Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Hälsa

P-piller= Candida?!

2013-11-21 23:08 #0 av: MonaLia

Hej! 

Jag har senaste dagarna läst massa på internet om candida, och gjort det så kallade spott-testet, som blev som trådar ner i vattnet...

Min mage svullnar upp varje dag efter att jag ätit, och jag har sen några månader tillbaka märkt att jag haft lite ont i halsen varje dag och dålig andedräkt och vit beläggning på tungan. Speciellt dåliga andedräkten och ont/svullen/gasig i magen stör mej väldigt mycket och jag undrar då...

Kan detta bero på att jag tar p-piller, jag har utan någon sammankoppling med detta planerat att sluta med p-piller så snart jag skaffat pessar(som inte har några hormoner i sej)

Nu undrar jag vad jag ska göra, för jag är nog den största godis/bröd/pizzaostälskaren i världen och har alltid varit...

Om man nu vill bli av med symptomen måste man hålla på med någon strikt diet hela livet eller räcker det i ett par månader tills det försvinner och jag slutat med p-piller eller kommer det fortsätta efter jag slutat med pillerna?

Beror det på p-pillerna och kommer det bli bättre när jag slutat med dom och försöker äta mindre socker?

HJÄLP!

Anmäl
2013-11-21 23:15 #1 av: Sindri

Det finns MÅNGA trådar om candida här på forumet

https://www.google.se/search?hl=sv&q=candida%20site:kolhydrater.ifokus.se

Att det skulle bero på p-piller kan jag inte minnas att jag hört.
Läs på i trådarna, men vill du bli kvitt den måste du ändra livsstil. Den kommer med största säkerhet komma tillbka om du går tillbaka till den kost du har nu. Sorry!

Anmäl
2013-11-21 23:53 #2 av: Timmorn

Jag käkar cilest28. Idag läste jag på fass hemsida på biverkningar vilket jag inte har gjort på 5 år typ att en vanlig biverkning är svullnadkänsla av buken.... Förklarar de gånger jag har legat i duschen och grinat för att min mage har varit dubbla storleken och jag vill spy. 

Självklart kan det också bero på mat, du kan mycket väl vara glutenintolerant eller ha candida som skapar dessa problem för mig. Men jag tror jag kan ha hittat min förklaring eftersom att jag inte har det hela tiden. 

Anmäl
2013-11-23 21:39 #3 av: dufva

Candida är väldigt svårt att bli av med och socker är den värsta boven så nej jag ser ingen möjlighet att du varaktigt blir av med den om du tänker fortsätta käka godis bullar och pizza...

Om du däremot "klipper" alla stora sockerkällor blir du fort bättre tom symptomfri men när du käkar socker igen blommar den ofelbart upp igen


Varför kan då vissa käka godis och ändå vara friska?

Troligen har det med tarmfloran och immunförsvaret att göra

Inte sällan har den drabbade flera antibiotikakurer bakom sig eller belastas av gifter i kroppen (tex amalgam)


Sjukvården kan iof bidra med starka mediciner som nästan knäcker ut levern på köpet men det är ändå osäkert om man varaktigt blir av med den

Att reparera tarmfloran är sjukvården inte så bra på ännu

För det krävs nog strikthet i kosten under mycket lång tid gott om pro/prebiotika eller kanske tom transplantation av tarmfloran


Det här låter ju (märker jag själv) ganska hemskt....

men så farligt är det egentligen inte

Håller man som sagt sockret borta så är man mycket snart symptomfri och det är ju ändå det viktigaste. Ler

Anmäl
2013-11-24 14:14 #4 av: MonaLia

Tack för svaren!

Jag håller på att dra ned på sockret och ljust bröd mm nu, och hoppas på att det blir bättre!

Anmäl
2013-11-24 15:24 #5 av: Sindri

Tror tyvärr inte att det går så bra. Candidan har redan växt sig för stor. Det är Hardcore som gäller.  Storgråter

Anmäl
2013-11-25 12:32 #6 av: nyttiga_jag

P-piller och östrogen kan vara en bidragande orsak till candida eftersom det göder svamp.

Tipsar om en ny bra bok som beskriver hur du med kostens hjälp kan bli fri från dina problem med candida.


https://www.facebook.com/pages/Bli-fri-fr%C3%A5n-svampinfektion/499088853518700?fref=ts

Anmäl