

Hungerflickan
11/25/13, 10:54 AM
#6

Något sådant sa min dietist också när jag fick diabetes i tonåren. Men sanningen är ju den att trots fibrerna så innehåller ju bröd kolhydrater som höjer blodsockret. Bättre med riktig mat och sen en liten kolhydratdos som efterrätt!

Annons:
Emmyjane
11/25/13, 12:23 PM
#7

Jag har tagit två klementiner till Melissa och ska göra en somethimes till lunch på grapefrukt, apelsin, avokado och broccoli, bollnäsfil och kanske lite citronmajonäs bara fö att jag gillar det. Lät de helt åt skogen?

Orakletidelfi
11/25/13, 12:58 PM
#8

Melissa? Somethimes?`

Mellis och smoothie kanske du menar. Ja det låter rätt åt skogen i mina öron. Om det ska vara LCHF iallafall…

Orakletidelfi
11/25/13, 1:09 PM
#9

Höftade lite så du ser på ett ungefär hur det ser ut. Citronmajonnäs ihop med det andra? brrrr Det kan vara fel liksom melissan och somethimes så jag lämnar det därhän, men det höjer ju fetthalten lite så det skadar inte om det skulle vara rätt!

nergi kcal:240,70Energi kJ:1005,20Proteiner:7,38Fiber:6,62Kolhydrater:24,57Vatten:327,95Alkohol:0,00 Fetter:Fett:11,06Kolesterol:10,20E-mättade:6,45Mättade:2,90F-mättade:0,80 Vitaminer:A:25,00B1:0,23B2:0,20B3:1,81B6:0,38B9:165,50B12:0,30C:116,30D:0,00E:1,56 Mineraler:Fosfor:174,80Järn:1,16Kalcium:192,70Kalium:906,60Magnesium:63,90Natrium:49,80Selen:2,91Zink:0,98

 50Gram Apelsin

50Gram Grapefrukt

50Gram Avokado

50Gram Broccoli

80Gram Småcitrus clementiner mandariner satsumas

100Gram Filmjölk 3% fett

Emmyjane
11/25/13, 2:22 PM
#10

Smoothin innehåller bara 1 apelsin, 1 grape, 2 dl fil och två avokadon. skippade majonäsen, och broccolin den behövdes inte. Syrligt å gott. Kanske inte så mättande som jag hoppats. Jag menade mellis min rättstavare tyckte det skulle stå mellisa.

Orakletidelfi
11/25/13, 2:29 PM
#11

Ja då blir det ännu mer kolhydrater för 1 apelsin väger väl mer än 100 gr och en grape nära 150 skulle jag gissa, jag tog bara 50 av allt ( i smoothien) som du ser! Broccolin är väl det nyttigaste av allt, mest C-vitamin än allt det andra, så det var ju synd att du tog bort den!

Orakletidelfi
11/25/13, 2:43 PM
#12

Själv får jag ett grymt sug av frukt, räcker med en clementin så känner jag mig jättehungrig nästan direkt.

Zepp
11/25/13, 4:29 PM
#13

Smothies är för folk som gör allt för att slippa äta riktig mat!

Ät riktig lagad mat och ta en frukt som efterätt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Lilltilda
11/25/13, 4:41 PM
#14

#10
Det finns ju rätt bra lchf-varianter på smoothies med bär istället för frukt. Blir en del kolhydrater även det så allt beror på hur strikt man vill vara. Läs på förpackningar och räkna själv. 

Blanda lika delar (t.ex. 1 dl av vardera):

* Fet yoghurt (rysk eller turkisk) 
* Hallon, helst frusna
* grädde (eller fetaste kokosmjölken)
* Ev kolsyrat vatten som ger lite "bubblor" och gör smoothien lite tunnare om du vill dricka med sugrör

Mixa allt i mixer. Blir betydligt mer mättande än din variant och betydligt färre kolhydrater. 
Frukt är godis att äta med måtta av och inget att basera en måltid på.

~God loves you, and I´m trying! ~

hemul
11/25/13, 6:20 PM
#15

#13 Påminner om fettkaffe då. 😛

Zepp
11/25/13, 6:38 PM
#16

#15

Jupp, vad gör man inte för att gå ner i vikt?

Själv har jag mitt kokosfett i maten!😛

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

smurfis
11/25/13, 6:57 PM
#17

Fettkaffe är faktiskt en utmärkt frukost som går snabbt och enkelt att göra och man håller sig mätt en hel evighet 😃

För mig är inte frukt något jätte bra mellanmål eftersom det inte är speciellt mättande. Jag tar hellre en näve nötter isåfall eller en sked jordnötssmör. Ett kokt ägg funkar också.

Däremot är det ju svårare om man verkligen gillar frukt och vill åt smaken. Jag kan ta nån mandarin el clementin nån gång men det är egentligen inget jag behöver. Innehåller ju mest bara vatten egentligen men visst får man i sig nån liten C-vitamin också.

hemul
11/25/13, 7:43 PM
#18

Just det. Som en smoothie. 😉

Seriöst nu. Om man vill fortsätta njuta av frukt men ändå hålla kolhydraterna rätt lågt så får man nog lära sig att smaksätta med frukt istället för att basera rätten på frukt.

Vet inte vad du vill ligga på för kolhydratnivå, Emmyjane. Det har ju rätt stor betydelse för om en frukt blir någonting att sky eller något som kan ingå i kosten då och då.

Upp till toppen
Annons: