Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3127 ggr
danc
11/22/13, 8:04 AM

Hur mycket ska man äta?

Det är gram hit och dit. Jag kan omöjligt håla på och mäta, väga och stega upp allting jag äter. Kände direkt att LCHF passar mig, Det var bara äta Fett, kött, fisk och  grönsaker ovan jord. Inte tänka bara äta.  Är nu på min tredje vecka. Har gått upp två kilo men vissa skjortor som tidigare var på gränsen sitter nu bra. Jag försöker träna tre gånger i veckan. Äter tre gånger om dagen. Först läste jag om mjölkprodukter det var inte bra, så då började jag dra ner på det. Nu är det protein inte för mycket av det.  Jag är inte den matematiska typen.  Jag håller mig till 5% regeln. Det är mycket tips och råd på den här sidan Jag vill ha ett svar på mycket man ska äta för att gå ner. Jag har kraftig övervikt. Jag vill ha tydliga och handfasta svar ej i gram, som för mig är helt obegripligt. Prövade en app i telefonen där man skulle sitta och pilla med den och skriva in vad man äter. Jag får allergi av sånt.

Dan C

Annons:
Mooniq
11/22/13, 8:14 AM
#1

Du ska äta så du blir mätt. 3 gånger/ dag. Helst inget extra såsom fika eller sympatiätande för att andra äter, tex framför tvn.. 🙂

Om du tränar så kanske du äter lite mer än andra, beror på vad eller hur du tränar såklart. Tränar du hårt är det ok med större protein-intag.

När det gäller mejerier så går vissa personer upp i vikt av det, inte alla, men några. Däribland jag. Så jag tillhör en grupp som inriktar min matlagning åt det asiatiska hållet. Jättegott med fisk/kött/fågel och grönsaker, kryddor och kokosmjölk/kokosgrädde.. 

Så fram med tallriken - halva tallriken kött/fisk/fågel/skaldjur/ägg. 

något mindre än andra halvan grönsaker, sen en dutt med tex kryddsmör, steksky, bea-sås, hollandaisesås- ungefär så mellan tummen o pekfingret.. Det finns dem som äter lite, lite grönsaker och nästan bara köra fisk/fågel/kött/ägg/skaldjur och det finns dem som kör 50/50 med ovanjordgrönsaker.. 

Men om skjortan sitter bättre så går det ju på rätt håll. Tänk på att muskler väger mer än fett och i en övergångsperiod så kan du gå upp i vikt för att sen gå neråt…

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Orakletidelfi
11/22/13, 8:24 AM
#2

Det är bara om det blir problem man ev. behöver börja trixa! Du har precis börjat, då är det bara att köra. Utvärdera efter några månader!

Zepp
11/22/13, 7:27 PM
#3

Du kan få hur många tips och trix som du orkar med att läsa!

Grejen är att LCHF i första hand går ut på att äta riktig mat, med mindre kolhydrater och mer fett i lagom portioner!

Kan man bara lita på sin kropp så sköter den resten.. men den har ett krav.. och det är att du äter sådan mat som den är byggd och anpassad för genom evolutionen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: