Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 3571 ggr
maxiq
2013-11-24 22:58

Kittlar dödsskönt i kistan!

SVT

"FN:s livsmedelsorgan har i flera rapporter, senast nu i maj, konstaterat att vi i västvärlden måste börja äta mer insekter om maten i framtiden ska räcka till världens växande befolkning"

Skulle du kunna knapra i dig en barkborre eller suga på en vandrande pinne?


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
RobinEH
2013-11-24 23:11
#1

Är de döda, näringsrika och forskningen visar att vi inte tar skada av dem så ser jag inga problem. Dock avstår jag från slemmiga typer så som mördarsniglar.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

citro
2013-11-24 23:12
#2

Nä men myror kanske man skulle prova, dom gör alldeles för många stackar på tomten, jag brukar evakuera dom med skottkärran till skogen.

Inkanyezi
2013-11-24 23:13
#3

Varför just insekter? Vi har väl inte så många som är särskilt matnyttiga i vårt land. De förekommer inte i någon större mängd på vintern, och på sommaren är de ändå rätt besvärliga att samla in. Inte ens de otaliga myggen ger någon större volym där de är som mest talrika. Dem kan man ju annars lätt fånga med någon slags sugmoj med filter som fångar upp dem.

Däremot finns ju en hel del annat matnyttigt, åtminstone på sommaren. Folk klagar över "mördarsniglar", men jag kan tänka mig att en skicklig kock skulle kunna göra underverk med dem.

Det finns platser där man käkar en hel del insekter och larver, och vad jag har förstått ska en del av dem vara ganska läckra. Men jag föredrar väl att vara lite "högre" i näringskedjan. Hönsen får gärna picka en del maskar och insekter, så länge jag får äta äggen.

citro
2013-11-24 23:19
#4

Ja dom bruna sniglarna skulle man kunna äta sig mätt på många gånger under sommaren, sen har vi ju all fisk som kastas tillbaks i sjön för att den inte är abborre gädda eller gös.

maxiq
2013-11-26 13:56
#5

Det har redan införts i vissa skolor…

Hela Hälsingland


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Orakletidelfi
2013-11-26 15:27
#6

En kock HAR redan försökt med mördarsniglar, det var mycket meckigt och arbetskrävande och bedömdes inte vara kommersiellt gångbart om jag minns rätt. Var inte så goda att det uppvägde allt jobb helt enkelt.

Annons:
Orakletidelfi
2013-11-26 15:30
#7

Eller det gav så pass lite att det inte uppvägde jobbet var det visst: http://www.sydsvenskan.se/lund/krogare-hamnas-pa-mordarsniglarna/

Rasken90
2013-11-26 18:07
#8

På musikfestivaler brukar det oftast finnas de som säljer torkade larver och torkade gräshoppor. Funkar alldeles ypperligt att käka som snacks iallafall, men man blir ju inte mätt alls :-p

Lurtz
2013-11-27 04:22
#9

Torkade larver provade jag på Sweden rock härom året, smakade inget i princip, dessutom kostade det en tjuga för några gram så det är inte direkt prisvärt, men en kul grej att testa var det.

crikarlshamn
2013-11-27 09:28
#10

De flesta av oss har redan ätit denna lus, i torkad och krossad form, utan att vara medvetna om det:

KoschenillsköldlusDactylopius coccus

Dactylopius coccus

Female (left) and male(right)  cochineals   

Den ger ett rött färgämne som flitigt används i mat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cochineal

http://sv.wikipedia.org/wiki/Koschenillsk%C3%B6ldlus

E-numret för koschenillsköldlössens röda färg är E120.

Inkanyezi
2013-11-27 09:29
#11

Jo, och den har nog många slickat i sig lite mer koncentrerat också, eftersom den används i läppstift.

citro
2013-11-27 11:03
#12

Brukar ibland se Ekoxar dom skulle vara lagom stora

för en mumsbit, men är ju fridlysta. Det är bara vildsvinen

som kan knapra på deras larver.

Fridlyst är ju också huggorm och hasselsnoken fast orm

rätt tillagad ska ju vara gott. En god vän säger att det

smakar kyckling men det beror kanske på kryddningen.

Inkanyezi
2013-11-27 12:21
#13

Jag skulle gissa att det smakar orm, men vi har ju lite olika idéer om vad vi gillar att käka. Hägern skulle nog inte tacka nej till en läcker snok, men jag föredrar att den plockar råttor i stället. Och för vår del är alla kräldjur och groddjur fridlysta.

Det stora problemet med att använda insekter i större utsträckning är nog att få tag på tillräckligt många, eller larver. Annars är de nog jaktbart vilt i de flesta fall.

Vinbergssnäcka är en art som inte är någon större risk att vi utrotar, och den lär vara inplanterad här. Ute på min ö finns de i massor, men min fru skulle inte kunna tänka sig att äta sånt. Jag däremot äter dem gärna.

Och jag tror nog att de bruna skulle kunna bli aptitligare än en del andra saker som jag har tvingat i mig under årens lopp.

Annons:
kaisakavat
2013-11-27 15:58
#14

Jobbigt pilla i sig en halv miljard myror istället för en kotlett. Men kanske lovar jag att testa.. 🤫

gun92884
2013-11-27 16:33
#15

Alla svenskar som åker till Thailand har väl sett att insekter är jättevanliga som snack … jag har inte varit där själv bara sett program om gatuköken/försäljarna och var de har sina leveranter … verkar finnas MASSOR utav vissa sorters insekter. Antingen friteras de eller också ångas de … och så säljs de i strutar. I Sydamerika äts mycket friterade kackellackor … Bon Appetit! :0)

Inkanyezi
2013-11-27 20:35
#16

Jag tycker att kackerlackor smakar vidrigt.

kaisakavat
2013-11-27 23:04
#17

Väntar spänt på att veganrörelsen ska reagera på detta. Synd om alla dessa miljarders miljarder av individer som föds upp bara för att bli mat åt oss. Ju.

Upp till toppen
Annons: