Annons:
Etiketthälsa
Läst 19402 ggr
Lilltilda
2013-11-21 11:41

LCHF gett Raynauds fenomen??

Jag har snart ätit lchf i 2 års tid och tack vare kostomläggningen tappat all övervikt och dessutom lyckats behålla den nya vikten trots att jag äter liberalare sedan viktmålet nåddes. Allt vore frid och fröjd om det inte vore så att jag som alltid haft varma händer och fötter nu har fått problem med att jag fryser extremt om fingrar och tår. Jag har numer alltid kalla händer, även inomhus, och om jag tar i något kallt (plockar ut nåt ur frysen) eller går ut utan handskar om det är kallare än +4 grader så vitnar fingrarna från mitten och ut till fingertoppen och domnar bort för att sedan göra väldigt ont! Även tårna kan vitna och domna bort om jag går barfota på ett kallt golv eller om jag inte har väldigt varma skor på mig utomhus. Börjar jag väl frysa om händer eller fötter så spelar det ingen roll om jag då sätter på mig varma handskar eller skor för kroppen har inte förmågan att värma upp plaggen inifrån.
Jag har pratat med sjukvårdsrådgivningen som säger att det antagligen är Raynauds fenomen jag drabbats av och att jag ska försöka undvika kyla så gott det går (inte så lätt när man bor i Norra Norrland och älskar vinterns friluftsliv)
(Länkar om fenomenet: 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vita_fingrar
http://www.weatherpal.se/artiklar/Far_du_vita_fingrar_av_kylan-6891)
Ju mer jag läser om Raynauds desto troligare känns diagnosen, MEN jag funderar på varför den drabbat mig just nu? Vanligast är att den bryter ut i puberteten, men jag är 37 år! 
Så vitt jag vet är jag ensam i släkten om att ha problem med kalla händer/fötter och jag har som sagt alltid haft varma händer och fötter förr. Problemet uppstod på allvar när jag ätit lchf i ca 1,5 år och gått från fet till normalviktig. Är det kostens fel? Eller viktnedgångens? Eller slumpen? 

Jag motionerar och är aktiv. Jag varken röker eller snusar och koffeinhaltiga drycker dricker jag måttligt av. Även om jag ibland upplever perioder av stress så är det inget konstant tillstånd och verkar inte göra varken till eller från då det kommer till mitt problem. 
Jag utsätts heller inte för långvariga kraftiga vibrationer. Det närmaste jag kommer är vinterperiodens snöskoterkörning, men det är bara en kort tid på året och orsakar knappast såna skador. 

OM det är Raynauds fenomen jag fått så finns inget botemedel, men jag funderar på om jag förvärrat och triggat igång tillståndet genom lchf och om jag i så fall kan mildra det genom att förändra kosten. 

Vad har ni här på Kif för teorier?

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
kalindas
2013-11-21 11:49
#1

Tror inte LCHF är boven. Du har helt enkelt bara fått det. Fick mitt när jag var omkring 35 år. Hade då jobbat ca fem år som djurskötare.
Ett arbete där man ofta använder sina händer. Dock inget som vibrerar.
Vet inte om det var det tunga arbetet som orsakade det eller om det är att jag har haft det liggande latent.
Efter jag började få problemen med händerna, har även andra reumatiska och autoimmuna problem dykt upp. För mig känns det mer som att de vita fingrarna är en början på framtida problem om man inte tar hand om sig själv.😮

Ang. kyla, så blir det ju lite svårt när du bor norröver. Men se till att undvika ha på dej ringar eller annat som kan stoppa blodflödet i händerna.
En del blir bättre av Nitroglycerinsalva. På mig fungerade den inte.
Nu på vintern är jag noga med varma sockar och på händerna kör jag jaktvantar/torgvantar så att jag värmer händerna bättre än vanliga fingervantar. 

Men som sagt, tror inte LCHF är boven i dramat. 🙂

/Elisa

Lilltilda
2013-11-21 12:00
#2

#1 Tack, Då var du ju inte mycket yngre än mig då fenomenet drabbade dig, så det verkar ju troligt att det mest är slumpen då. 
Jag försöker just nu lära mig att leva med problemet och hitta metoder för att klara av att även i fortsättningen kunna vara den aktiva vintermänniska jag är. Det finns rätt många olika varianter av värmesulor, värmehandskar osv. Vissa med batteridrift, andra med andra lösningar och jag lär ju lägga ut en smärre förmögenhet för att inte uppleva att jag måste begränsa mitt liv. 

Paradiset är heldagar på snöskoter i fjällmiljö men dessa underbara dagar blir betydligt mindre underbara med vita domnade och smärtande fingrar

~God loves you, and I´m trying! ~

tlover
2013-11-21 12:03
#3

Hej, jag kan ju börja med att jag äter inte enligt LCHF snarare tvärt om men jag har Reynauds med värk och bor i södra Lappland så jag kanske kan hjälpa lite.

För mig blir det inte så mkt vinteraktiviteter längre, möjligen att jag sköter om elden när man far ut 😉men jag har ju värk som följt med Reynauds (vilket jag innerligt hoppas du inte får). Jag fick det inte heller i sen pubertet även om jag är yngre än du (jag fick det vid 23) och i min släkt är det bara gammelmormor som haft det så det kan ligga en bit bakåt.

När det gäller att återvärma räcker det ju inte som du märkt med att bara ta på sig mer (eftersom handen redan är kall, en vante håller ju bara kvar värme) men det finns handvärmare du kan skaffa och tex ha i väskan, risvärmare kan du sy själv (i passande storlek då också).

Sen måste jag tipsa om nått som jag "hittat på". Jag var på kurs hos Alexandra depauli och gjorde egen salva. På slutet skulle man anpassa slavan efter egna behov och välja eteriska oljor själv (riktiga eteriska oljor har medicinska egenskaper). Jag valde ut rosmarin, gran och en för att dom är värmande (tall är också värmande men den luktade inte nog gott tyckte jag). På vägen hem från kursen fick jag vita fingrar och testade salvan och det tog inte många sekunder förrens dom såg normala ut (utan smärtan som kommer efter). Jag har testat det flera gånger sen dess och endast en gång har det inte funka nästan direkt utan jag var tvungen att smörja två gånger (men då väntade jag ovanligt länge också)

Får man en salva som gör liknande på recept så kostar den multum (läkaren skrev inte ut det för mig eftersom det var dyrt)

Vill du inte göra egen salva gissar jag att det skulle funka med att tillsätta oljorna till en så naturlig salva dom möjligt.

Bor du i närheten av Lycksele kan du få testa min också vi ska göra ny snart.

Sen ska ginko biloba funka också men det har jag inte testat själv.

l'm back

Beate
2013-11-21 12:07
#4

Jag tror det kan hänga ihop med lchf för din del men jag tycker dock att det borde ha blivit bättre nu när du äter mer liberalt. När jag och min man körde relativt strikt lchf tidigare så blev det en markant ändring för honom som alltid varit varm som en kamin och aldrig frusit (jag har alltid varit småfrusen av mig så jag märkte ingen större skillnad). När vi ändrade till mer liberal lågkolhydratkost enligt "perfecct health diet" så blev det stor skillnad för maken, plötsligt var han varm och skön igen och inga iskalla tår och eller fingrar längre. Skillnaden i kolhydratintag var att från att ha ätit under 50/dag till att öka till 100-150/dag.

kalindas
2013-11-21 12:15
#5

#3
Den salvan du gjorde lät intressant! 🙂
Synd jag bor så långt bort. Men tror jag känner en som tillverkar lite örtsalvor och liknade. Ska se om jag kan få tag i henne.

/Elisa

Lilltilda
2013-11-21 12:20
#6

#3 Tack för jättebra tips! Jag har tidigare gjort salvor men då bara med uppmjukande och antiinflammatoriska salvor (ringblommesalva t.ex.). Jag ska definitivt testa med eteriska oljor med värmande effekt. Alexandra finns i "yttre periferin" av min bekantskapskrets så jag kan kanske använda kontakter och få tips direkt från henne ifall det behövs!

Tack för erbjudandet om att testa din salva. Jag har inte extremlångt till Lycksele (bor väster om Skellefteå) men just nu tackar jag nej. Lite för långt bort är det. 

#4 Jag äter nog inte tillräckligt liberalt i så fall. Jag ligger nog kanske kring 50 g/dag men jag räknar inte så noga längre så jag vet inte. Kan vara mindre många dagar med eftersom att jag ofta lagar mat på rutin och då blir det oftast enligt mina vanliga lchfrecept. 
Hur gjorde du/din make med fettprocenten i maten när ni började äta mer liberalt? Har ni minskat fettintaget när kolhydraterna ökat. Jag har tidigare försökt förstå "perfect health diet", men inte riktigt greppat principen

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
tlover
2013-11-21 13:27
#7

enligt Alexandra skulle man ha 5-6 droppar eterisk olja/50 ml

Jag använde 2 droppar rosmarin, 2 droppar gran och 2 droppar en(bär) Men skulle man gilla tall skulle man ju tex kunnat byta ut rosmarin mot tall eller liknande.

l'm back

kalindas
2013-11-21 14:13
#8

#7
Vad är det för salva man droppar i? Bi-salva?

/Elisa

tlover
2013-11-21 14:26
#9

Det var en ganska grundläggande örtbaserad salva, örterna var dock för annat och vi kommer att ha andra då vi gör igen. På kursen hade vi Ros och daggkåpa som ört och jag och min man kommer att ha ros och ringblomma.

Däremot var det lite honung i salvan också, antagligen mest för att det var specialicerat för biodlare som kursen var.

l'm back

Beate
2013-11-21 15:00
#10

#6 För en normalviktig frisk person så rekommenderar de 100-150g kolh/dag (den högre siffran om du tränar mycket) och t ex för diabetiker kan det vara bättre att ligga lägre än så, ner mot 50g kolh/dag men att ligga lägre än 50g/dag har de utifrån forskning sett att det ger alltför negativa effekter på sikt såsom frusenhet, torra slemhinnor, ämnesomsättningen sjunker osv.

Så ja, det blir mindre fett men fortfarande är det en högfettdiet där fettintaget ligger på 50-60% av kalorimängden.

De fokuserar mycket på, förutom optimal mängd av protein, fett o kolh, även på vitaminer och mineraler då de menar att det många gånger kan vara att man har näringsbrist och det är detta som kan leda till sug och viktuppgång.

Kortfattat om dieten:

http://perfecthealthdiet.com/the-diet/

Bloggarkiv (6 inlägg) om "zero carb dangers". 

http://perfecthealthdiet.com/category/zero-carb-dangers/

Lilltilda
2013-11-21 18:22
#11

#10 tack :), ska läsa från datorn imorgon. Bara mobil idag

~God loves you, and I´m trying! ~

Sindri
2013-11-21 18:23
#12

Salvtips: Svartpepparolja är också värmande.

Ary
2013-11-21 19:31
#13

Jag håller med Beate.

Eftersom det minskade blodflödet till fingrar ofta är för att öka kroppstemperaturen kan man kanske misstänka att din ämnesomsättning rubbats lite. Jag gissar ju bara vilt men det kostar ju inget att testa lite högre kolisar. Är det minsta lilla koppling till ämnesomsättningen skulle det säkert kunna ta ett tag innan det har någon verkan.

Jag kan tilläga att lchf iaf ändrade någonting på mig. Äter jag inte i tid och energin tar slut fryser jag jättemycket vilket jag aldrig gjort förut när jag blev hungrig, iaf inte förrän jag varit utan mat riktigt riktigt länge. Det tar lång tid att bli varm igen så jag lägger mig ofta i ett bad för att bli uppvärmd fortare.

Annons:
Kajak11
2013-11-21 20:09
#14

Intressant debat! Har haft tendens till vita fingrar förut och lite fortfarande men kanske att inte äte på lång tid ger lite mer frusenhet som # 13 nämner. Har inte tillräcklig kunskap men att äte mer protein och mindre dårliga kolhydrater hjalp mig. Har sportat slltid mer eller mindra men det blev sämre i en stressad aerobic period för många år sedan.

Lilltilda
2013-11-22 18:11
#15

Efter era inlägg så konstaterar jag att det helt klart är värt att testa med lite kostomläggning för att se om dt blir någon förändring. Så länge jag undviker viktuppgång och andra negativa effekter så äter jag gärna lite mer liberal kost. Tidigare har jag också upplevt att jag frusit om jag ätit för lite eller dröjt för länge mellan måltider, men detta med vita fingrar och tår är nytt.

~God loves you, and I´m trying! ~

subcalva
2013-11-22 21:54
#16

Jag fick också problem med frusenhet framförallt i händer och fötter efter cirka 1,5 år på allt striktare LCHF. Dessutom började jag vakna på nätterna med bultande hjärta. När jag surfade runt insåg jag att det är typiska stressreaktioner och genom Diane Schwarzbein, Matt Stone och Perfect Health Diet lyckades jag också komma tillbaka från den kolhydratfobi jag var på väg att utveckla.

Lilltilda
2013-11-22 22:25
#17

#16: jag har ju snarare gått mot allt liberalare lchf men tiden stämmer, mina problem med frusna fingrar och tår, började efter 1,5 år på kosten. Även som "liberal" har jag nog legat kring 50 g kh/dag så det finns utrymme att öka. Jag tror inte att jag får några problem av att öka på mängden kolhydrater om jag väljer bra sorter. Jag får läsa på lite och fundera över vilka kolhydratskällor jag vill använda mig av och så känna efter vilka effekter det får. Så länge inte vikten ökar markant så kan jag äta nästan vad som helst ifall det hjälper.

~God loves you, and I´m trying! ~

dufva
2013-11-22 23:07
#18

Du kanske skulle försöka få en riktig undersökning till stånd och inte bara gå på sjukvårdsrådgivningens gissningar

Det finns förstås en hel del andra saker som kan ge liknande besvär tex problem med sköldkörteln eller varför inte vanlig magnesiumbrist..

Äter du väsentligt färre kalorier idag än tidigare kan även det vara orsak

I så fall är det väl bättre att öka på med fettet än med mer kolhydrater för att få upp värmen i kroppen?

Lilltilda
2013-11-23 21:38
#19

#18 Självklart kan jag tjata mig till en undersökning men det lär bli genom tjat. Jag tror inte att jag har någon magnesiumbrist eller sköldkörtelproblem för googlar jag symtomen för dessa så stämmer de inte, men det kan naturligtvis finnas andra förklaringar och jag ska försöka hitta ev orsaker med eller utan läkarhjälp. Jag äter minst 2000 kcal/dag och mycket av kalorierna kommer från fett för fettskrämd är jag definitivt inte. Jag försöker äta varierat och näringsrikt men har medvetet hållit nere kolhydraterna. Jag har främst ätit LCHF för att det var en enkel väg att nå normalvikt på men förutom övervikten så var jag frisk som en nötkärna även på kolhydratsätartiden så jag känner mig inte direkt rädd för att prova att öka kolhydraterna en aning. :-)

~God loves you, and I´m trying! ~

Lena69
2013-11-24 09:17
#20

Det kan inte vara så enkelt som lågt Blodtryck?

Annons:
tlover
2013-11-24 09:21
#21

#20 det är stor skillnad mellan reynauds och "lite frusen"

Reynauds är kramper i kapilärerna och det kan man inte få vad jag vet av lågt Blodtryck.

l'm back

Lena69
2013-11-24 10:24
#22

Ok, tänkte bara att eftersom det 

inte fanns ngn diagnos än, så kan man vara öppen för annat. Min man som äter blodtryckssänkande efter en stroke, frös väldigt och fick vita fingrar, redan när blodtrycket låg på 130/80. Även om det var flera plusgrader…

akitornas matte
2013-11-24 10:33
#23

Raynauds fenomen kopplas ofta samman med hypotyreos dvs underproduktion av skölkörtelhormon .Be din läkare om provtagning och se då till att proverna TSH, T3 och T4 tas. Somliga läkare brukar nöja sig med att bara ta TSH men det räcker inte.

Du bör också läsa på om sköldkörtelproblematiken då det finns mycket ny information. Alltid bra att veta mer än doktornBlinkar. Ligger dina värden inom referensramarna kan en diger symtomlista ändå tala för att en provmedicinering kan vara intressant.

Bra litteratur är "Det trötta folket" av Helena Roth Svensson och "Sköldkörtelboken - en handbok om sköldkörtelhormonbrist" av Eva Sartorius.

Lycka till

kalindas
2013-11-24 10:36
#24

#22
Man kan få blåa och vita fingrar om blodcirkulationen är dålig i kroppen. Så visst kan det vara annat som orsakar det. 🙂
Raynauds fenomen brukar man kunna se skillnad på då den ofta ger vita fingrar i kyla och fukt, behöver inte ens vara kallt. Sen ändras fingrarna får vitt till blått innan de kommer igång igen.

/Elisa

subcalva
2013-11-24 21:01
#25

Anthony Colpo har skriver om de problem han upplevde på lowcarb. Jag har bara gjort utdrag här så läs gärna hela för han alltid referenser till allt han skriver.

"Not long after this, in 2000, I began a low-carb diet. What followed was a predictable annual cycle, where winter would roll around and I’d freeze my ass off, despite wearing so many layers of clothing I could’ve doubled for the Michelin Man. My hands and nose were often ice cold, and at night I’d throw not one but two heavy quilt covers over my bed to stay warm."

"But that wasn’t the only marked change that occurred. When winter again reared its inhospitable head the following year, I hardly noticed. I didn’t need to dress as heavily, I didn’t need as much covering on my bed, my hands didn’t feel cold all the time, and I wasn’t continually fantasizing about relocating to Queensland."

"My thyroid status was finally getting some love, in the form of carbohydrates, and giving me back plenty in the form of improved cold tolerance. An active body doesn’t like carbohydrate restriction. While the body views calorie restriction as a stressful response, it gets doubly concerned when carbohydrate availability drops.

As Danforth et al wrote, “…the caloric content as well as the composition of the diet, specifically, the carbohydrate content, can be important factors in regulating the peripheral metabolism of thyroid hormones.”[Danforth 1979]"

Hela inlägget

subcalva
2013-11-24 21:35
#26

Lilltilda - hur många kalorier äter du på ett ungefär?

subcalva
2013-11-25 12:20
#27

Glömde också fråga om du upplever att du är varmare i händer och fötter efter att du ätit än innan?

Annons:
Lilltilda
2013-11-25 15:41
#28

Så irriterande, skrev ett JÄTTElångt utförligt svar till er alla men råkade klanta mig och trycka bort det, så nu får det bli en lång men förkortad version med lite mer generella svar. 

Jag har nu börjat äta en högre andel kolhydrater på försök så får vi se vad som händer. Det är värt ett försök iaf. Jag räknar med fyllda glykogendepåer med tillhörande viktuppgång, men hoppas att vikten i övrigt står still och att jag slipper negativa biverkningar och istället får uppleva fördelar. 

TACK för alla förslag på både orsaker och åtgärder och tack till er som hoppat in och förklarat Raynauds för de som inte känner till det. Symtomen i mina fingrar (och tår) stämmer med Raynauds genom att fingrarna vitnar och domnar från mitten och mot fingertoppen. Inte alltid alla fingrar, ibland bara några. Tummarna är helt undantagna för de påverkas inte alls, de är bara lite kalla. När blodcirkulationen (krampen släpper) så blir fingrarna ofta röda med en blå ton innan de ser normala ut igen. 

Jag HAR lite lågt blodtyck och har alltid haft, men det har aldrig förr påverkat händer och fötter. 

#23 Intressant infallsvinkel! Jag har läst in mig på Hypotyreos men känner inte alls igen mig i beskrivningen som jag hittade på sköldkörtelföreningens hemsida. Visst, kalla händer och fötter ingår som ETT av symtomen och med en diger symtomlista kan man nog skrapa fram ett å annat symtom till som skulle kunna stämma in hos mig (och på de flesta andra med), men jag mår för bra för att tro på hypotyreos som diagnos. Därmed är det INTE uteslutet! 
Vet dock inte om jag skulle kunna få igenom en utförlig provtagning utan att överdriva. Jag får nog i så fall låtsas om att min viktnedgång inte alls varit medveten 😉 och låtsas att jag är ovanligt trött och ge lite målande beskrivningar utifrån kända symtom. Jag tappade ju inte bara en massa kilon utan dessutom en hel del hår när jag bytte till lchf-kost och ända sedan jag var liten har jag haft problem med torr och fläckvis "grov" hud under vinterhalvåret. 
Jag tror dock att jag avvaktar lite med att försöka få provtagningen gjord. Jag mår lite för bra för att vara tillräckligt övertygande. 

#25-27 Jag är inte helt säker på att jag förstått hela den engelska texten men av det jag läst så känner jag inte igen mig mer än delvis. 
Jag är t.ex. inte mer frusen om kroppen än andra människor. Jag har fryser enbart om händer och fötter. De gånger jag fryser mer än andra människor om resten av kroppen är efter träning. Jag springer och efter ett löppass kan jag frysa "inifrån" ca 40 min efter ett pass och sedan ett tag framåt. Jag fryser också om jag slarvat med mat och ätit för lite eller låtit det gå för långt mellan måltiderna. I övrigt är jag vanligtvis behagligt varm och tillfreds. Fryser betydligt mindre än min kille t.ex.
Angående kalorierna så är det ett tag sedan jag räknade och registrerade maten, men då jag gjorde det och åt mängder och fettandel som jag gör nu så kom jag alltid upp till MINST 1800 kcal per dag, oftast mer. 2000-2500 kcal är nog betydligt vanligare än 1800 kcal.  
När det kommer till händer och fötters temperatur efter mat så märker jag inte direkt någon skillnad. De reagerar likadant på kyla oavsett om jag ätit eller inte.

~God loves you, and I´m trying! ~

BaraJag12
2013-11-26 21:16
#29

Hej! Av min erfarenhet kan tyvärr LCHF leda till Raynauds fenomen. Efter ca 1,5 år på strikt LCHF började mina fingrar och tår bli vita och iskalla av minsta lilla. Till en början var det bara obehagligt när fingrarna  blev vita och "domnade bort". Några veckor senare blev fingrarna direkt cyanotiska och jag fick fruktansvärda smärtor i fingrarna och tårna. Hade flera "attacker" per dag. Var till doktorn och fick diagnosen Raynauds fenomen och de meddelade att de inte kunde göra så mycket, fick utskrivet en salva som skulle minska besvären. Efter tre månader med dessa besvär övergav jag LCHF pga diverse saker. Vad hände då? Jo nästan direkt blev fingrar och tår helt bra! Från att jag hade jättestora besvär till helt frisk!

Nu drygt ett år senare bestämde jag mig för att börja äta LCHF igen eftersom jag är övertygad att det är det bästa sättet att äta. Efter bara två dagar  började mina fingrar vitna igen… Nu har det gått drygt en vecka och varje dag har jag haft besvär från fingrarna, dock inte i samma utsträckning som tidigare. Jag hoppas innerligen att det är ett övergående besvär som förbättras när min kropps ställer om sig på fettdrift igen.. Men en slump? Jag tror inte det… Vi reagerar givetvis alla olika men för mig tror jag definitivt det har ett samband.

Kajak11
2013-11-26 22:43
#30

Ja, jag har haft det motsatt med fingrarne för och efter LCHF. Alltså det var sämre förut. Men jag kan ha vita täer efter löp om vintern, det dröjer inte länge…kan frysa på fingrarne men då är det grundet kylan. Alltså ser inte egentlig skilnad. Kanske det beror på protein mängd? Ja ökade på proteinet och då blev det bättre. I gamla dagar åt jag en del kolhydrater (1990tallet) och då blev det hellt tokigt med fingrarne efter träning på vintern.

Lilltilda
2013-11-27 00:30
#31

#29 Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! Hur snabbt märkte du resultat och hur lång tid tog det att bli frisk? Jag blir mer och mer övertygad om att det är just lchf som triggat igång mina problem. Även jag började ju märka av problemen då jag ätit strikt i 1,5 år och mitt "liberala" ätande har ändå inte varit särskilt liberalt.
NU har jag ätit, i mina ögon, väldigt liberalt i några dagar. Inget räknande men jag har då lätt kommit upp i 100 g kolhydrater genom att äta potatis och grönsaker. Kanske är det inbillning men jag upplevde lindrigare besvär igår kväll när jag utmanade ödet och gick kvällspromenaden utan handskar på händerna. Framför allt upplevde jag att jag fick tillbaka färgen snabbare och att domningarna gav med sig snabbare.
Jag fortsätter att experimentera så får jag se vad som händer.

#30 Att frysa och bli kall om händerna vintertid är nog inte så konstigt och går säkert att påverka med vad man äter och hur man klär sig. Skönt att det blivit bättre för dig!
Dessa symtom som jag får nu och som associeras med Raynauds fenomen är helt annorlunda än de kalla fingrar och händer jag upplevt ibland förr. Just att blodkärlen får sån kramp att blodet i de tunna kärlen helt upphör att cirkulera, domningar och smärtan då krampen släpper och blodet börjar cirkulera igen, är inte likt något annat jag varit med om.

~God loves you, and I´m trying! ~

obstitant
2013-11-27 00:45
#32

Jag har också Raynaud's sedan.. tja, sedan ungdomen åtminstone. Nu kan ju jag aldrig vara som alla andra, utan jag har det enbart i bröstvårtorna - om det gör ont i fingrarna kan ni ju tänka er hur skönt DET är! Helt enligt textboken blir de först vita, sedan blå när syrefattigt blod börjar cirkulera (och det är då det gör ont), och till slut lite röda när blodcirkulationen fått full fart igen.

Jag har fått nitroglycerinsalva utskriven, det hjälper visserligen men ger mig å andra sidan migrän, så jag undviker att använda den och tar bara ytterst lite när jag känner att jag verkligen måste.

Nu sitter det ju på ett lite annorlunda ställe på mig, men jag har märkt att det inte är så enkelt att det bara är kyla som framkallar det. En annan läkare som blev nyfiken ville försöka provocera fram det ville testa att kyla ner området med kallt vatten, men jag förklarade att det dels inte funkade så, dels att han skulle ge fan i mina tuttar. 😡 När det kommer av kyla så är det oftast inte kyla på utsidan utan när hela jag känns kall ända in i märgen. Det behöver inte ens vara särskilt kallt. Däremot blir jag ofta så frusen när jag har ätit för dåligt, och ibland när jag är trött. För mig framkallas det även av tryck, som hårda bh:ar eller när jag ligger på mage och sover.

Jag har ju även en lätt hypotyreos, och när jag tänker på saken har det nog varit bättre sedan jag började med sköldkörtelmedicin, och blev mindre frusen av mig.

Lilltilda
2013-11-27 10:14
#33

#32 AJ! Jag lider med dig och är väldigt tacksam att ha sluppit den varianten! INTE roligt!

~God loves you, and I´m trying! ~

BaraJag12
2013-11-28 18:33
#34

Lilltilda, jag tycker definitivt du ska prova öka på kolhydraterna (från de "bättre" källorna givetvis) under några veckors tid och se om det ger något resultat. Själv upplevde jag förbättring väldigt fort. Jag minns inte hur lång tid det tog innan symtomen var helt borta men tror det var ca en månad.
Tänk på att äta tillräckligt mycket mat, sätt inte kroppen på sparlåga.

Kan även rekommendera att alltid använda varma vantar (gärna minst 2 lager) och alltid skydda händerna mot kyla. Jag upplevde att det kändes som att symtomen förvärrades efter varje gång jag utsatte mina fingrar/tår för stark kyla. Håller tummarna att det blir bättre för dig!

Annons:
Kajak11
2013-11-28 20:29
#35

Många fina råd. Ksn tillägge här att jag upptäcker skilnad. Är frysande när jag har behov av mat verkar det som. Men det är svårt att notera när då jag nu äter två gångar i dygnet i reglen. .i vardagen. . Jobbar på kontor. Men springar ochså ofte två gångar i veckan alltså inte mer mat grundet detta. Tror det går bra. Men för tiden ätrr jag mer grönsaker i form av rotfrukter i mindre mängd.. Verkar som att vära i behov:-)

Lilltilda
2013-11-29 12:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Tack för alla råd! Jag kommer definitivt att göra mitt bästa för att lindra symtomen. Så här ser mina fingrar ut efter att jag lagt in två påsar kyckling i frysen. Får nog börja ha handskar på även inomhus ibland 🥶

~God loves you, and I´m trying! ~

kalindas
2013-11-29 12:39
#37

#36
Aj då!
Vet hur det känns när fingrarna ser ut så!

/Elisa

tlover
2013-11-29 12:41
#38

#36 jag handskas i princip aldrig med fryst mat, det får min man göra, eller så har jag handskar (grytvantar funkar).

Jag tål inte heller att hålla i glas med is i och jag får i princip alltid problem då jag dushar 😕

l'm back

Lilltilda
2013-11-29 12:53
#39

#37 Mmm… de som tänker: "lite kyla är väl inte så farligt, alla blir ju kalla om händerna ibland" har ingen aning om hur detta känns och då har jag ändå relativt lindriga symtom. Mina fingrar blir INTE blå (dock illröda och ibland med en lätt blåaktig ton) då blodflödet sätter igång igen. 

#38: Ja hade jag haft en sambo hade jag fått göra likadant. Blir lite för långt för killen att köra 15 mil varje gång jag behöver hantera frysvaror 😉men de gånger han är här så är det han som fixar all hantering av frysta saker. Får nog börja använda vantar och andra knep när frysta varor måste hanteras. Jag har ännu inga problem när jag duschar och glas med kall dryck fungerar att hålla i handen, men jag har sällan is i så jag vet inte hur det skulle fungera. 
Termosmuggar blir väl knepet att ta till ifall det skulle bli ett problem.

~God loves you, and I´m trying! ~

tlover
2013-11-29 15:05
#40

#39, jag får bara is i glaset varje gång jag beställer kranvatten på restaurang (ofta även om jag säger att jag inte ska ha is) så min man får fiska upp isen och så får jag inte röra glaset på typ halva middagen.

fler knep. Glass (eller liknande) ätes i skålar med fot (då kan man hålla i foten om så behövs och det känns lyxigare), frysvaror i påse kan man ibland plocka in/ut ur frysen om man endast håller där det är plast (tex ett hörn) men på dåliga dagar funkar inte det.

l'm back

Lilltilda
2013-11-29 15:54
#41

#40 tack för alla tips! Än är jag inte alls lika känslig som du, men om detta blir värre så är jag ytterst tacksam för alla knep jag kan lära mig.
En fördel min kille påpekade (mitt i eländet) är att jag har blivit mycket duktigare på att komma ihåg att sätta i motorvärmaren (och då per automatik även kupévärmaren) på bilen 😃. Bra för både bilen och mig

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
Lilltilda
2013-12-05 23:59
#42

Jag är nu rätt så övertygad om att vad jag äter påverkar och att det hjälper med kolhydrater.
 Jag har fortfarande besvär, men jag märker redan en klar förbättring! Ikväll var det -20 grader när jag satte mig i min kalla bil för att köra hem och knäpp som jag var så hade jag inte tagit in vantarna i värmen utan glömt dem i bilen, men TROTS att jag satte på mig kalla vantar och höll i den kalla ratten så vitnade bara ett par fingrar och då bara den yttersta delen och det gick över rätt snabbt dessutom. Däremot så var händerna fortfarande kalla länge efteråt, men mer "normalt" kalla.
Jag fortsätter att äta liberalt och försöker hitta en balans så får vi se om jag kan få bort mer av symtomen utan att för den skull börja gå upp i vikt igen. Hittills håller jag vikten fint och märker inte av några hälsoförsämringar alls! Skönt!

~God loves you, and I´m trying! ~

Beate
2013-12-06 11:36
#43

Vad bra att du är på bättringsvägen! Kolhydrater är inte bara av ondo som det ibland kan framställas av lchf:are, rätt sort i rätt mängd kan vara avgörande för vissa besvär! 🙂

subcalva
2013-12-09 20:22
#44

Jag kan tipsa om att Matt Stones Eat for Heat kommer att vara gratis i Kindleversion 12-16 december. 

Eat for Heat på Amazon

subcalva
2013-12-21 17:59
#45

Richard Nikoley på FreeTheAnimal har sen i april (tror jag) testat att äta resistent stärkelse tex potatismjöl och har "retats" med Jimmy Moore att han borde testa. Nu har Jimmy Moore svarat på sin blogg och en av kommentarerna kan vara intressant för den här tråden tänker jag.

Thanks to Richard for his many blogs. It took me a while to give this a try. I've been VLC for 3 years, trying to stay in ketosis. For the last 2 years I've had Raynaud's syndrome. I started taking potato starch 6 days ago, at 1 tbsp, now at 4 tbsp/day. Within 3 days, I noticed that I haven't experienced the white numb fingers that I usually get when out on a walk at 0 Celsius or handling frozen food (or even handling a milk jug from the store). Last week I was having to wear winter gloves, today only thin gloves. My fingers got cold, but stayed nice and pink! My appetite seems to be under better control too, although that tends to happen when I try new regimens, so will have to wait on that one. Will have to see if there are any more improvements (hoping it will help clear up sebhoric dermatitis)

Whats all the fuss about resistent starch?

subcalva
2013-12-21 18:00
#46

Och så glömde jag ju fråga hur det går för dig Lilltilda?

Lilltilda
2013-12-21 18:53
#47

#46
Ska kika på länkar vid tillfälle :-) 
Besvären är långt ifrån borta, men jag upplever att det blivit lite bättre på sista tiden. Äter frukt några ggr/vecka, frikostigt med grönsaker och nötter samt ris eller lite potatis någon gång då och då.
Har även gjort ett å annat rent avsteg från lchf och även om det inte är något jag rekommenderar andra så måste jag faktiskt säga att de ggr jag gjort det så har jag frusit betydligt mindre dagen efter.
Har hittills inte haft några negativa bieffekter av det liberalare ätandet. Vikten ligger still och numer kan jag vara utan vantar utomhus kortare stunder ifall det är någon plusgrad ute.

~God loves you, and I´m trying! ~

subcalva
2013-12-21 19:56
#48

Skönt att höra att det blivit bättre. Det såg inte roligt ut på bilden du visade.

Annons:
Kajak11
2013-12-22 09:42
#49

#47. Tyckar det är tankaväckande. I går hade jag kalla fingrar och dom blir känslo lösa men inte vita..har ätit fler kolhydrater i december kanske men snbars fu ksr varm mat i reglen. Det verkar funka att äta. Men jag är glad att du mår bättre nu.

grabbenmedchokladi
2013-12-30 11:43
#50

Jag har provat magnesium med bra effekt. Egentligen av en annan orsak men en av bieffekterna var att mina problem med vita fingrar förbättrades avsevärt. Jag har haft Raynauds sen puberteten. Tilläggas kan att jag äter helt vanlig kost. Rör på mig regelbundet.

linn79
2014-01-01 13:22
#51

Jag ska inte diagnostiska dig. Men jag tänker lite på att du har ett lågt sympatiskt påslag kanske. "Alltstå du får inte tillräckligt med blod till muskler och vävnad" vid ett alamerande påslag och mer fokus. Skulle kanske kontrollera så att du skadat receptorerna för dopamin. 

Sen läste jag med vita fingrar och blodtrycksänkande. Varför ger men blodtrycksänkande? Det kanske finns en orsak till att blodet inte orka strömma ut i de yttersta kapillärerna och ska man då sänka blodtrycket? Kroppen justerar det själv.

Kyla kontrahera blodkärl. Och vad dilaterar blodkärl: 

Prova smörja händerna med krossad cayennepeppar. Ökar blodförsörjningen i yttre kapillärerna. Försök öka intaget av chili och cayennepeppar.

Kostkontrollen förespråkar en energifördelning på 33% av oförädlade kolhydrater, fett och proteiner. Jag tror mer på detta .

Lilltilda
2014-01-01 15:17
#52

Vad det än är som påverkat fenomenet så hänger det ihop med vad jag äter. Under jul-nyår har jag ätit liberalt, gjort vissa rena avsteg och visserligen fått några pluskilon på vågen insåg jag idag, MEN trots att det är nollgradigt ute idag så har jag nyss kommit in efter en lång promenad då jag gick utan vantar och höll i hundens koppel och jag frös ingenting om händerna. Detta skulle ha varit helt omöjligt för så lite tid som en månad sedan. Lågkolhydratskost blir det även fortsättningsvis, MEN med ett öga på vågen, för högre vikt än jag har idag går jag inte med på. Nu ligger jag i övre spannet av min egen idealvikt och trivs. #50 Tack för input! Va skönt att du hittat nåt som hjälper dig. Magnesium verkar vara ett ämne som hjälper mot många symtom. Själv har jag inte testat att ta tillskott utan litar på att min kost är tillräckligt balanserad. Med ökad mängd kolhydrater i kosten så har besvären avsevärt förbättrats och pga detta så drar jag slutsatsen att det ändå har med mängden kolhydrater att göra eller att jag med strikt lchf missar något som finns i frukt, ris, potatis m.m. #51: Intressanta teorier. Eftersom att besvären mildrats rejält sedan jag ökat kolhydraterna så känns det inte som att dopamin har med saken att göra, men jag utesluter ingenting i dagsläget. Heta kryddor som chili är en basvara i min matlagning så det blir svårt att öka intaget.

~God loves you, and I´m trying! ~

Upp till toppen
Annons: