Annons:
Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 7148 ggr
Hungerflickan
2013-11-20 21:02

Frågor om kokosfett

Kan någon först och främst förklara för mig varför man går ner i vikt av kokosfett? Läste någonstans att det ger energi men att kalorierna inte tas upp? (Kaloribantar inte men försöker dra ner lite).

Borde inte smör eller vilket fett som helst fungera på samma sätt i så fall?

Är intresserad av detta eftersom jag inte gillar kokosfett i sig utan äter det för att det är hälsosamt, minskar sötsuget och vill gå ner något kg. 

Smör är betydligt godare på alla sätt och vis, men det fungerar alltså annorlunda i kroppen trots att det liksom kokosfett är mättade fetter?

/L

Annons:
Zepp
2013-11-20 22:11
#1

Smör är godare!

Kokosfett består mest av MCT.. dvs medelkorta fettsyror.. som kroppen inte gärna lagrar, utan en stor del går till levern och vid hög nivå omvandlas stora delar till ketonkroppar.

Smör består av långa fettsyror.. när de transporteras in i kroppen aktiverar de ASP.. vilket är ett annat sätt att lagra fett i fettväven på.

Använd en blandning av kokosfett och smör i matlagningen så slipper du äta det med sked.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hungerflickan
2013-11-21 00:05
#2

Hm innebär det att smör är fettbildande? 

Ja jag steker nästan jämt i kokosfett och tillsätter lite smör för smakens skull.

Zepp
2013-11-21 17:35
#3

Allt du äter är i princip fettbildande!

Stora delar av din måltid lagras för att sen tas ut.. du har bara några få gram i blodet.

Äter du inte långa fettsyror kommer kroppen göra dessa av glukos.. i värsta fall av andra fettsyror eller protein.

Barn som äter/dricker mer mjölkfett är smalare än de som äter mindre!

Såå.. det går inte ens att anklaga ASP för att lagra överskott.. det är mer komplicerat än så.. hormoner, aptitreglering, signalsubstanser, tillfredställelse av viss mat plus en massa annat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: